۰

«وب 3» دنیایی که آرزویش را دارید

تاریخ انتشار
يکشنبه ۸ آذر ۱۳۹۴ ساعت ۱۱:۲۲
از سال ۱۹۸۹ که وب توسط آقای «برنرزلی» ابداع شد جنبشی به وجود آمد که بیایید همه چیز را از روی کاغذ به اطلاعات الکترونیکی تبدیل کنیم. افراد و شرکت‌ها تلاش می‌کردند محتوای کاغذی خود را به محتوای دیجیتالی تبدیل کنند. 
وب
در "وب 1" سایتهایی توسط گروه کوچکی از تولید کنندگان محتوا برای خوانندگان بسیار راه اندازی شد. خوانندگان اگر درباره ویندور اطلاعات می خواستند به سایت مایکروسافت مراجعه می کردند، اگر خبر می خواستند به سایت های خبری سر می زدند و مواردی از این قبیل. به مرور زمان خوانندگان علاوه بر خواندن شروع به نوشتن کردند.
وب
مسیر وب به گونه ای شد که اشخاص تمایل بیشتری برای انتشار محتوا در وب پیدا کردند. آنها نظرات شخصی خود را منتشر کردند، از تجربیاتشان نوشتند، تحلیل کردند و همینطور آموزش دادند. در نتیجه ناگهان اطلاعات بسیاری در وب منتشر شد. بدین ترتیب پیگیری همه اطلاعات و مراجعه به همه سایتها و حتی سایتهای مورد علاقه برای خوانندگان غیر ممکن شد. آیا می توان پذیرفت که اطلاعات مهم به دلیل کثرت سایتها و کمبود زمان از دسترسی کاربران دور بماند؟ روشن است که پاسخ "خیر" می باشد. با طرح سوالات بسیار دیگری از این دست، کم کم نیاز به تغییر در "وب 1" احساس شد.
جنبش پر سرعت دیجیتالی شدن اطلاعات سبب شد که کاربران امکان دسترسی به انبوهی از اطلاعات را داشته باشند. نتیجه این حرکت میلیون‌ها صفحه حاوی اطلاعات مختلف است که امروز در دسترس ماست و خیلی‌ها برای تعریف آن از این جمله استفاده می‌کنند: "چیزی که در اینترنت نیست، وجود ندارد".
وب
وب 2 متولد شد
در این زمان دنیای وب باید تغییر پیدا می کرد و این صفحات دسته بندی شده، در اختیار کاربران قرار میگرفت. امکان اشتراک ، دانلود، استفاده از مدیا و خیلی از امکانات دیگر بوجود می آمد. رویکرد جدید وب اینگونه است: اطلاعات به واحدهای کوچکتری از "محتوا" خرد می شود و بوسیله سایتهای بسیاری توزیع می گردد. وب جدبد "دنیای اسناد" نیست بلکه "دنیای داده" است. ما دیگر به دنبال منابع قدیمی اطلاعات نیستیم بلکه به دنبال ابزاری هستیم که واحدهای کوچک اطلاعات را به روشهای تازه و موثر جمع آوری و تلفیق کند و در اختیارمان قرار دهد.

یک راه بسیار عالی برای درک بهتر "وب 2" بررسی ابزارهایی نظیر Google Earth, Google Maps, Microsoft Virtual Earth می باشد. به کمک این ابزار می توان کارتوگرافی، عکسبرداری ماهواره ای و جستجو در اینترنت را همزمان برای پاسخ دادن به پرسش "کجا؟" به خدمت گرفت. "وب 2" را یک رویکرد نو می دانند نه یک تکنولوژی تازه. خمیرمایه "وب 2" مشارکت با دیگران برای انجام دادن چیزهایی است که به تنهایی امکان انجام دادن آنها را نداریم. واقعا چه لذت بخش است که آدرس سایتهایی که آنها را دوست داریم، کلماتی که جستجو کرده ایم را با دیگران به اشتراک بگذاریم.
به بیان دیگر وب 2 به معنای استفاده اجتماعی از شبکه است  و هدف آن  به اشتراک گذاشتن اطلاعات و برقراری تماس بین تمام افراد در فضای مجازی است.
وب
وب 3در حال متولد شدن
نسخه سوم وب تازه در حال متولد شدن است. با این که هنوز نمی توانیم در مورد این کودک زیاد حرف بزنیم اما می‌توان گفت که قرار است که فرزند جدید وب بچه باهوشی باشد. در «وب ۳.۰» بحث اصلی در مورد هوشمند شدن وب است. پیش بینی می‌شود که در آینده نزدیک کامپیوتر ها، محتوای وب را می‌فهمند و آن را درک می کنند.
بسیاری از متخصصان معتقدند که وب 3 تنها یک حقه ی بازاریابی برای جذب کردن خریداران در آینده است. وب 3 مجموعه ای از استانداردها است که وب را روی یک پایگاه داده ی بزرگ می گرداند. حالا سوالی که در این بحث وجود دارد این است که آیا وب 3 می توانست یک جایگزین خوب برای وب 2 باشد؟
وب
سیر تکاملی بسوی هوش مصنوعی
همچنین وب 3 مسیر تکاملی وب را که به هوش مصنوعی منتهی میشود توصیف میکند، مسیری که وب را به شکل یک شبه انسان تبدیل میکند. برخی شکاکان معتقدند که این تصوری دست نیافتنی است. در هر صورت کمپانی‌هایی همچون آی بی ام و گوگل در حال تکمیل تکنولوژی‌های جدیدی هستند که اطلاعات شگفت انگیزی بدست می‌آورد مانند پیش بینی موسیقی از طریق اطلاعاتی که روی وبسایست‌های موزیک موجود است.

