شائبه «گم شدن عمدی مدارک» استادان برای اخراج آنها در دانشگاه علم و صنعت

فارس , 23 آبان 1394 ساعت 20:34

عضو هیأت علمی دانشگاه علم و صنعت با اشاره به شائبه «گم شدن عمدی مدارک» استادان برای اخراج آنها از این دانشگاه گفت: انتظار می‌رود وزارت علوم کمیته‌ای برای بررسی وضعیت استادان جوان دانشگاه علم و صنعت و چگونگی برخورد غیرقانونی مسئولان با آنان تشکیل دهد.


محمد خلج امیر حسینی عضو هیأت علمی دانشگاه علم و صنعت درخصوص برخورد دوگانه و متناقض دانشگاه با اساتید جوان و پیمانی، اظهار داشت: پس از روی کار آمدن دولت جدید و تغییر مدیریت دانشگاه، این تصمیم در مسئولان دانشگاه گرفته شد که اساتیدی که در چند سال گذشته جذب شدند باید بررسی مجدد شوند و تا حد امکان اخراج شوند.

وی افزود: اولین اقدامی که مسئولان امر در این خصوص انجام دادند ابلاغ آیین‌نامه‌ای از طرف ریاست دانشگاه آن هم خارج از روال قانونی و بدون عبور از هیأت جذب دانشگاه و تعیین شرایط جدید برای بررسی وضعیت اساتید و تمدید قرارداد آنها که بسیار سخت‌گیرانه و غیرمنصفانه بود.

خلج درخصوص جزئیات این آیین نامه گفت: برای مثال یکی از بندهای این آیین نامه این است که امتیاز تدریس اساتید تازه جذب شده و پیمانی باید بالاتر از متوسط دانشکده باشد، این در شرایطی است که استاد پیمانی که تازه جذب شده و نه دانشجوی دکترا و نه ارشد دارد باید مانند استادی که ۲۰ سال سابقه دارد رقابت کند و بالاتر هم باشد.

عضو هیأت علمی دانشگاه علم و صنعت با اشاره به اعتراض اساتید نسبت به آیین نامه جدید، گفت: رئیس دانشگاه در مقابل اعتراضات نتوانست از این آیین نامه دفاع کند و قول تغییر داد اما تا امروز خبری از تغییر این آیین نامه نیست که اولین نشانه بی‌صداقتی است.

وی در ادامه با بیان اینکه با این وجود برخی اساتید جوان توانستند از پس این آیین نامه بربیایند، گفت: اما متأسفانه مدیریت دانشگاه وارد موضوع جدیدی شد و از تابستان امسال شروع به بررسی موشکافانه تمام پرونده‌های اساتید جوان و تازه جذب شده کرد تا بتواند اشکالی در این پرونده‌ها بتراشد.

این استاد دانشگاه ادامه داد: خیلی از اشکالاتی که تراشیدن شکلی بوده بدین صورت که مثلاً فلان استاد نقض مدرک داشته است. البته دراین خصوص شائبه گم شدن عمدی مدارک نیز وجود دارد. برای مثال به یکی از اساتید گفته‌اند برگه مصاحبه عمومی‌تان در پرونده نیست درحالیکه شاهد‌های آن مصاحبه حضور دارند و می‌توانند شهادت دهند. ایرادات مدیرت دانشگاه با واقعیت تطابق ندارد.

خلج با بیان اینکه برخی ایرادات دانشگاه به اساتید ساده و قابل رفع است، گفت: برخی از این ایرادات به راحتی قابل حل است برای مثال عنوان می‌شود برخی امضاها پای برگه مصاحبه عمومی و علمی برخی اساتید صورت نگرفته که این مشکل قابل رفع است و البته این موارد تقصیر اساتید جذب شده نیست.

عضو هیأت علمی دانشگاه علم و صنعت اضافه کرد: این درحالی است که مسئولان دانشگاه در این خصوص اعلام کردند که اگر نقصی وجود داشته باشد، این اساتید باید دوباره روند جذب را انجام دهند که این یک حرکت ناجوانمردانه است.

