۰

ولایتی:اسد خط قرمز مااست

تاریخ انتشار
يکشنبه ۱۵ آذر ۱۳۹۴ ساعت ۱۵:۰۴
ولایتی:اسد خط قرمز مااست
علی اکبر ولایتی رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام در برنامه متن حاشیه به سوالات مجری در خصوص سفر اخیرش به سوریه پاسخ داد.

وی در خصوص رابطه ایران و روسیه گفت: رابطه ایران و روسیه باید ثابت و بلند مدت باشد.

وی ادامه داد: سردار سلیمانی هم اگر به روسیه سفر کند و با مقامات این کشور تبادل نظر کند، قابل انتظار است. ابعاد قضیه گسترده تر از این است و ما پیش بینی نمی کنیم که بحران سوریه در کوتاه مدت و میان مدت حل شود.

روسیه به تنهایی نمی تواند از منافع خود در خاورمیانه دفاع کند

ولایتی در خصوص پیوستن روسیه به محور مقاومت گفت: هر کشوری به دنبال منافع خود است. روسیه به تنهایی نمی تواند از منافع خود در خاور میانه و منطقه دفاع کند.

وی ادامه داد: خطر گسترش داعش به سمت روسیه و آسیای غرب وجود دارد و اگر روسیه در مقابل داعش نیایستد، فردا باید پشت مرزهای خود با داعش بجنگد.

جنگ سوریه، جنگ کوچک بین المللی است

وی ادامه داد: در سوریه جنگ کوچک بین المللی اتفاق افتاده که در آن همه قدرتهای جهان حضور دارند.

مشاور رهبری در امور بین المللی اظهار داشت: تفاوت جنگ های بین المللی بزرگ و کوچک به این است که در جنگ کوچک بین المللی سوریه نقش کشورهای کوچک منطقه بیشتر از کشورهای بزرگ بین المللی است.

ولایتی گفت: ایران به عنوان قدرت منطقه ای با نفوذی بین المللی قدرتمندترین کشور حاضر در تحولات سوریه است.

وی تصریح کرد: در آینده ای نه چندان دور برخی کشورهای دیگر که شاید به بزرگی کشورهایی مثل روسیه باشند، به محور مقاومت خواهند پیوست. به عنوان مثال در یک ایالت بزرگ در شرق چین نیز مسلمانان زندگی می کنند که خطر پیوستن آنان به داعش وجود دارد و شاید پس از سوریه کشورهایی مثل چین نیز به محور مقاومت بپیوندند.

روسیه تلاش می کند در مسائل سوریه با ایران هماهنگ باشد

مشاور رهبری در امور بین الملل در خصوص اختلاف نظرهای ایران و روسیه در قضیه سوریه گفت: تلاش روسیه در قضیه سوریه هماهنگی با ایران است. گاهی نظرات مخالفی وجود داشته است اما در نهایت روسیه با ایران هماهنگ شده است.

وی تصریح کرد: وجه مشترک ایران، روسیه، عراق و لبنان، این است که هر چهار کشور از طرف دولت قانونی سوریه برای دفاع دعوت شده اند. اما دولت سوریه برای کشورهای آمریکائی و اروپایی دعوت نامه ای برای حضور در سوریه نفرستاده است.

وی تصریح کرد: آقای العبادی اعلام کرده ما نیروی خارجی نمی خواهیم، اما دولت های اروپایی و آمریکائی علی رغم مخالفت های دولت قانونی عراق، به این کشور نیرو فرستادند.

داعش در خطوط ترسیمی آمریکا حضور دارد

مشاور مقام معظم رهبری در امور بین الملل تصریح کرد: آمریکائی ها زمانی مواضع داعش را بمباران می کنند که از خطوطی که آمریکائی ها برایشان ترسیم کرده اند، عبور کنند.

وی تصریح کرد: داعش به راحتی در مناطقی که نفت وجود دارد حضور دارد و نفت را به قیمت پایین می فروشد و آمریکائی ها هیچ وقت این مناطق را بمباران نمی کنند.

