۰

ترورها در کرکوک پیش زمینه اجرای طرح تقسیم عراق است

تاریخ انتشار
سه شنبه ۱۷ آذر ۱۳۹۴ ساعت ۱۳:۰۴
«فوزی اکرم» نماینده سابق ترکمن پارلمان عراق در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در بغداد، نسبت به ادامه عملیات ترور در استان کرکوک که منطقه مورد اختلاف بغداد و اربیل شمرده می‌شود، هشدار داد.

نماینده سابق پارلمان عراق با بیان اینکه هدف این ترورها فراهم کردن زمینه تقسیم عراق با افزایش و تعمیق اختلاف‌ها و شکاف‌های طوایف و گروه‌های عراقی است، افزود: در پس ترور «محمد الجبوری» شبکه‌ها و طرف‌های خارجی قرار دارند که تلاش می‌کنند، مناطق مورد اختلاف بین اربیل و بغداد را از نخبگان و مخالفان تقسیم کشور خالی کنند.

اکرم با اشاره به اینکه طرف‌های خارجی درصدد تقسیم عراق به سه کشور کردستان و شیعستان و سنیستان هستند، گفت: برخی از طرف‌های داخلی در عراق همسو با این طرف‌های منطقه‌ای و بین‌المللی عمل کرده و با هدف تحقق منافع خود حتی اگر به زیان مردم عراق باشد، زمینه توسعه و گسترش نفوذ و بهره برداری این طرف‌ها در کشور را فراهم می‌کنند.

وی تاکید می‌کند: کرکوک اکنون شاهد ترورهای سریالی است که هدف در آنها شخصیت‌های سیاسی و امنیتی و نظامی معروف مانند افسر سازمان اطلاعات عراق «ایدن حسین» و نخبگان منطقه و شخصیت‌های برجسته ترکمن و عرب است.

اکرم با زیر سوال بردن نقش و جایگاه دولت مرکزی و نیروهای امنیتی جهت کنترل اوضاع و اداره امور در کرکوک و دیگر مناطق مورد اختلاف بین اربیل و بغداد، خاطرنشان کرد که مسئولیت پرونده امنیتی تمام مناطق عراق بر عهده دولت مرکزی است.

نماینده سابق دارلمان عراق گفت:‌ عملیات ترور الجبوری در چارچوب ترورهای هدفمندی قرار می‌گیرد که شبکه‌های بین‌المللی دست به آن می‌زنند و تاکنون شخصیت‌های بی‌شماری را ترور کرده‌اند.

وی با بیان اینکه این شبکه‌ها در ترور شخصیت‌های سیاسی میانه‌رو و افسران ارشد عرب و ترکمن و خالی کردن مناطق مورد اختلاف از نخبگان سیاسی و اجتماعی و نظامی است، از اقدامات طرف‌هایی پرده برداشت که تلاش می‌کنند، از بحران پیش آمده به سود خود بهره برداری کنند.
کد مطلب : ۶۵۹۹۶
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.