۰

سرنخ هایی درباره گذشته پر رمز و راز مریخ

تاریخ انتشار
شنبه ۱۶ آبان ۱۳۹۴ ساعت ۱۵:۵۷
در گزارشی که به تازگی در نشریه ساینس منتشر شده آمده است: دانشمندان علوم سیاره آژانس فضانوردی اروپا (اسا) در نظر دارند تا با تکمیل این آزمایشگاه متحرک آن را در نقطه منحصربفردی از مریخ فرونشانند که تصور می شود روزگاری دریاچه، رودخانه و دلتا در آن وجود داشته است. قرار است این آزمایشگاه فوق پیشرفته در منطقه Oxia Planum مریخ فرود آید. این نقطه از سیاره سرخ محلی از انباشت رسوبات رسی است.

بر اساس گزارش ساینس، آنچه که بیش از هر نکته دیگری برای دانشمندان علوم سیاره ای اسا جذاب و هیجان انگیز به شمار می آید این است که خاک این نقطه از مریخ دربرگیرنده سرنخ هایی درباره گذشته پر رمز و راز سیاره سرخ است و شاید بتواند در خلال بررسی هایی که در آن صورت می گیرد نشانه هایی از حیات احتمالی را نیز کشف کرد. این مأموریت با نام «مریخ نورد ExoMars۲۰۱۸» انجام می گیرد و از مریخ نشین «وایکینگ» در دهه ۷۰ میلادی به این سو نخستین مأموریت تحقیقات ویژه بررسی حیات در این سیاره محسوب می شود.

ساینس ادامه می دهد: فرآیند انتخاب محل فرود این مریخ نورد در نوع خود جالب توجه بوده است. دانشمندان آژانس فضانوردی اروپا پس از دو روز گفتگوهای جدی که در هلند برگزار شد در نهایت نقطه مورد نظر را انتخاب کردند. در واقع این نقطه از میان چهار نامزد نهایی برگزیده شد. چهار تیم مختلف از دانشمندان اسا به مدت ۱۸ ماه هر یک از این نقاط را به دقت مورد آنالیز قرار دادند تا در نهایت Oxia Planum انتخاب شود. نکته جالب توجه دیگر این است که بسیاری از دانشمندان آژانس فضانوردی اروپا پیشتر این نقاط را برای فرود آمدن مریخ نورد کنجکاوی (متعلق به ناسا) پیشنهاد داده بودند.

در ادامه گزارش ساینس آمده است: البته ظاهر امر این است که تحقیقات ۱۸ ماهه بر روی این پروژه صورت گرفته اما واقعیت این است که از حدود یک دهه پیش تلاش برای محقق شدن ایده پرتاب چنین آزمایشگاه ویژه ای به مریخ آغاز شده است. ExoMars۲۰۱۸ یک مأموریت مشترک میان آژانس فضانوردی اروپا و روسیه است. این مأموریت متشکل از دو بخش می شود: حضور در مدار مریخ و فعالیت در سطح آن. بر این اساس بخش مدارگرد آن یعنی TGO به همراه مریخ نشین پروژه یعنی Schiaparelli به بررسی دقیق اتمسفر سیاره می پردازند تا ردپای متان و سایر گازهایی که نشان از وجود فعالیتهای بیولوژیکی دارند را پیدا کنند حال آنکه در پایین از این ارتفاع، بخش مریخ نشین قرار دارد که فناوری های پیشرفته مربوط به فرود را مورد آزمایش قرار می دهد.

در پایان این گزارش آمده است: دو سال دیگر سفر ۹ ماهه این مأموریت آغاز می شود. زمانی که بخش مریخ نشین در نقطه مورد نظر فرود آید، مریخ نورد یا همان آزمایشگاه سیارش را آزاد می کند و تازه از اینجاست که هیجان یکی از تاریخ سازترین مأموریتهای فضایی جهان آغاز می شود. این آزمایشگاه به لطف مجهز بودن به فناوری های پیشرفته قادر به نقشه برداری، آنالیز مواد معدنی و نمونه های به دست آمده از این سیاره است و جالب اینکه قابلیت حفاری تا عمق دو متری مریخ را هم دارد.
مرجع : مهر
کد مطلب : ۶۳۵۲۵
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.