 توافق کشورهای غربی برای حضور گروه های تروریسی در سوریه و عراق

وی تصریح کرد: انتخاب گروه های ترورسی در سوریه و عراق بر اساس توافق کشورهای بین المللی و منطقه ای است.

ولایتی با تاکید بر اینکه ما با دیپلماسی غیر شرافتمندانه روبرو هستیم، گفت: اینها فضای سوریه و عراق را برای خود مباح می دانند و هرطور که میخواهند دخالت می کنند.

وی با تاکید بر اینکه آمریکا به دنبال خاورمیانه بزرگ نبود بلکه به دنبال خاورمیانه ازهم پاشیده بود، اظهارداشت: بنای اینها بر از هم پاشیدن کشورهای اسلامی است.

بشار اسد به پیروزی نهایی امیدوار است

ولایتی با اشاره به سفر اخیرش به سوریه در خصوص نگاه بشار به تحولات منطقه گفت: ایشان از اینکه نیروهای مردمی توانسته اند پیروزی های خوبی را به دست آورند خوشحال و به پیروزی نهایی امیدوار است.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام در خصوص تنش ترکیه و روسیه نیز گفت: آنچه به مصلحت منطقه و این کشورهاست این است که تنشی میان این دو کشور افزایش نیافته و کاهش یابد.

وی تصریح کرد: برخی محافل سیاسی ترکیه و مطبوعات حدود را نگه نمی دارند که این امر به ضرر آنهاست.

اردوغان در حد و اندازه خودش حرف بزند

ولایتی در خصوص اظهارات اخیر اردوغان بر ضد ایران نیز گفت: هر کسی باید اندازه خودش حرف بزند. ایران کشوری مقتدر در سطح منطقه و جهان است و این اظهارنظرهای خارج از محاسبات دقیق چیزی جز تنش ایجاد نمی کند.

وی در خصوص اظهارات اخیر محسن رضایی مبنی بر اینکه ایران تصاویری از فروش نفت به ترکیه در اختیار دارد، گفت: روس ها این مسئله را اعلام کرده و عکس های آن را منتشر کردند و در این عکس ها کاملاً مشخص است که صف طویلی از تانکرها و نفت کش ها از شمال عراق و سوریه به سمت ترکیه حرکت می کند.

ایران با آمریکا بر سر سوریه کنار نخواهد آمد

وی با تاکید بر اینکه ایران با آمریکا بر سر سوریه کنار نخواهد آمد، گفت: اگر ایران در مذاکرات وین شرکت کرد به خاطر این بود که این مذاکرات بین المللی و ایران باید در صحنه بین الملل حضور داشته باشد.

ایران به درخواست روسیه در کنفرانس وین شرکت کرد

وی ادامه داد: ایران به درخواست روسیه در کنفرانس وین شرکت کرد تا در دفاع از سوریه، روسیه را تنها نگذارد.

وی ادامه داد: به درخواست ایران ، عراق، لبنان و عمان نیز در این کنفرانس شرکت کردند که حضور این ۵ کشور، دیپلماسی مقاومت را قوی تر کرد.

ترکیه، قطر و عربستان همه تلاش خود را برای جدا کردن بشار از مقاومت کردند

وی اظهارداشت: کشورهایی که امروز بیشترین کمک را به تروریست دارند، پیش از این بیشترین رابطه را با سوریه داشتند.

وی ادامه داد: ترکیه، قطر و عربستان تلاش داشتند با نزدیک شدن به بشار، او را از محور مقاومت جدا کنند و زمانی که موفق نشدند، همه دشمن سوریه شدند.

ایران، بنا ندارد پشت بشار را خالی کند

ولایتی در پایان تاکید کرد: بشاراسد خط قرمز جمهوری اسلامی ایران است چون توسط مردم سوریه انتخاب شده و ایران بنا ندارد در میدان جنگ و سیاست پشت بشاراسد را خالی کند.

مرجع : مهر
کد مطلب : ۶۵۸۴۹
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.