۰

برنج نیم پز موجب تولید سم و مسمومیت غذایی در فرد مصرف کننده می شود

تاریخ انتشار
يکشنبه ۲۶ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۱۰:۴۷
دکتر پویان فلاح روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به اینکه پخت و توزیع انواع غذاهای نذری به ویژه برنج از سوی عزاداران حسینی در ماه محرم بیش از گذشته افزایش می یابد، افزود: برنج از جمله مواد غذایی غنی در میان ایرانیان است که بی توجهی به موارد و نکاتی در تهیه آن می تواند کیفیت این ماده غذایی را کاهش داده و در مواردی مصرف کننده ی آن را با مشکل مواجه کند.
وی یادآوری کرد: بر این اساس پخته نشدن کامل برنج و نگهداری آن به مدت طولانی تا زمان مصرف در محیط بیرون زمینه برای تولید سم (توکسین) را در آن مهیا می کند.
این متخصص داخلی مرکز آموزشی و درمانی آیت الله موسوی زنجان ادامه داد: موضوعی که باید به آن توجه کرد این است که حتی در صورتی که برنج پس از پخت به مدت طولانی در دمای محیط نگهداری شده باشد ممکن است در آن میکروب ها تولید سم کنند و این سم حتی با گرم کردن مجدد آن از بین نمی رود.
فلاح بیان کرد: میکرو ارگانیسم های متعددی وجود دارند که به علت تولید توکسین با سموم قوی میکروبی ماده غذایی را مسموم می کنند و این در برنج نیم پز وجود دارد.
وی با بیان اینکه گوشت کامل نپخته نیز می تواند حامل آلودگی های میکروبی باشد، ابراز کرد: رعایت نکردن نکات بهداشتی می تواند مشکلاتی را برای فرد مصرف کننده بوجود آورد.
این متخصص داخلی مرکز آموزشی و درمانی آیت الله موسوی ادامه داد: انتقال آلودگی های انگلی و میکروبی از سوی تهیه کننده مواد غذایی نیز می تواند موجب بروز علایم گوارشی و بیماری های اسهالی شود که این مساله از مسمومیت غذایی مجزا می باشد.
فلاح اظهار کرد: بر این اساس به عزاداران حسینی به ویژه تهیه و توزیع کنندگان مواد غذایی توصیه می شود نسبت به پخت کامل مواد غذایی توجه جدی داشته باشد و از نگهداری آن به مدت طولانی اجتناب کنند.
وی یادآوری کرد: تهیه مواد اولیه غذایی باید کاملا بهداشتی و نحوه پخت کامل باشد و از طولانی شدن زمان پخت تا زمان مصرف اجتناب شود.
این متخصص داخلی مرکز آموزشی درمانی تخصصی و فوق تخصصی آیت الله موسوی زنجان به تهیه کننده مواد غذایی (آشپزها) توصیه کرد، نسبت به سلامت خود از جهت بیماری های میکروبی و یا انگلی با مراجعه به پزشک و تهیه کارت بهداشتی اطمینان حاصل کنند.
مسمومیت های غذایی به صورت عام به علائم گوارشی شامل دل درد و دل پیچه، تهوع، استفراغ، اسهال که مدتی پس از مصرف غذای آلوده به سموم (توکسین ها) میکرو ارگانیزم ها در کسانی که این نوع غذاها را مصرف کرده اند، بوجود می آید.
مرجع : ایرنا
کد مطلب : ۶۱۶۵۸
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.