۰

افزایش تعداد دختران وابسته به الکل و دائم‌الخمر

تاریخ انتشار
يکشنبه ۲۹ آذر ۱۳۹۴ ساعت ۱۴:۴۹
افزایش تعداد دختران وابسته به الکل و دائم‌الخمر
مدیرعامل مؤسسه کاهش آسیب نور سپید هدایت گفت: تا پیش از این خیلی کم زنانی را می‌دیدیم که وابسته به الکل یا به اصطلاح الکلی باشند، اما در ماه‌های اخیر به کرات زنانی برای درمان به مؤسسه مراجعه کردند که مصرف‌کننده الکل و دائم‌الخمر بودند.

سپیده علیزاده در گفت‌وگو با خبرنگار مهرخانه، در رابطه با وضعیت معتادان و کارتن‌خواب‌ها بیان داشت: اغلب مردم یا مسئولین فکر می‌کنند معتادان و کارتن‌خواب‌ها فقط در زمستان می‌میرند و زمستان که می‌شود داستان کارتن‌خواب‌ها، بی‌خانمان‌ها و مصرف‌کننده‌ها پررنگ می‌شود و شهرداری سامان‌سراهای اضطراری برای سامان‌دهی این افراد راه می‌اندازد، ولی بحث کارتن‌خوابی و مصرف‌کنندگان بی‌خانمان یک درد مزمن همیشگی است.

افزایش تعداد زنان کارتن‌خواب جوان
او در ادامه گفت: ما پیش از این، با زنان کارتن‌خوابی سروکار داشتیم که تقریباً همه آن‌ها را می‌شناختیم و این افراد چندین سال بود که جزو مراجعان ما بودند و کارتن‌خواب‌های شهر تهران را تشکیل می‌دادند، ولی جای تأسف دارد که الان موارد جدید و جوان‌تر می‌بینیم؛ یعنی زنان کارتن‌خواب‌ جدید و جوان‌تر که به ته خط رسیده‌اند، به مراجعه می‌کنند. زنان به دلیل فرهنگ جامعه و خصوصیات جنسیتی خود خیلی زودتر از مردان مسیر به ته خط رسیدن را طی می‌کنند و طرد و انگ اجتماعی که زنان مصرف‌کننده می‌خورند، بیشتر آن‌ها را به سمت کارتن‌خواب‌شدن سوق می‌دهد.

لزوم توجه بیشتر به زنان کارتن‌خواب و مصرف‌کننده
علیزاده با بیان این‌که نیاز به فعالیت‌های مددکاری و روانشناسانه ویژه‌ای برای زنان کارتن‌خواب و مصرف‌کننده مواد داریم، خاطرنشان کرد: بازگشت به زندگی یک زن مصرف‌کننده خیلی سخت‌تر از یک مرد مصرف‌کننده است. زنی که تصمیم به قطع مصرف مواد می‌گیرد و دوره‌ای را در مراکز اقامتی درمان اعتیاد می‌گذراند، اعتیاد خود را تا حدی کنترل می‌کند، اما این زن، مادر یا همسر یک خانواده است و نقش‌هایی که دارد او را دوباره در معرض خطر قرار می‌دهد. این زنان اکثراً فرزندانی دارند که در مراکز بهزیستی هستند و این مسئله آن‌ها را مستعد استرس‌ها و نگرانی‌های بیشتر می‌کند؛ ازاین‌رو، خدماتی که به این زنان ارایه می‌شود باید نسبت به مردان خیلی بیشتر باشد، اما متأسفانه به دلیل این‌که این‌طور به نظر می‌آید که تعداد زنان مصرف‌کننده کمتر از مردان است، اولویت‌ها کمتر برای آن‌ها در نظر گرفته می‌شود.

خطر افزایش تعداد دختران وابسته به الکل و دائم‌الخمر
مدیرعامل مؤسسه کاهش آسیب نور سپید هدایت با اشاره به شیوع الگوهای جدید اعتیاد تصریح کرد: تا پیش از این خیلی کم زنانی را می‌دیدیم که وابسته به الکل یا به اصطلاح الکلی باشند، اما در ماه‌های اخیر به کرات زنانی برای درمان به مؤسسه مراجعه کردند که مصرف‌کننده الکل و دائم‌الخمر بودند. این افراد عموما دختران جوانی هستند که در خانواده آن‌ها فرهنگ استفاده از مشروبات الکلی فرهنگ ناپسندی نبوده و قبح آن در خانواده ریخته شده است و شاید چندین عضو خانواده مصرف‌کننده مشروبات الکلی هستند، اما وابستگی بیمارگونه به آن ندارند. این افراد به خاطر جنسیت خود احتمال وابستگی‌شان به مشروبات الکلی بیشتر می‌شود و بیشتر در معرض خطر قرار می‌گیرند. آخرین مراجع من دختر 32 ساله‌ای بود که 8 سال دائم‌الخمر بوده و هیچ عملکردی نداشته و تنها به این فکر می‌کرده که چطور، کجا و چقدر مصرف کند.

هیچ مرکزی برای درمان اعتیاد دختران و زنان زیر 18 سال نداریم
او افزود: لازم است تا مشکل بیشتر از این نشده و چند سال بعد آمار بدهیم و بگوییم تعداد دختران وابسته به الکل به‌طور قابل ملاحظه‌ای رشد داشته است، از همین الان شروع به اطلاع‌رسانی کنیم و مراکزی را برای درمان زنان معتاد به الکل داشته باشیم. در حال حاضر در شهر تهران مرکز مجوزداری برای درمان اعتیاد دختران و زنان زیر 18 سال نداریم؛ درحالی‌که دختران زیر 18 که به‌ویژه مصرف‌کننده محرک‌ها هستند، به ما مراجعه می‌کنند و ما مرکز درمانی اقامتی نداریم که این افراد را به آن‌جا ارجاع دهیم.

