۰

آزادسازی نرخ بلیت هواپیما در شرایط رکود و بیکاری هیچ توجیهی ندارد

تاریخ انتشار
شنبه ۱۴ آذر ۱۳۹۴ ساعت ۱۰:۲۷
آزادسازی نرخ بلیت هواپیما در شرایط رکود و بیکاری هیچ توجیهی ندارد
موید حسینی صدر عضو کمیسیون صنایع مجلس در گفت‌وگو با فارس، با بیان اینکه اعمال قانون آزادسازی نرخ‌های بلیت هواپیما قابل قبول نیست، گفت: درست در زمانی که خدمات دولتی و سوخت گران شده است شوک هواپیمایی هم قابل قبول نیست و آزادسازی قیمت‌ها یک اقدام نسنجیده است و نباید این کار انجام شود.

وی با اشاره به انحصاری بودن حمل‌ونقل هوایی با سه شرکت آسمان، ماهان و هما، افزود: در حال حاضر برخی شرکت‌های هواپیمایی برای پرواز مشهد قیمت‌ها را سه برابر کرده‌اند و به دلیل اینکه شرایط رقابتی فراهم نیست آزادسازی نرخ‌ها سبب سوءاستفاده و ناامنی می‌شود.

حسینی‌صدر اظهار داشت: در شرایطی که مردم گرانی را با پوست و استخوان احساس می‌کنند و رکود و بیکاری وجود دارد هیچ توجیهی ندارد که گران‌فروشی در حمل‌و نقل هوایی هم تشدید شود. زمانی که ابزار نظارت فراهم نیست نباید قیمت‌ها آزادسازی شود.

نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه برنامه پنجم توسعه برای آزادسازی قیمت‌ها الزاماتی قرار داده است، اظهار داشت: در برنامه پنجم توسعه آمده است که باید تمام زیرساخت‌های شرکت‌های هواپیمایی فراهم باشد و ساختارهای حمل و نقل وجود داشته باشد ولی در حال حاضر این شرایط موجود نیست. باید زیرساخت‌های نرم‌افزاری آماده باشد. رقابت وجود داشته باشد و شفاف عمل شود و گزینه‌های دیگر حمل و نقل مانند قطار سریع‌السیر وجود داشته باشد ولی در حال حاضر که این شرایط وجود ندارد ما موافق آزادشدن قیمت‌ها نیستیم.

حسینی‌صدر تاکید کرد: ما به هیچ وجه موافق آزاد شدن نیستیم. مجلس باید ورود کند. به خصوص کمیسیون عمران باید در مورد این مسئله ورود کند. البته هفته گذشته این شرایط ابلاغ شده است که مجلس تعطیل بود ولی امیدواریم هفته آینده مجلس به این قضیه وارد شود.

وی با بیان اینکه شرکت‌های هواپیمایی بسیار سودده هستند، گفت:‌ آمارهایی که از بدهکاری‌ها ارائه می‌کنند واقعی نیست. اگر تا این اندازه بدهکار هستند چرا این همه متقاضی برای ایجاد شرکت‌ها داریم؟

این نماینده مجلس گفت: در مورد بانک‌ها هم به همین صورت است. می‌گویند بدهکاریم ولی هر روز بانک‌ها توسعه می‌یابند. به طوری که حتی اگر شرایط تاسیس بانک آزاد شود هزاران بانک ایجاد می‌شود.

حسینی‌صدر گفت: شرکت‌های هواپیمایی پول دولت و سوخت را نداده‌اند ولی ریخت و پاش دارند. مسئولان آن شرکت‌ها حقوق‌های آنچنانی دریافت می‌کنند و سفرهای خارجی رایگان دارند،‌ وقتی حقوق می‌دهند خود را با موفق‌ترین شرکت‌ها مقایسه می‌کنند ولی در رابطه با بلیت می‌گویند باید بلیت گران شود.

وی افزود: نباید رفتار دوگانه داشته باشیم، باید بدانیم که حقوق مردم به ریال است نه دلار. مگر اینها هزینه‌ها را به دلار حساب می‌کنند که مسئول هواپیمایی پول بلیت را به دلار حساب می‌کند؟ اگر زمان طلبکاری برسد حساب و کتابشان براساس دلار است ولی زمان پرداخت به ریال حساب می‌کنند، این نوع افزایش قیمت‌ها در بازار سبب ایجاد تورم و شوک می‌شود و نارضایتی مردم را به همراه دارد.

حسینی‌صدر گفت: ما وکیل مردم هستیم و این حرف‌ها حرف مردم است. در حال حاضر شرایط آزادسازی قیمت‌ها فراهم نشده و براساس شروط قانون نمی‌توان آزادسازی قیمت‌ها را پیاده کرد، شرکت‌ها سودده هستند ولی هزینه‌های متفرقه زیادی دارند.
کد مطلب : ۶۵۷۴۱
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.