۰

روایت روسی از سفر پوتین به ایران

تاریخ انتشار
دوشنبه ۲ آذر ۱۳۹۴ ساعت ۲۱:۰۸
به گزارش روسیا الیوم، «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهوری روسیه برای شرکت در سومین اجلاس سران مجمع کشورهای صادرکننده گاز در تهران، برای اولین بار از سال ۲۰۰۷ به ایران سفر کرد. پوتین در بدو ورود خود به تهران با رهبر معظم انقلاب دیدار و درباره آخرین تحولات منطقه با ایشان بحث و تبادل نظر کرد.

طی سال های اخیر روابط اقتصادی میان ایران و روسیه پیشرفت چشمگیری داشته است به طوریکه اخیرا وزیر انرژی روسیه اعلام کرده این کشور قصد دارد حجم مبادله بازرگانی با ایران را از حدود یک میلیارد دلار به ۱۰ میلیارد دلار برساند. با این حال، تقویت روابط اقتصادی میان تهران و مسکو مسأله ای نیست که غربی ها را نگران کرده باشد، بلکه آنچه موجب نگرانی آنها شده نزدیکی بیش از پیش دو طرف به یکدیگر در مواضع سیاسی به ویژه در زمینه بحران سوریه است.

در همین ارتباط، روزنامه انگلیسی «فایننشال تایمز» می نویسد: با توجه به روابط نه چندان خوب میان ایران و روسیه در دوران گذشته، هماهنگی تنگاتنگ آنها در زمینه بحران سوریه بسیار تعجب برانگیز است.

نشریه آمریکایی «وال استریت ژورنال» نیز در مطلبی به نقل از دیپلمات های عالی رتبه می نویسد: آمریکا به شدت از هماهنگی مواضع ایران و روسیه در قبال بحران سوریه احساس نگرانی می کند و به همین دلیل برای فاصله انداختن میان دو طرف تمام تلاش خود را به کار بسته است.

«آسوشیتد پرس» نیز می نویسد: ریشه های نگرانی اوباما از هماهنگی تنگاتنگ ایران و روسیه در قبال بحران سوریه را می توان در سخنان اخیر وی جستجو کرد؛ که گفت: ایران و روسیه باید بین دو گزینه حمایت از اسد و حفظ تمامیت ارضی سوریه یک گزینه را انتخاب کنند.

این در حالی است که روزنامه روسی «نیزاویسیما گازتا» به نقل از برخی از مقامات مسکو گزارش داده است: آمریکا با تکیه بر ضرب المثل «تفرقه بیانداز و حکومت کن» در تلاش است تا میان ایران و روسیه فتنه انگیزی کند. این سیاست، به طور دقیق همان سیاستی است که همواره آن را در قبال شیعیان و اهل تسنن به کار گرفته است.

رسانه های غربی طی هفته های گذشته بارها تلاش کردند اینگونه القا کنند که روسیه از مواضع خود در سوریه عقب نشینی کرده و در برخی موارد با ایران به اختلاف برخورده است. این ادعای رسانه های غربی در شرایطی مطرح شد که «سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه قویا گمانه زنی ها از این دست را رد کرده و آن را دروغ خوانده است.
مرجع : مهر
کد مطلب : ۶۴۸۶۸
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.