۰

مزایای بیمه «سلامت» برای پناهندگان افغانستانی مانند ایرانی‌‌هاست

تاریخ انتشار
دوشنبه ۱۶ آذر ۱۳۹۴ ساعت ۱۰:۴۹
پس از انعقاد قرارداد میان جمهوری اسلامی ایران و کمیساریای عالی سازمان ملل متحد، این سازمان هیچ هزینه درمانی برای پناهندگان در ایران پرداخت نمی‌کند.

معاون اداره اتباع و امور مهاجرین وزارت کشور ایران اعلام کرد که بیمارستان‌های خیریه دولتی نیست و شامل بیمه سلامت نمی‌شود و پناهندگانی که قصد استفاده از خدمات بیمه‌ سلامت را دارند، به این بیمارستان‌ها مراجعه نکنند.

بیمارستان‌های تحت پوشش بیمه سلامت در مشهد مقدس برای پناهندگانی که دفترچه و یا کارت بیمه سلامت را دریافت کرده‌اند به شرح زیر است: ۱. بیمارستان امام رضا (علیه‌السلام) ۲. بیمارستان قائم (عج‌الله تعالی فرجه الشریف) ۳. بیمارستان شریعتی ۴. خاتم انبیا (صلی‌الله علیه و آله) ۵. بیمارستان منتصریه ۶. بیمارستان ابن سینا ۷. بیمارستان امید ۸. بیمارستان طالقانی ۹. هاشمی نژاد ۱۰. ام‌البنین (علیها السلام) ۱۱. بیمارستان دکتر شیخ ۱۲. کامیاب

نماینده اداره اتباع وزارت کشور ایران افزود: بیمه سلامت تنها شامل پناهندگانی می‌شود که دارای کارت آمایش ۱۰ هستند و کسانی که دفترچه بیمه خودشان را دریافت کرده‌اند از زمان بیمه شدن، با ارائه مدارک پزشکی خودشان می‌توانند از مزایای بیمه سلامت در بیمارستان‌های نامبرده شده، بهره ببرند.

وی در ادامه در توضیح اقشار آسیب‌پذیر گفت که زنان سرپرست خانوار، معلولین یا خانواده‌هایی که دارای معلول هستند، خانواده‌هایی که سرپرست آن‌ها فردی بالای ۶۰ سال است و چندین گروه دیگر در گروه اقشار آسیب‌پذیر قرار دارند و برای اطلاع از فهرست کامل گروه‌های مختلف در بیمه سلامت به دفاتر کفالتی که از آنجا کارت اقامتی و یا کارت کار خودشان را دریافت کرده‌اند، مراجعه کنند.

معاون اداره اتباع ادامه داد که پناهندگان برای استفاده از مزایای بیمه سلامت، باید به صورت خانواگی و اعضایی از خانواده که کارت آمایش دارند، در این طرح (بیمه) شرکت کنند و زوج‌هایی که هنوز کارت اقامتی خودشان را از خانواده‌هایشان جدا نکرده‌اند نیز باید همراه خانواده‌هایشان بیمه شوند.

وی در تفاوت بیمه سلامت با بیمه‌های قبلی مانند البرز و آسیا گفت که در بیمه‌های قبلی شخص پناهنده باید هزینه‌های بیمارستان را کامل تسویه می‌کرد و بعد با مراجعه به دفتر بیمه مبلغ مورد نظر را از بیمه پوشش دهنده دریافت می‌کرد که این مسئله باعث بروز مشکلاتی در پرداخت هزینه بیمه می‌شد اما در بیمه سلامت، شخص پناهنده در هنگام تسویه تنها مبلغی که باید توسط خودش پرداخت شود را می‌پردازد و بیمارستان هزینه‌ای را که بیمه پرداخت کند از هزینه‌های درمان بیمار پناهنده کسر می‌کند.

نماینده اداره اتباع گفت: کسانی که در هنگام مراجعه به دفاتر کفالت در فهرست افراد آسیب‌پذیر قرار نگرفته‌اند و پس از مدتی به تشخیص فرد پناهنده در این فهرست قرار می‌گیرند، با در دست داشتن مدارک اقامتی و پزشکی خودشان برای تغییر نوع بیمه خودشان به اداره اتباع و امور مهاجرین خارجی وزارت کشور هر شهر یا استان مراجعه کنند.

وی اظهار داشت که بیماران پناهنده‌ای که از خدمات مددکاری نیز بهره برده‌اند، می‌توانند از مزایای بیمه سلامت استفاده کنند و تخفیف‌هایی که در خدمات مددکاری بیمارستان‌ها شامل بیماران پناهنده شده، شامل بیمه محسوب نمی‌شود.

نماینده کمیساریای عالی سازمان ملل نیز گفت که بیمه سلامت سقف پوشش ندارد.
مرجع : تسنیم
کد مطلب : ۶۵۹۰۶
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.