۰

باید منافع تولیدکنندگان گازحفظ شود

تاریخ انتشار
دوشنبه ۲ آذر ۱۳۹۴ ساعت ۲۲:۱۴
قربانقلی بردی محمداف رئیس جمهور ترکمنستان در سومین اجلاس مجمع کشورهای صادرکننده گاز اظهار داشت: رئیس‌جمهور محترم جمهوری اسلامی ایران، روسای کشورها و حضار ارجمند، ابتدا از جناب آقای حسن روحانی رئیس جمهور اسلامی ایران جهت مهمان‌نوازی و ایجاد شرایط مساعد برای فعالیت‌های سازنده تشکر و قدردانی می‌کنم.

وی افزود: اوضاع کنونی فضای انرژی دنیا و به ویژه بخش گازی وظایف سنگینی را بر دوش ما گذاشته است.

رئیس جمهور ترکمنستان تصریح کرد: ضرورت تامین امنیت انرژی، یکی از مسائل مهم در جهت توسعه امنیت پایدار است.

وی ادامه داد: ضرورت اقدامات و کارهای موثر برای در نظر گرفتن منافع کشورهای صادرکننده گاز، اهمیت زیادی دارد.

محمداف تصریح کرد: در این راستا تنظیم قواعد آشکار و غیرقابل تبعیض و شفاف در بین کشورهای تولیدکننده از اهمیت فراوانی برخوردار است. ترکمنستان در سیاست انرژی خود بر این نظریه اتکا می‌کند.

وی با بیان اینکه ابتکارات و پیشنهادات ترکمنستان، ضمانت‌های تامین اعتبار و توسعه تامین انرژی از حمایت‌های زیادی در دنیا برخوردار بوده است، گفت: با پیشنهاد و ابتکار ترکمنستان در خصوص ترانزیت امن و باثبات انرژی از طرف مجمع عمومی سازمان ملل در سالهای ۲۰۰۸ و ۲۰۱۳ به تصویب رسید.

رئیس جمهور ترکمنستان ادامه داد: حدود ۷۰ کشور در این طرح مشارکت داشتند. در حال حاضر با هدف تنظیم اسناد جدید حقوقی بین‌المللی در میدان اجرای این مسئله در سازمان ملل قدم‌های زیادی برداشته شده است.

محمداف با اشاره به اینکه برای تنظیم سند فوق، گروه‌های تخصصی ایجاد کرده‌ایم، اظهار داشت: اولین نشست این گروه اوایل سال گذشته در شهر عشق‌آباد برگزار شد.

وی ادامه داد: جذب مناطق و بازارهای جدید برای توسعه بازرگانی می‌تواند کمک شایانی به ما کند. همچنین ایجاد فرصت‌های جدید کاری موثر خواهد بود، این امر باعث پایدار بودن اوضاع منطقه و کشورها خواهد شد.

رئیس جمهور ترکمنستان تصریح کرد: پروژه ساخت خط لوله گاز ترکمنستان، افغانستان، پاکستان و هندوستان در این راستا اهمیت فزاینده‌ای دارد. ما به این پروژه احترام متقابل می‌گذاریم.

وی ادامه داد: اهداف کشورهای شرکت کننده در این پروژه جزو منافع درازمدت و کوتاه‌مدت توسعه و رشد خواهد بود. ما از اینکه این کشورها در اجرای این طرح مهم با جدیت تلاش می‌کنند، تشکر می‌کنیم.

محمداف افزود: شرکای ما در اروپا و آسیا و در مرحله اول بانک آسیایی برای اجرا و عملیاتی کردن این طرح از ما حمایت خوبی می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: این امر ثابت می‌کند برای اجرای طرح خط لوله گاز بین افغانستان، پاکستان، ترکمنستان و هندوستان اهمیت بالایی قائل هستیم.

رئیس جمهور ترکمنستان گفت: در روزهای نزدیک در ترکمنستان کار ساخت این پروژه آغاز خواهد شد. اطمینان کامل داریم که پروژه خط لوله گاز ترکمنستان، افغانستان، پاکستان و هندوستان در مدت معین شده تا سال ۲۰۱۸ انجام خواهد شد و به بهره‌برداری خواهد رسید.

محمداف در خصوص اجرای طرح‌های گاز طبیعی گفت: می‌خواهم تاکید ویژه کنم که تمامی طرح‌های اجرا شده توسط ترکمنستان برای کشورهای دیگر سودمند و مفید است.

وی افزود: این طرح‌ها با در نظر گرفتن منافع بازرگانی اجرا می‌شوند. پیروی از معیارهای اقتصادی را مهم می‌دانیم.

رئیس جمهور ترکمنستان تصریح کرد: ترکمنستان به عنوان یکی از کشورهای بزرگ تولیدکننده گاز در جهت صادرات این نوع انرژی در پروژه‌ها و طرح‌های بین‌المللی مشارکت می‌کند. در این راستا کشور ما به مسائل اکولوژیکی و محیط زیستی توجه می‌کند.

وی تصریح کرد: اجرای طرح‌های اکولوژیکی برای خطوط لوله گاز و حفظ محیط زیست یکی از وظایف مهم در بخش انرژی است. صادرات مواد هیدروکربن مطابق با معیارها و خواسته‌های اکولوژیکی باید باشد.

محمداف اظهار داشت: اجرای همکاری‌های مفید بین‌المللی از جمله وظایف مشترک کشورها است. در استخراج و صادرات انرژی به دست آوردن کمترین ریسک اکولوژیکی اهمیت دارد.

وی ادامه داد: با پیروی از این مسائل، ترکمنستان آماده است با کشورهای شرکت کننده در این اجلاس، کشورهای ترانزیت کننده گاز و سازمان‌های بین‌المللی همکاری‌های بیشتری داشته باشد.

رئیس جمهور ترکمنستان گفت: امیدواریم همکاری‌ها در این زمینه توسعه پیدا کند. ترکمنستان یکی از کشورهای معتبر و مسئولیت‌شناس تولیدکننده و صادرکننده است.

وی تصریح کرد: آماده همکاری در جهت تنظیم اصول هماهنگ هستیم. کشور ما در زمینه ریاست بر منشور انرژی به همکاری‌های متقابل توجه ویژه‌ای داشت.
مرجع : مهر
کد مطلب : ۶۴۸۷۴
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.