اینجا همچنین بر روی اینکه نیرویی که وب 3 را به حرکت در خواهد آورد مناقشه است؛ آیا سیستم های باهوش خواهند بود یا هوشمندی از یک نوع سازمان دهی بیشتر پدیدار خواهد شد.وب مفهومیدر رابطه با مدیریت هوش مصنوعی، وب 3 میتواند تحقق و توسعه وب مفهومی باشد، تحقیقات علمی در جهت گسترش نرم افزار برای استدلال بر مبنای منطق تعریفی و عوامل هوشمند پیش می‌رود. بنابراین اپلیکیشن‌ها میتوانند عملیات استدلال منطقی را با استفاده از مجموعه قوانین منطق انجام داده و ارتباط میان مفهوم و داده روی وب را بیان کند.
وب
حرکت تکاملی بسوی سه بعدی
 احتمال دیگر برای وب 3 این است که مسیر سه بعدی را طی کند، که توسط کنسرسیوم وب سه بعدی پشتیبانی می‌شود. این ممکن است وب را به یک دوره فضای سه بعدی وارد کند. مفهومی که به آینده ی Second Life مرتبط است.
وب مفهومی یا وی معنایی
وب معنایی در حقیقت وبی است که در بخش طبقه بندی و بازیابی محتوای اینترنت به تکامل رسیده باشد.در ساختار معنایی وب وقتی کاربر یک جمله محاوره ای را جستجو می کند، موتور جستجو  باید بتواند مفهوم جمله را تشخیص دهد، اینکه سوالی است یا خبری، طنز است یا جدی، علمی است یا از نوع سرگرمی. بنابراین وب جدید باید چنان در زبان شناسی و فلسفه تجهیز شود که تمام محتویات وب را بتواند آنلالیز کرده و میزان وابستگی بخش ها را از طریق رسم گراف ها تعریف کند.
مستند سازی صفحات وب

بخش  دیگری از وب معنایی، مستند سازی محتویات وب است. راجع به مستند سازی محتوا می شود چندین مقاله نوشت. فقط فعلا همین قدر بدانید که در میان کد های صفحات تگ هایی قرار میگیرد که محتوای صفحه را تعریف می کند. این که این محتوا یک توصیه نامه از یک پزشک است یا یک ترفند امنیتی از یک هکر یا خرابکار.  کاربر باید بتواند به راحتی مشخص کند که نتایج جستجو تولید چه گروهی از افراد باشد. طبق این تعریف شخصیت های دنیای مجازی باید معادل حقیقی داشته باشند.

یکی از نکات جالب وب معنایی امکان بازیابی اطلاعات نه تنها در محتوای متن بلکه حتی در صوت و تصویر نیز هست. در وب معنایی کاربر باید بتواند در میان ویدئوهایی جستجو کند که در یک صحنه اش مردی با پیراهن آبی سوار بر دوچرخه در خیابان حرکت میکند. هر چند باورش کمی سخت است ولی قدم های مهمی برداشته شده است.بنابراین مهمترین تغییری که وب در مفهوم معنایی خواهد کرد نه در شکل ظاهری صفحات ( که البته شاید گراف ها وارد شوند) بلکه در پشت پرده خواهد بود. موتور های جستجو هوشمند تر خواهند شد و نحوه بوک مارک(سایت های پر کاربرد) کردن و اشتراک گذاری محتوا از فرم کنونی به یک فرم جامع تر تغییر خواهد کرد.
وب مفهومی تعریف جدیدی برای شیوه طبقه بندی و بازیابی محتوا ارائه خواهد کرد.یک اتفاق جالب هم این که تادیروز مشکل رسم الخط فارسی در راست به چپ بودنش بود که  از این به بعد به لطف تفاوت دستور زبان فارسی با اکثر زبان ها باید شیوه ای پیدا کنیم که جای فعل و فاعل و مفعول در جملات فارسی را به این موتورهای جستجوی اجنبی حالی کنیم .
هم اکنون پژوهشگران زیادی هر یک با دید شخصی خود در حال کار روی وب مفهومی هستند. این گروه به جای بازنگری در فرمت وب که تغییر در همه سایت‌ها را ایجاب می‌کند در حال آماده کردن عامل بهتری هستند که صفحات وب را بهتر بفهمند. یعنی آنها به دنبال ساد‌ه‌تر کردن ساختار صفحه‌های وب نیستند بلکه عوامل باهوشتری می‌سازند.
مرجع : باشگاه خبرنگاران
کد مطلب : ۶۵۳۰۱
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.