علیزاده خاطرنشان کرد: مسئولان می‌گویند این افراد باید در بیمارستان بستری شوند که احتمالاً منظورشان بیمارستان‌های اعصاب و روان است، اما این بیمارستان‌ها چقدر برای درمان اعتیاد این افراد و نیازهای ویژه‌ای که یک دختر زیر 18 سال دارد، توجیه هستند؟ از سوی دیگر، وقتی این افراد در این بیمارستان‌ها بستری می‌شوند علاوه بر انگ مصرف‌کننده‌بودن، انگ روانی‌بودن هم می‌خورند و به همین دلیل خانواده‌ها حداقل تا زمانی که فرزندانشان جوان هستند، از بستری‌شدن آن‌ها در این بیمارستان‌ها استقبال نمی‌کنند. شاید اگر یک مرکز درمانی تخصصی ترک اعتیاد وجود داشت که به ارایه خدماتی مانند مشاوره و درمان تخصصی می‌پرداخت، استقبال خانواده‌ها بیشتر می‌شد؛ چون چنین مرکزی انگ اجتماعی کمتری دارد.

دختر 18 ساله‌ای که 9 سال است کارتن‌خواب است
مدیرعامل مؤسسه کاهش آسیب نور سپید هدایت اظهار داشت: ما دختران معتاد به الکل را می‌بینیم، اما بسیاری از مسئولین متولی، آن‌ها را نمی‌بینند و در آمارها هم هیچ اشاره‌ای به این افراد نمی‌شود؛ چراکه الکل نسبت به مواد مخدر انگ بدتری دارد.

او با اشاره به مشکلات پیچیده دختران مصرف‌کننده گفت: در حال حاضر در کمپ زنان مؤسسه سیمای سبز رهایی دختر 18 ساله‌ای داریم که 9 سال کارتن‌خواب شهر تهران بوده است. او یک زندگی متلاشی داشته که به احتمال زیاد اگر ما هم در آن زندگی بودیم در معرض این آسیب‌ها قرار می‌گرفتیم. ما با انگیزه‌های مختلف سعی کردیم او را نگه داریم و به سمت درمان اعتیاد سوق دهیم، ولی این فرد هیچ امید و آینده‌ای برای خودش نمی‌بیند و نمی‌داند بعد از درمان چه کاری باید انجام دهد و کجا زندگی کند. این سؤال‌ها و نگرانی‌ها به قدری روان او را پیچیده‌تر می‌کند که دوست دارد مصرف کند تا به هیچ چیز فکر نکند و بی‌خیال باشد. ما باید این افراد را ببینیم و فکری برای حل مشکلات آن‌ها داشته باشیم.

برگزاری مسابقه "درگ" برای آگاه‌سازی در خصوص ایدز
به گزارش مهرخانه، یکی از حوزه‌های فعالیت مؤسسه‌های کاهش آسیب از جمله مؤسسه کاهش آسیب نور سپید هدایت به ارایه خدمات به بیماران مبتلا به HIV مربوط می‌شود. در این راستا این مؤسسه به همراه مؤسسه کاهش آسیب سیمای سبز رهایی و با همکاری فدراسیون اتومبیل‌رانی و موتورسواری کشور به مناسبت روز جهانی ایدز اقدام به برگزاری مسابقه درگ (مسابقه شتاب) کرد.

ازآن‌جایی‌که شعار روز جهانی ایدز امسال «شتابان به‌سوی پایان اپیدمی ایدز» بود، این مسابقه در پیست آزادی تهران برگزار شد و تعدادی از بیماران مبتلا به HIV و از اعضای باشگاه مثبت مؤسسه نیز در کنار مردم عادی به تماشای این مسابقه نشستند تا از این طریق در رابطه با بیماری ایدز اطلاع‌رسانی شود. در پایان مسابقه نیز از طرف مؤسسه‌های کاهش آسیب، تقدیرنامه‌هایی به همراه روبان قرمز (نماد بین‌المللی آگاهی‌رسانی و حمایت از افراد مبتلا به HIV) به برندگان اهدا شد.

تغییر الگوی انتقال ایدز
سپیده علیزاده؛ مدیرعامل مؤسسه کاهش آسیب نورسپید هدایت در گفت‌وگو با خبرنگار مهرخانه با اشاره به این‌که سرعت اطلاع‌رسانی در رابطه با بیماری ایدز در کشور ما به اندازه سرعت رشد این بیماری نیست، بیان داشت: رسانه‌ها بیشتر در روز جهانی ایدز به اطلاع‌رسانی درباره ایدز می‌پردازند و در سایر ایام سال توجه کمتری به این موضوع می‌شود. از سوی دیگر، این روز در تقویم رسمی کشور به ثبت نرسیده است.

او در ادامه گفت: الگوی انتقال HIV در کشور ما تغییر شکل داده و اکنون در موج سوم ایدز یعنی انتقال از طریق روابط جنسی هستیم. اطلاع‌رسانی در مورد بیماری ایدز در مقایسه با سال‌های گذشته بهتر شده، اما به نسبت سرعت رشد و انتشار این بیماری هنوز خیلی ضعیف است.

کد مطلب : ۶۶۹۰۸
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.