۰

خطر دانلود غیرقانونی برای معیشت نویسندگان

تاریخ انتشار
يکشنبه ۱ آذر ۱۳۹۴ ساعت ۲۲:۰۴
این داستانویس و مدرس داستان‌نویسی در این‌باره گفت: متاسفانه افرادی که کتاب‌ها را به صورت الکترونیکی می‌خوانند، اغلب به سایت‌ها، وبلاگ و کانال‌های تلگرامی رجوع می‌کنند که از ناشر و نویسنده برای انتشار نسخه الکترونیک اجازه نگرفته‌اند. این سایت‌ها یا وبلاگ‌ها کتاب‌های تازه و به‌روز را هم برای دانلود گذاشته‌اند و علاقه‌مندان به کتاب نیز آن‌ها را دانلود می‌کنند.

او افزود: به نظر می‌رسد که این راه درستی برای کتاب خواندن و یا کتاب دانلود کردن نیست. راه‌های قانونی و بهتری هم هست که می‌تواند حق نویسنده و ناشر را حفظ کند، به ویژه برای صنعت نشر ایران که همه کتابخوان‌ها می‌دانند که در معرض تهدیدهای مختلف قرار دارد و به راحتی صدمه‌پذیر است. در شرایط فعلی نویسندگان و مترجمان ایرانی به زحمت و سختی با حق‌التالیف کتاب، بخشی از هزینه‌های خودشان را تامین می‌کنند؛ به همین دلیل دانلودهای غیرقانونی و بی‌اجازه به زندگی و معیشت نویسندگان ضربه بدی می‌زند.

نویسنده رمان «نیمه غایب» به عنوان یک راه حل پیشنهادی، موضوع سایت‌های قانونی را مطرح کرد و افزود: قیمت کتاب‌های الکترونیک بسیار ارزان‌تر از نسخه چاپی است و کاربران می‌توانند به سایت‌های قانونی برای دانلود کتاب رجوع کنند و کتاب‌های موردنظرشان را از اپلیکیشن‌ها و سایت‌هایی تهیه کنند که با ناشران قرارداد دارند تا وضعیت نشر ما بد‌تر از این نشود.

بنا بر اعلام، اپلیکیشن کتابخوان فیدیبو فروشگاه الکترونیک فارسی است که نزدیک به پنج‌هزار کتاب در برنامه خود دارد و با ۲۴۰ ناشر قرارداد همکاری امضا کرده است. کاربران اینترنت می‌توانند از طریق این اپلیکیشن کتاب‌ها را به صورت قانونی خریداری کنند تا نویسندگان و پدیدآورندگان نیز از سود فروش کتاب‌ها سهم ببرند.

فیدیبو همچنین در زمینه «نه به دانلود غیرقانونی کتاب» کمپین رصد را با شعار#من_دزد_کتاب_نیستم در سایت rasad.fidibo.com راه اندازی کرده است. هدف این سایت فرهنگ سازی و همکاری کاربران اینترنت برای اطلاع رسانی در زمینه دانلود غیرقانونی کتاب در اینترنت است. کاربران می‌توانند با مراجعه به سایت، هرگونه دانلود غیرقانونی کتاب‌ها را به اطلاع این سایت برای پیگیری‌های آتی برسانند.

تاکنون برخی چهره‌های فرهنگی به این کمپین پیوسته‌ و از کاربران اینترنت درخواست کرده‌اند که کتاب‌ها را در اینترنت به صورت غیرقانونی دانلود نکنند.

با اینکه ایران به قانون جهانی کپی رایت (کنوانسیون برن) نپیوسته، اما قوانینی برای حفظ حقوق مولف ایران وجود دارد. برطبق قانون حمایت حقوق مولفان و مصنفان و هنرمندان مصوب ۳۱ مرداد ۱۳۸۹ در مجلس شورای اسلامی، حقوق معنوی پدیدآورنده محدود به زمان و مکان نیست و غیر قابل انتقال است و مدت حمایت از اثر، ۵۰ سال بعد از فوت پدیدآورنده خواهد بود. بنابراین دانلود غیرقانونی آثاری که نسخه چاپی آن‌ها در کتابفروشی‌ها موجود است، موجب زیان به پدیدآورنده، ناشر و صنعت نشر می‌شود.
مرجع : ایسنا
کد مطلب : ۶۴۷۸۱
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.