وی با انتقاد از صرف وقت زیاد مسئولان دانشگاه برای اشکال تراشیدن به پرونده‌های اساتید جوان، گفت: اگر آقایان به دنبال اصلاح هستند پس چرا همکاری نمی‌کنند؟ مسئولان دانشگاه با پیدا کردن کوچکترین اشکال، اولین جوابی که به اساتید جوان می‌دهند بجای تکمیل پرونده، اخراج است.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: البته در آخر تصمیم بر تمدید این اساتید شد اما با سفر رئیس دانشگاه به خارج، مسئولان دانشگاه بجای تمدید یکساله قرارداد، ۶ ماهه قرارداد بستند. وقتی علت را جویا شدیم، گفتند که رئیس دستور داده و ما مأموریم و معذور! این اقدام باعث شد اساتید در بلاتکلیفی به سر ببرند.

خلج ادامه داد: الان حدود یکسال است که ذهن و فکر اساتید درگیر این موضوع است و این موضوع باعث شده فرصت تحقیق پژوهش از دست برود که این وضعیت لطمه بزرگی به دانشگاه می‌زند. ادامه این وضعیت بجز ضربه زدن به وضعیت علمی دانشگاه، نتیجه دیگری نخواهد داشت.

عضو هیأت علمی دانشگاه علم و صنعت با بیان اینکه حق‌کشی نسبت به برخی اساتید صورت می‌گیرد، گفت: با بعضی اساتید هم که تمدید قرار داد کرده‌اند، کلاس درسی برای تدریس به آنان نمی‌دهند، در جلسات گروه دعوت نمی شوند و دانشجوی ارشد و دکترا به آنها نمی‌دهند. این رفتار علاوه بر اینکه غیرقانونی است یک نوع ظلم و حق کشی است.

وی خاطرنشان کرد: مسئولان دانشگاه به اساتید جوان کلاس نمی‌دهند، بجای آن استاد مدعو، بازنشسته و یا از دانشجویان دکترا استفاده می‌کنند. حتی یکی از دروس اصلی و پایه‌ای دانشکده را با حدود ۶۰ دانشجو برگزار کردند درحالی که این کلاس باید با ۳۰ دانشجو برگزار می شد.

این استاد دانشگاه در ادامه افزود: این وضعیت را در کنار اقدام دیگر دانشگاه بگذارید که برای برگرداندن یک استاد فعال در فتنه(که چند سال پیش حکمش تمدید نشد) حاضر شده است ۱۰۰ میلیون تومان غرامت بدهد. آیا این دوگانگی و مدیریت در اعمال قانون نیست!

خلج با انتقاد از سیاست مسئولان دانشگاه در صرف هزینه و وقت زیاد برای اشکال تراشیدن در پرونده اساتید جوان، گفت: ما نگران وضعیت علمی دانشگاه هستیم از اینکه چرا وقت دانشگاه باید صرف مسائل خودساخته و حاشیه‌ای شود. وضعیت کنونی دانشگاه قطعا به جایگاه علمی دانشگاه ضربه می زند.

عضو هیأت علمی دانشگاه علم و صنعت خطاب به وزارت علوم گفت: بنده از وزیر علوم می‌خواهم یک کمیته برای بررسی وضعیت اساتید جوان دانشگاه علم و صنعت و نحوه برخورد غیر قانونی مسئولان با آنان تشکیل دهد. مطمئن هستم که اگر چنین شود، مشکلات قابل حل خواهد بود و دانشگاه به حالت عادی خود برمی‌گردد.

وی با بیان اینکه در دو سال گذشته هیچ کار عمرانی قابل توجهی در دانشگاه انجام نشده است، گفت: امسال اولین سالی است که درج امتیاز پژوهشی اساتید حدود ۶ ماه طول کشیده است. رفتار مسئولان باعث ایجاد نوعی فضای ۲قطبی بین دانشگاهیان شده و مسئولیت این وضعیت را مدیریت دانشگاه باید بپذیرد.

این استاد دانشگاه در پایان خاطرنشان کرد: خجالت می‌کشم که در دانشکده‌ای پا می‌گذارم که برخی اساتید آن اجازه تدریس ندارند و باید تنها در اتاقشان بنشینند و منتظر نامه اخراجشان باشند.


کد مطلب: 64128

آدرس مطلب: http://www.asretaadol.ir/news/64128/شائبه-گم-شدن-عمدی-مدارک-استادان-اخراج-دانشگاه-علم-صنعت

عصر تعادل
  http://www.asretaadol.ir