۰

اطلاعات نادرستی که معاون بسیج درباره تلگرام داد

تاریخ انتشار
پنجشنبه ۲۸ آبان ۱۳۹۴ ساعت ۱۱:۰۷
اطلاعات نادرستی که معاون بسیج درباره تلگرام داد

اخیرا در برنامه گفتگوی ویژه خبری موضوع فیلترینگ تلگرام که دیروز در جلسه کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه در خصوص آن تصمیم گیری شد به بحث و تبادل نظر گذاشته شد. کار‌شناسان این برنامه دیدگاه‌ها و نظرات متفاوتی را در مورد پدیده فیلترینگ و آینده تلگرام مطرح کردند که در یک مورد برخی اظهارات عجیب و شاید بدون مطالعه در مورد نرم افزار تلگرام و ویژگی‌ها و مشخصات آماری آن بیان شد.

گفتگوی ویژهٔ خبری شبکهٔ دو سیما اخیرا میزبان محمد علی اسفنانی، نمایندهٔ مجلس و عضو کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه و عبدالصمد خرم‌آبادی دبیر کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه بود. در این برنامه خرم‌آبادی، اشاره به بازدهی بسیار پایین اعمال فیلترینگ هوشمند برای اینستگرام در مقایسه با هزینه‌های زیاد آن بود. در خلال این گفتگو، حسین عباسی نیز طی تماسی تلفنی به بیان نظرات خود در رابطه با فیلترینگ تلگرام پرداخت و ضمن اعلام مخالفت با مسدود کردن این برنامه، فواید آن را بسیار بیش از مضراتش دانست و بر گسترش سواد سایبری تاکید کرد.

اما جالب‌ترین بخش این برنامه مربوط به اظهارات و سخنان روح الله مومن نسب معاون فعلی فناوری اطلاعات و رسانه‌های نوین مرکز فضای مجازی بسیج بود. وی در اظهاراتی تند به انتقاد از نرم افزار تلگرام پرداخت و خواستار مسدود شدن این نرم افزار در ایران شد.

مهم‌ترین بخش از سخنان وی اما صرف نظر از انتقادات تند و بی‌پروا نسبت به کاربری تلگرام در ایران مربوط به آماری است که وی از میزان استفاده تلگرام و همچنین اطلاعاتی است که در مورد بنیانگذار روسی این نرم افزار ارئه کرده و بدست داده است.

مومن نسب در این برنامه گفت: موسس تلگرام یک روسی‌تبار ساکن آلمان است که سرور برنامه را در انگلیس قرار داده و دفترش در اسرائیل است؛ خود موسس تلگرام نیز دوست نتانیاهو بوده که نتانیاهو او را جزء رژیم صهیونیستی می‌داند.

وی با بیان آماری از کاربران تلگرام در ایران گفت: ۷۵ درصد کاربران تلگرام ایرانی‌هستند. در حالی که ما فکر می‌کنیم این شبکه اجتماعی است، سهم آلمان، انگلیس و اسرائیل از کاربران تلگرام صفر درصد است؛ یعنی این کشور‌ها هم از تلگرام می‌ترسند و از آن استفاده نمی‌کنند. ضمن اینکه من شنیده‌ام قرار است در روسیه نیز این اپلیکیشن فیل‌تر شود.

مومن نسب مدعی شد استفاده غیر اخلاقی از این شبکه‌ها ۴۰ درصد و استفاده‌های مثبت، بسیار ناچیز است. وی گفت به ۵ استان ایران در روزهای قبل سفر کرده و اولیاء از او خواسته‌اند به خاطر نگرانی از فرزندانشان، جلوی شبکه‌های اجتماعی را بگیرد.

نگاهی به آمار‌های ارائه شده از تلگرام

با نگاهی به وضعیت تلگرام و آمارهای آن و همچنین مطابقت این آمار با آنچه مومن نسب در این برنامه خاطر نشان کرده است، نکات جالب توجهی را بیان می‌کند.

طبق آخرین آمار در دسترس از نرم افزار تلگرام و کاربری آن در سطح جهانی که توسط موسسه Digital Marketing State/Strategy منتشر شده است، تعداد کاربران تلگرام در سطح جهان تا ماه می‌به بیش از ۶۲ میلیون کاربر رسیده است. تعداد کاربران فعال این شبکه به شکل روزانه برابر با حدود ۱۵ میلیون نفر است و تعداد پیام‌های مخابره شده در هر روز به شکل میانگین برابر با ۱۲ میلیارد پیام است.

