۰

راه انتقال ایدز در جامعه در حال تغییر است/ دو سوم مبتلایان به ایدز بی‌اطلاع از بیماری خود!

تاریخ انتشار
يکشنبه ۱۵ آذر ۱۳۹۴ ساعت ۱۸:۱۸
راه انتقال ایدز در جامعه در حال تغییر است/ دو سوم مبتلایان به ایدز بی‌اطلاع از بیماری خود!
دکتر علی‌اکبر سیاری در همایش روز جهانی ایدز با بیان اینکه نزدیک به ۳۷ میلیون مبتلا به ایدز در دنیا وجود دارد، گفت: ۲۲ میلیون آنها نیازمند درمان هستند و ۱۷ میلیون نفر از بیماری خود اطلاع ندارند.

وی با اشاره به آمار مبتلایان به ایدز در کشور گفت: در کشور ما ۳۰ هزار و ۱۸۳ نفر مبتلا به HIV هستند که این آمار تجمعی است و در واقعیت ۹۰ هزار مبتلا وجود دارد و فقط یک سوم از این بیماران از بیماری خود اطلاع دارند و از درمان برخوردار می‌شوند.

معاون بهداشت وزیر بهداشت، عدم اطلاع بیماران مبتلا به ایدز از بیماری خود را تهدیدی برای جامعه دانست و گفت: در حال حاضر اعتیاد تزریقی ۴۰ درصد موارد، تماس جنسی ۴۰ درصد و انتقال از طریق مادر به فرزند چهار درصد موارد ایدز را به خود اختصاص می‌دهند که این جای نگرانی دارد؛ چراکه راه انتقال در جامعه در حال تغییر است و مربوط به رفتارهای پنهان مردم می‌شود؛ چراکه جامعه‌ای که از طریق تماس جنسی مبتلا به ایدز می‌شود در دسترس نیست و سلامت جامعه را به خطر می‌اندازد.

وی با بیان اینکه در دنیا توانستند HIV را کنترل کنند، گفت: اما در منطقه ما نتوانستیم این کار را انجام دهیم و این اپیدمی رو به افزایش است. ما باید از آموخته‌های دیگران پند بگیریم و باید بتوانیم تا پنج سال دیگر ۹۰ درصد افراد مبتلا را شناسایی کرده و خدمات درمانی به آنها ارائه دهیم و بعد از آن مطمئن شویم که این افراد از آثار درمانی بهره می‌گیرند. خدمات باید جامع و برای همه مردم و جامعه‌محور باشد.

معاون بهداشت وزیر بهداشت با بیان اینکه باید خدمات مشاوره و آموزش‌های جامعه‌محور را به جوانان و نوجوانان که بیشتر در معرض خطر هستند، آموزش دهیم، گفت: در حال حاضر همکاری‌هایی با وزارت علوم و هلال‌احمر در این زمینه داریم.

سیاری نوجوانان بی‌سرپرست را جزو گروه هدف دانست و گفت: باید به آنها نیز خدمات مشاوره‌ای و آموزشی ارائه دهیم. همچنین راه دیگر کنترل ایدز، راه‌های تشخیصی است که در این زمینه در ۱۱ قطب تخصصی تجهیزات تشخیصی فراهم شده است و همچنین اقدامات آموزشی را انجام می‌دهیم؛ به طوری که در حال حاضر ۲۰۰ پزشک در زمینه ارائه خدمات ایدز آموزش دیده‌اند.

وی با بیان اینکه شبکه مجازی بزرگ‌ترین راه آموزش برای مردم است، گفت: باید در اینجا نیز خدمات آموزشی و مراقبتی ارائه شود. همچنین برای زنانی که در معرض خطر هستند، واحدهایی را برای مشاهده، معاینه و مراقبت از آنان ایجاد کرده‌ایم و امیدواریم این خدمات گسترش یابند.

معاون بهداشت وزیر بهداشت افزود: علاوه بر مشاوره و ارائه خدمات درمانی باید توانمند باشیم و از تجربیات یکدیگر استفاده کنیم.

سیاری همچنین گفت: برای چهارمین برنامه جامع استراتژی کشوری کنترل HIV لازم است دو کار را انجام دهیم؛ اول مشارکت تمام بخش‌ها که باید به صورت همراه عمل کنند و دوم همراهی و آگاهی مردم است؛ چراکه تا مردم آگاه نباشند و مسوولیت سلامت‌شان را بر عهده نگیرند، امکان ندارد که در این مساله پیروز شویم.

معاون بهداشت وزیر بهداشت افزود: بنابراین امیدواریم بتوانیم اطلاع‌رسانی کنیم تا هرکس که احساس خطر می‌کند، به مراکز ما مراجعه کرده و مشاوره رایگان بگیرد، تست HIV قرار گیرد و اقدامات پیشرفته درمانی را دریافت کند و همه مطمئن باشند که تمام اطلاعات‌شان محرمانه بماند. بنابراین هرکس احساس می‌کند به این ویروس مبتلا شده، به مراکز ما مراجعه کند و حتی نیازی نیست که بگوید من برای مشاوره ایدز آمده‌ام؛ تنها کافی است که بگوید برای مشاوره آمده‌ام و رمز ما همین واژه مشاوره باشد.
مرجع : ایسنا
کد مطلب : ۶۵۸۶۵
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.