۰

واقعا چند خودرو در انبار خودروسازان است؟

تاریخ انتشار
دوشنبه ۱۱ آبان ۱۳۹۴ ساعت ۱۳:۴۴
سایت صدای اقتصاد نوشت:

یکی می گوید، ۱۰۰ هزار خودرو در کارخانه های خودروسازی خاک می خورد، مسئولی دیگر می گوید، این خودروهای انبار شده کمتر از ۶ هزار دستگاه است، البته صحبت از ۱۲۰ هزار و ۸۰ هزار هم به میان آمده است.

اما به گفته یک منبع آگاه، ایران خودرو ۴ هزار خودرو و سایپا هزار خودرو در انبارهای خود جا داده اند.به هرحال، اگر قرار باشد ۱۰۰ هزار خودرو در انبار کارخانه های خودروسازی خاک بخورد، مساحتی به اندازه ۹۳ زمین فوتبال نیاز است.

همین چند هفته پیش بود که چهاروزیر در نامه ای به رییس جمهوری از مشکلات بورس گفتند و اظهار نگرانی کردند. البته در یکی از بند های این نامه، به صنعت خودروسازی هم اشاره شده بود. بندی که در آن گفته می شد، ۱۰۰ هزار خودرو در انبارهای شرکت های خودروسازی کشور انبار شده است. در بند پنجم این نامه که محمدرضا نمعت زاده، وزیر صنعت، معدن و تجارت آن پای آن را امضا کرده، آمده است: «در بعد عوامل داخلی کاهش ارزش بازار شرکت‌های فعال در بازار سرمایه، می توان به نبود تقاضای کافی برای محصولات، مشکل حاکم بر فعالیت‌های اقتصادی و افزایش انباشت موجودی و حساب‌های دریافتنی صنایع مختلف اشاره نمود. به عنوان نمونه در صنعت خودرو صورت‌های مالی زیان انباشته ای معادل ۴.۲۰۰ میلیارد تومان را نشان می دهد و این در حالی است که به دلیل بحران نقدینگی، صنعت مزبور در معرض توقف است و موجودی انبار محصول خودروسازان به متجاوز از ۱۰۰.۰۰۰ خودرو کف کارخانه رسیده است. وضعیت مشابهی در صنعت فولاد، صنعت مس، مسکن، سیمان، کاشی و سرامیک و معدنی ها به عینه مشهود است. در صنعت پتروشیمی که بیش از ۳۵ درصد از ارزش بازار سرمایه را تشکیل می دهد، سیاست‌های نامعلوم تعیین نرخ خوراک گاز و همچنین افزایش قیمت دلار مبادله‌ای که موجب افزایش بهای تمام شده آنها شده است، به رکود این بخش دامن می زند، همچنین کنترل قیمت محصولات تولیدی بعضی از شرکت‌های بورسی مانع از تعدیل متناسب درآمدها و هزینه ها گردیده است.»

البته صحبت ها از میزان خودروهای انباشته شده در انبارهای خودروسازی متفاوت است. اما اگر فرض بر همین ۱۰۰ هزار خودرو گرفته شود، با حساب متوسط طول هر خودرو ۴٫۵ متر و عرض آن ۱٫۷ متر، مساحت هر یک عدد خودرو به طور متوسط ۷٫۶۵ متر است، این گونه می شود که هرخودرو، ۷ متر و ۶۵ سانتی متر جا اشتغال می کند. این مساحت ضرب در ۱۰۰ هزار خودرو یعنی، برای انبار کردن خودروهای روی دست تولیدکننده باقی مانده، انباری به مساحت ۷۶۵۰۰۰ متر لازم است.

به عبارتی دیگر اگر مساحت هر زمین فوتبال ۸۲۵۰ متر در نظر گرفته شود، باید انبارهایی به مساحت ۹۳ زمین فوتبال برای نگه داشتن این خودروها، وجود داشته باشد.

البته در حالی نعمت زاده معتقد است که ۱۰۰ هزار خودرو در کف کارخانه های خودروسازی خاک می خورد که اکبر ترکان، مشاور ارشد رئیس‌جمهور و دبیر شورای هماهنگی مناطق آزاد تجاری صنعتی و ویژه اقتصادی اواخر مرداد ماه اعلام کرد: تقاضا به حدی در بازارها کم است که ۸۰ هزار خودرو در انبار یکی از خودروسازان وجود دارد و فروش نمی‌رود. یعنی همین یک کارخانه خودروسازی هم برای انبار کردن خودروهایش به ۶۱۲۰۰۰ متر زمین نیاز دارد.

اما تعداد خودروهای انبار شده به همین دو عدد خلاصه نشد و محمدرضا نجفی منش، عضو هیات مدیره انجمن قطعه سازان و عضو هیات نمایندگان اتاق تهران دراین باره گفت: آمار مربوط به دپو ۱۰۰ هزار خودرو در نامه ۴ وزیر صحت ندارد و تنها ۶ هزار خودروی اضافی دپو شده است.

به گفته او، ایران خودرو ۳۲ هزار خودرو در سیکل تامین دارد و تنها ۶ هزار خودرو اضافه وجود دارد. سایپا هم هیچ گونه خودرو اضافه ای ندارد و حتی از تحویل سفارش ها عقب هستند.

به این ترتیب، اگر قرار باشد براساس صحبت های نجفی منش حساب شود، به ۴۵۹۰۰ متر زمین نیاز است که این میزان یعنی ۵ زمین فوتبال.

در حالی که نجفی منش، صحبت از ۶ هزار خودرو در انبار ایران خودرو می کند، فرهاد بهنیا، عضو انجمن قطعه سازان ایران معتقد است که هم اکنون ۱۲۰ هزار خودرو در پارکینگ خودروسازان برای عرضه وجود دارد و تقاضایی در بازار نیست.
کد مطلب : ۶۳۰۷۶
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.