۰

رانت‌خواران قطعه‌سازی شناسایی شدند

تاریخ انتشار
جمعه ۲۹ آبان ۱۳۹۴ ساعت ۱۳:۰۹
علی علیلو افزود: برای شکوفایی صنعت قطعه سازی و حل مشکلات آن باید با دخالت دستگاه های نظارتی زمینه برای برخورد با برخی قطعه سازان رانت خوار فراهم شود.

این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: امروز رانت خواران در صنعت قطعه سازی شناسایی شده اند ، این گروه با وجود سهم پایین در این صنعت اما زیان های جدی به این بخش وارد کرده اند.

وی با بیان اینکه امروز تعدادی از شرکتها با بهره گیری از رانت ایجاد انحصار کرده اند افزود: کشف رانت های قطعه سازان حاصل تحقیق و تفحص از خودروسازان است و این موضوع رسما به اطلاع وزیر صنعت، معدن و تجارت رسیده است و این انحصار باید شکسته شود.

رئیس هیئت تحقیق و تفحص از خودروسازان افزود: تخلفات برخی از قطعه سازان و برخورداری آنها از رانت به شورای رقابت نیز ارسال شده است.

وی با تاکید بر شناسایی پشتوانه های رانت خواران صنعت قطعه سازی کشور در بخشهای مختلف گفت: از مجموع ۱۳ پرونده ارسالی به قوه قضائیه در این خصوص، دست کم سه مورد ان با موضوع رانت های موجود در این صنعت است .

وی در پاسخ به این پرسش که آیا در تحقیق و تفحص از خودروسازان به نکته غیرقابل باوری هم برخورد کردید؟ گفت: پیش از انجام تحقیق و تفحص درک روشنی در خصوص مافیای خودرو نداشتیم اما بعد از اتمام تحقیق و تفحص به این نتیجه رسیدیم مافیایی در این صنعت وجود دارد که باید شکسته شود.

علیلو با اشاره به وعده مسئولان سازمان گسترش و نوسازی در باره پرداخت بخش عمده مطالبات صنعت قطعه سازی از محل فروش اقساطی خودرو تاکید کرد: مجلس تحقق این وعده را رصد خواهد کرد چرا که هدف اصلی این طرح در حمایت از خودروسازان در واقع حمایت از قطعه سازانی است که در استانه تعطیلی قرار دارد.

رئیس هیئت تحقیق و تفحص از خودروسازان با اشاره به توانمندی های موجود در صنعت قطعه سازی کشور گفت: برخلاف خودرو سازی ، صنعت قطعه سازی ما توانمند و از قوام خوبی برخوردار است لذا باید حساب این دو را از هم جدا کرد و نباید اجازه دهیم رونق قطعه سازی به رونق خودروسازی وابسته باشد.

وی خاطرنشان کرد: تاکنون سیاست ها به گونه ای بوده که قطعه سازی وابسته به صنعت خودرو بویژه دو خودرو ساز بزرگ باشد که این وابستگی در مقاطعی آسیب های جدی را به صنعتگران قطعه ساز وارد کرده است.

وی اضافه کرد: این در حالی است که قطعه سازان ما به خودرو سازان اروپایی قطعه صادر می کنند و موفقیت های خوبی داشته اند که استفاده از فناوری نانو در قطعه سازی خودرو از جمله آن است.

علیلو گفت: استفاده از ظرفیت های دانشگاه برای تولید قطعات خودرو از جمله اقدامات مثبت قطعه سازان است که در جهت سیاست های اقتصاد مقاومتی انجام می شود.
مرجع : تسنیم
کد مطلب : ۶۴۵۷۲
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.