۰

تغییر اقلیم آغازشده

تاریخ انتشار
دوشنبه ۲۵ آبان ۱۳۹۴ ساعت ۱۶:۴۹
سید مهرداد حسینی ظهر دوشنبه در کارگروه تخصصی مخاطرات زیست‌محیطی استان همدان افزود: نوسان‌های دمایی، تغییر شدت، نوع و زمان بارش‌ها شواهد تغییر اقلیم است و انتظار داریم به‌مرورزمان در استان بارندگی‌ها از برف به باران تغییر کرده و از فصل سرد به فصل گرم منتقل شود.

وی بابیان اینکه در تغییر اقلیم، روند عادی هواشناسی دستخوش تغییر می‌شود، گفت: ۱۰ سال پیش تابستان همدان دمای بالا را تجربه نمی‌کرد اما اکنون تنش‌های اقلیمی آغاز و تشدید شده است.

وی بابیان اینکه شاهد افزایش ۱۰۰ درصدی بارندگی‌ها در دو ماه گذشته بوده‌ایم، افزود: بااین‌حال ممکن است زمستان کم بارش تری را تجربه کنیم اما درعین‌حال آمادگی به‌منظور پیشگیری از وقوع سیل و آب‌گرفتگی امری منطقی است.

وی در خصوص پدیده ال نینو با بیان اینکه این پدیده در سال ۸۶ نیز اتفاق افتاد و امسال انتظار نداریم شاهد ال نینو به آن شدت باشیم، گفت:  آمادگی برای وقوع هر بحرانی لازم است تا از خسارات احتمالی کاسته شود.

وی گفت: استان همدان نسبت به برخی استان های همجوار در زمان وقوع سیل و بارندگی شدید عملکرد بهتری داشته است.

در ۱۰ سال گذشته منابع آبی ۲۵ هزار ساله استان را تخلیه کرده ایم

وی در ادامه این جلسه با بیان اینکه در ۱۰ سال گذشته منابع آبی ۲۵ هزار ساله استان را تخلیه کرده ایم، افزود: ۵۰ سال طول می کشد تا این خسران جبران شود.

وی با تاکید بر ایجاد یگان ویژه محیط زیست به منظور کنترل نیترات در آب های زیرزمینی و سطحی استان گفت: باید یک واحد ویژه حفاظتی با شرکت محیط زیست استان، جهاد کشاورزی و آب منطقه ای شکل گیرد تا از افزایش نیترات در آب های زیر زمینی استان جلوگیری شود چراکه به دلیل افزایش دما و تبخیر تا ۶ هزار و ۲۰۰ در تابستان های آینده، مواد سنگین و نیترات آب ها هم افزایش خواهد یافت.

حسینی هشدار داد: افزایش مصرف کودهای شیمیایی و حاوی نیترات هشداری برای سلامت مردم است و این روند باید به سرعت تحت نظارت قرار گیرد.

وی با بیان اینکه استان همدان به سمت کویری شدن پیش می رود و باید در اطراف شهرهای استان کمربند سبز ایجاد کنیم تا ضمن کاهش گرد و غبار، جذب پذیری خاک ها از طریق درختان افزایش یابد، عنوان کرد: این در حالی است که اکنون شاهد از بین رفتن باغات هستیم.

وی در ادامه پیشنهاد کرد طرح تبدیل رطوبت هوا به آب در مناطق حفاظت شده استان اجرا شود تا گونه های حیات وحش از کم آبی و خشکی آسیب نبینند.

وی با تبیین میزان بارندگی های استان همدان اظهار کرد: بارندگی ها در قسمت های شمالی استان کاهش داشته و در قسمت های جنوبی همدان شاهد افزایش بارشها بوده ایم اما باید تهمیدات لازم به منظور جلوگیری از بحران آب در قسمت های شمالی استان اندیشیده شود.

مرجع : مهر
کد مطلب : ۶۴۲۸۳
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.