۰

سیاسیون بازار گاز را سیاسی نکنند

تاریخ انتشار
يکشنبه ۱ آذر ۱۳۹۴ ساعت ۱۳:۰۵
سیاسیون بازار گاز را سیاسی نکنند
بیژن زنگنه امروز در حاشیه برگزاری نشست فوق‌العاده وزارتی مجمع کشورهای صادرکننده گاز در پاسخ به پرسش اول مهر درباره نگرانی اکثر کشورهای صادرکننده گاز از قیمت‌های پایین نفت و گاز در بازار، گفت: در مذاکراتی که با برخی از وزرای نفت و انرژی کشورهای عضو مجمع صادرکننده گاز در تهران انجام دادم، اکثر وزراء آثار کاهش قیمت نفت و گاز را مخفی نمی‌کنند.

وزیر نفت با اعلام اینکه حتی در بیانیه پایانی نشست سران مجمع کشورهای صادرکننده گاز درباره آثار و تبعات پایین بودن قیمت نفت و گاز در بازار جهانی مطالبی ارائه خواهد شد، تصریح کرد: قطعا پایین ماندن قیمت نفت و گاز در بازار، مشکلات و اختلالات متعددی برای سرمایه‌گذاری‌های جدید در صنایع نفت و گاز جهان ایجاد می‌کند.

این عضو کابینه دولت با تاکید بر اینکه علاوه بر این یکی از مهمترین مزیت‌های گاز طبیعی در مقایسه با تمامی حامل‌های انرژی، مزیت‌های زیست محیطی و کاهش تولید آلاینده‌ها هست، اظهار داشت: متاسفانه در برخی از کشورهای بزرگ مصرف‌کننده برای مصرف زغال‌سنگ یارانه در نظر می‌گیرند، اما تاکنون حمایت جدی از مصرف گاز در سبد سوخت انرژی این کشورها به عمل نیامده است.

زنگنه همچنین یکی از مهمترین مشکلات پیش‌روی بازار نفت و گاز را سیاسی کردن این بازارها عنوان کرد و افزود: سیاسی کردن بازار تولید و صادرات گاز در بلندمدت مشکلات متعددی برای امنیت عرضه گاز در بازار جهانی ایجاد می‌کند.

وی با اعلام اینکه اعمال برخی رفتارهای سیاسی در بازار نفت، یکسری نگرانی‌هایی را در بین تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان به وجود آورده است، یادآور شد: به طوری که هم‌اکنون یک اراده سیاسی به منظور پایین نگه داشتن قیمت نفت در بازار وجود دارد.

وزیر نفت همچنین در پاسخ به پرسش دوم مهر مبنی بر آخرین وضعیت سوآپ یا ترانزیت گاز ترکمنستان به عمان از مسیر ایران، توضیح داد: ترانزیت گاز از کشورهای حاشیه دریای خزر به خلیج‌فارس فعلا توجیه اقتصادی ندارد و بیشتر مذاکراتی که با ترکمنستان انجام شده، با محوریت سوآپ گاز طبیعی بوده است.

زنگنه همچنین با اشاره به وجود یک میلیون تن ظرفیت خالی در کارخانه‌های تولید LNG عمان گفت: بر اساس مذاکرات و توافق اولیه‌ای که با عمان انجام گرفته، قرار شده بخشی از گاز ایران به این کشور عربی صادر شود.

وی با یادآوری اینکه پیش از این قرار بود گاز ایران از مسیر قطر به عمان صادر شود، تصریح کرد:  اما با قوت گرفتن احتمال لغو تحریم‌ها، طرح صادرات مستقیم گاز ایران به عمان در دستور کار قرار گرفت.

وزیر نفت در پاسخ به پرسش سوم مهر درباره اینکه به نظر شما منصفانه ترین قیمت برای فروش نفت چه قیمتی است؟ گفت: در حال حاضر اکثر کشورهای عضو اوپک قیمت نفت بشکه ای ۷۰ دلار را قیمتی مناسب و منصفانه برای هر بشکه نفت می دانند.

آیا یکی از مهمترین دلایل سقوط قیمت نفت وجود اختلاف بین روسیه و برخی از کشورهای عربی عضو اوپک است؟ این چهارمین پرسش مهر از زنگنه بود که وی در پاسخ اظهار داشت: روسیه عضو اوپک نیست و اعضای اوپک تصمیمات خود را نباید مشروط به تصمیمات خارج از اوپک بکنند.

این عضو کابینه دولت با تاکید بر اینکه کشورهای عضو اوپک دور هم جمع شده اند و در مورد کارها و عملکرد خود تصمیم گیری کنند، اظهارداشت: بر این اساس اول لازم است یک همگرایی در بین اعضای اوپک ایجاد شود.

وی با پیام اینکه ایجاد همگرایی در بین اعضای اوپک مهمتر است و اولویت دارتر از ایجاد این هماهنگی بین اوپکی ها و غیر اوپکی‌ها است، بیان کرد: در حال حاضر اوپک خود به تنهایی به همگرایی نرسیده است.

زنگنه همچنین در پاسخ به پرسش پنجم مهر مبنی بر بازگشایی دفتر شرکت ملی نفت ایران در آمریکای جنوبی بیان کرد: فعلا ایران به برنامه ای به منظور بازگشایی دفتر خود در آمریکای جنوبی ندارد.

واکنش روسیه به تحریم‌های گازی

زنگنه در جمع خبرنگاران با بیان اینکه یکی از مهمترین مسائلی که در بیانیه پایانی اجلاس سران مجمع کشورهای صادرکننده گاز گنجانده خواهد شد، موضوع سیاسی‌کاری‌ها و اعمال تحریم‌ها در صنایع و بازار گاز جهان است، گفت: بر این اساس حتی روسیه با ارائه پیشنهادی، خواستار گنجاندن بندی به منظور محکوم کردن تحریم‌ها علیه عملیات تولید و صادرات گاز شده است.

وزیر نفت همچنین در پاسخ به پرسش خبرنگاری درباره صادرات گاز ایران از مسیر ترکیه به کشورهای اروپایی، اظهار داشت: صادرات گاز به اروپا از مسیر ترکیه، هزینه‌های بالای ترانزیت را برای کشور به همراه دارد.

این مقام مسئول با یادآوری اینکه ترکیه اخیرا به منظور انتقال گاز ایران به کشورهای اروپایی، خواستار دریافت هزینه بالای ترانزیتی شده است، یادآور شد: با قیمت‌هایی که طرف تُرک پیشنهاد کرده، فعلا برنامه‌ای برای صادرات گاز به اروپا از مسیر ترکیه نداریم.

وی با اعلام اینکه برنامه فعلی ایران برای صادرات گاز به کشورهای اروپایی، صرفا از مسیر اجرای پروژه‌های LNG است، خاطرنشان کرد: با بهره‌برداری از کارخانه ایران LNG با ظرفیت تولید سالانه ۱۰.۵ میلیون تن، ایران وارد بازار گاز اروپا خواهد شد.

مرجع : مهر
کد مطلب : ۶۴۷۳۰
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.