۰

اصلاح ساختار ایرلاین‌‌‌ها از جیب مردم

تاریخ انتشار
شنبه ۱۴ آذر ۱۳۹۴ ساعت ۱۶:۵۳
اصلاح ساختار ایرلاین‌‌‌ها از جیب مردم
جعفر قادری در گفت‌و‌گو با فارس با انتقاد از افزایش نرخ بلیت هواپیما در قالب آزادسازی نرخ‌ها، اظهار داشت: در حال حاضر به دلیل پایین بودن تعداد شرکت‌های هواپیمایی و هواپیماهای ناوگان، بازار فعلی کشور، رقابتی محسوب نمی‌شود و به نوعی بازار انحصاری است ضمن آنکه جایگزین مناسبی هم در دیگر مدل‌های حمل و نقلی نداریم.

وی با اشاره به مشکلات ساختار اقتصادی ایرلاین‌‌های کشور بیان کرد: باید از سایر روش‌های برای حل مشکلات اقتصادی و ساختاری شرکت‌های هواپیمایی استفاده شود، مثلاً پیش فروش بلیت پروازها در شرکت‌های هواپیمایی دنیا با کسر قیمت انجام می‌شود که در کشور ما چندان معمول نست، ‌بهتر است از چنین روش‌‌های مناسبی استفاده شود نه اینکه بخواهیم اصلاح ساختار اقتصادی شرکت‌‌ها را از جیب مردم انجام دهیم.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با بیان اینکه بستر لازم برای آزادسازی نرخ بلیت هواپیما در شرایط کنونی فراهم نیست، اضافه کرد: دولت آسان‌ترین راه را که همان فشار آوردن به مردم و افزایش هزینه حمل و نقل است،برای رفع این مشکل خود در صنعت حمل و نقل هوایی بکار گرفت و این بدترین شکل برخورد با مشکلات و موانع است و توجیه منطقی در آزادسازی نرخ بلیت هواپیما ندارد.

قادری اظهار داشت: مجلس شورای اسلامی برای رفع این مشکل روز آینده با همفکری کمیسیون‌های ذی‌ربط ‌ موضو‌ع را بررسی خواهد کرد.

وی ادامه داد: در گام اول‌ با فراخوان مسئولان، از آنها توضیح می‌خواهیم تا در صورت امکان با توضیح مشکلات رفع شود در غیر این صورت با برگزاری جلساتی درباره رفع این مشکل عمل خواهیم کرد، مثلاً ممکن است طرحی در این‌باره تهیه کنیم یا قانون برنامه پنجم در این‌باره را اصلاح کنیم.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس افزود: به هر حال مجلس شورای اسلامی به این موضوع ورود می‌کند و قطعاً رفع این مشکل نیازمند تصمیم جمعی مجلس است و باید با همفکری مشکل را رفع کرد.

‌وی به تأخیرات پروازی مکرر شرکت‌های هواپیمایی، فرسودگی ناوگان هوایی کشور و کیفیت نازل خدمات ایرلاین‌ها اشاره کرد و گفت:‌ شرکت‌های هواپیمایی در شرایطی مثل تأخیرات پروازی چندان پاسخگو نیستند در حالی که وقتی امروز به مردم برای نرخ بلیت فشار می‌آوریم‌، باید به تعهدات شرکت‌های هواپیمایی و عملیاتی شدن آنها هم توجه شود.

قادری با اشاره به اینکه شرکت‌های هواپیمایی‌ خدمات‌ یارانه‌ای زیادی دریافت می کنند، ‌ادامه داد: زمانی می‌توان به مردم در راستای منافع اقتصادی ایرلاین‌‌ها فشار آورد، که شرکت‌های هواپیمایی خدمات یارانه‌ای دریافت نکنند، وقتی نرخ سوخت و یا نرخ تعرفه‌‌های فرودگاهی برای آنها یارانه‌ای است، بنابراین آزادسازی نرخ‌ها بی‌معنی است.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با انتقاد از اینکه حاکمیت صنعت حمل و نقل هوایی‌ به تأخیرات پروازی بی‌توجهی می‌‌کند، اظهار داشت: ‌باید همه موارد با هم دیده شود‌ یعنی وقتی نرخ بلیت را آزاد می‌کنیم باید تخفیفات تعرفه‌ای فرودگاهی در خدمات به ایرلاین‌‌ها‌ و ارائه سوخت یارانه‌ای هم حذف شود.
کد مطلب : ۶۵۷۷۵
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.