به شکل متوسط در هر هفته تعداد ۱ میلیون کاربر به جمع کاربران تلگرام افزوده می‌شود که تقریبا در هر روز برابر با ۲۲۰ هزار نفر است و تعداد دانلود این نرم افزار طی آخرین هفته مورد محاسبه از سوی این موسسه برابر با ۸ میلیون تعداد دانلود بوده است.

این نرم افزار نه تنها در ایران و روسیه به شدت مورد توجه کاربران قرار گرفته است بلکه طبق آمار موجود در تمام قاره‌ها و کشورهای مختلف در حال اشاعه و استفاده است. به گونه که تنها در کشور برزیل تعداد کاربران این نرم افزار به ۴ میلیون رسیده است و روزانه برابر با ۴۰۰ میلیون پیام از طریق این پیام رسان در این کشور تبادل می‌شود:

اما در حالی که مومن نسب معتقد است که ۷۵ درصد کاربران تلگرام ایرانی هستند و در انگلیس و آلمان تعداد کاربران این نرم افزار ۰ درصد است، نگاهی به آمار تبادل اطلاعات با سرور اصلی تلگرام نشان می‌دهد که تنها در حدود ۴۵ درصد از کل ترافیک انتقالی با این سرور از مسیر ایران بوده است، ۱۷ درصد از ایالات متحده، ۶ درصد از روسیه، ۳ درصد از انگلستان و در حدود ۳ درصد نیز از آلمان بوده است:

این آمار به خوبی نشان می‌دهد که اطلاعات ارائه شده از سوی مومن نسب در برنامه گفتگوی ویژه خبری یا اطلاعاتی بدون مطالعه بوده است و یا آماری قدیمی و منسوخ شده.

از سوی دیگر وی به صراحت بیان کرده است که در خود روسیه نیز قرار است این نرم افزار فیل‌تر شود. این در حالی است که فیلترینگ تلگرام در روسیه به بهانه مبارزه با داعش بوده است و اخیرا رئیس شورای فیلترینگ، وزیر ارتباطات روسیه و نمایندگان مجلس این کشور با فیل‌تر کردن تلگرام به این بهانه، مخالفت کرده‌اند.

الکساندر آگه یف (آقایوف) نماینده مجلس روسیه (تن‌ها نماینده پیشنهاددهنده مسدود شدن تلگرام)، درخواست تجدیدنظر دراین‌باره را برای سرویس امنیتی دولت روسیه/FSB ارسال کرد. وی در نامه تجدیدنظر خود آورده است که اخیراً داعش از طریق تلگرام فعالیت یارگیری خود در فضای مجازی را شروع کرده و شهروندان روسی را به استخدام درمی‌آورد.

در همین حال نیکلای نیکی فوروف وزیر ارتباطات روسیه نیز گفت سیاست ما فیل‌تر کردن اپلیکیشن‌ها نیست چراکه در استراتژی توسعه فناوری اطلاعات روسیه چنین چیزی امکان ندارد و هیچ شبکه پیام‌رسان و هیچ‌کدام از شبکه‌های اجتماعی نباید فیل‌تر شوند. وی گفت اگر این‌طور باشد باید ماشین‌های تویوتای ژاپن را نیز تحریم کنیم چراکه داعش از آن‌ها استفاده می‌کنند.

همچنین دیمیتری مارینیچف، بازپرس و رئیس کمیته فیلترینگ کرملین، ایجاد هر نوع محدودیت برای تلگرام را رد کرد و در مصاحبه رادیویی خود در روز ۱۶ نوامبر پیشنهاد داد ارتباط فنی منطقه خاصی که تروریست‌های داعش با کاربران روس دارند، قطع شود.

کاملا مشخص است که تقاضای فیلترینگ این نرم افزار در روسیه کاملا جنبه‌های امنیتی در بر داشته است و اکنون با مخالفت‌های جدی روبرو شده، زیرا مقامات روس به خوبی می‌دانند که در این رابطه فیل‌تر کردن تلگرام دردی را دوا نمی‌کند.

در نتیجه اظهارات مومن نسب در برنامه اخیر گذشته به خوبی نشان می‌دهد که کار‌شناسان ما متاسفانه قبل از اظهار نظر در مورد موضوعی به این اهمیت گویا زحمت کمترین مطالعه را نیز به خود نمی‌دهند.

مرجع : تابناک
کد مطلب : ۶۴۴۹۴
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.