۰

خطر ساختما‌ن‌های نیمه‌کاره دولتی

تاریخ انتشار
يکشنبه ۳ آبان ۱۳۹۴ ساعت ۱۸:۴۸
این روزها پایتخت از ابعاد مختلف مورد تهدید است، معضلات انگشت شمار دهه‌های گذشته پایتخت که انتظار می‌رفت رفته رفته بهبود یابد از انگشتان دست فراتر رفت و علاوه بر آسیب‌های سنتی همانند بزه و ترافیک، آلودگی، بافت فرسوده، تهدید ساختمان‌های نیمه کاره را بر آسیب‌های قبلی که تهران را تهدید می‌کرد باید اضافه کنم، ساختمان‌هایی که خود یک روی خطر هستند و حاشیه‌ها آن روی دیگر خطر....
 
مترسک‌های ‌آهنی تاب تهران را مخدوش کرده
 
 چندی پیش سقوط جرثقیل در نقطه‌ای از شهر اتفاق افتاد که اگر در ساعات پر تردد بود جان شهروندان را  مورد تهدید قرار می‌داد و چالش‌های بسیاری را ایجاد می‌کرد.
 
 پایتختی که حدود 980 جرثقیل در آن سربرافراشته و متاسفانه بر اساس اظهارات یکی از اعضای شورا حدود 40 درصد آن حادثه ساز است.
 
جرثقیل‌هایی که بر سرساختمان‌های نیمه کاره بلاتکلیف رها شده‌اند و نه قرار است تکلیف ساختمان‌ها مشخص شود و نه قرار است تکلیف مترسک‌های آهنی بر سر شهر... ، اگر از تهدید مترسک‌های آهنی بر سر ساختمان‌های نیمه کاره بگذریم نباید از حیاط خلوت جرم در این ساختمان‌ها گذشت که کم کم از تهدید گذشته و تبدیل به مهد خطر شده است.
 
 خطرهایی که نوک پیکان را به سوی جوانان اشاره رفته و هیچ سرعت‌گیری در میانه راه آنان برای سیر نزولی آن تعریف نشده است.
 
ساختمان‌های نیمه کاره با قدمت نیم قرن
 
 تکه آجرها در انبوه مدرنیه از عصر معاصر گذشته و برچسب قدمت و عتیقه را قرار است با خود همراه کنند.
 
معصومه آباد رئیس کمیته ایمنی و مدیریت بحران شورای شهر در این باره می‌گوید: تحقیقات آماری نشان می‌دهد که از سال 50 ، ساختمان‌های نیمه کاره که به دلایل مختلف رها شده‌اند(البته بیشتر متعلق به وزارتخانه‌ها  و تعاونی‌های مسکن هستند) موجب پدید آمدن فضاهای غیر ایمن شهری شده‌اند.
 
البته همین فضاهای غیر ایمنی است که جرم‌هایی اجتماعی در آن رو به گسترش است.
 
 هزار ساختمان رها شده در شهر
 
 قدمت این ساختمان‌ها تنها مشکل این روزها پایتخت نیست  و باید تعداد آنها را نیز معضل بزرگ دانست.
 
 رئیس کمیته ایمنی و مدیریت بحران شورای شهر در ادامه از بلاتکلیفی ساختمان‌ها گفت که بیش از هزار ساختمان در این سال‌ها در تهران رها و متاسفانه تبدیل به نامنی برای بزه شده‌اند.
 
 آباد معتقد است: ساختمان‌ها نباید به حال خود رها شوند از این رو در دستور جلسه شورای شهر قرار داده‌ایم تا تکلیف آن مشخص و یا جریمه شوند.
 
 سقف خطر بر سر شهروندان فرو نریزد!!
 
نباید فراموش کرد که خطرهای بی شماری برای پایتخت سنگین و دور از انتظار است چرا که تهران شهری که باید در حال حاضر دغدغه مسیرهای توسعه و پیشرفت را داشته باشد هنوز در مسیر کم و کیف خطرهای ابتدایی حادثه ساز به سر می‌برد که البته این امر جای تاسف برای مسئولان شهری را دارد.
مرجع : باشگاه خبرنگاران
کد مطلب : ۶۲۳۷۰
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.