۰

دلایل استعفای رییس مرکز نمایشی سیما

تاریخ انتشار
دوشنبه ۳۰ آذر ۱۳۹۴ ساعت ۱۷:۰۱
عصر امروز ۲۹ آذرماه علی اصغر پورمحمدی معاون سیمای رسانه ملی از استعفای محمودرضا تخشید از ریاست مرکز امور نمایشی سیما و پذیرفته شدن این استعفا خبر داد و اطلاعات خبرنگار مهر حاکی از آن است که استعفای تخشید از مرکز امور نمایشی سیما به دلیل برخی تغییرات ساختاری در امور نمایشی تلویزیون بوده است.

به دنبال تغییرات بنیادین در ساختار مدیریت امور نمایشی سیما که با هدف ایجاد تمرکز در این بخش صورت گرفت پیش بینی می شد که مشکلاتی پیش روی مدیران و برنامه سازان سیما قرار گیرد. از جمله مهمترین تاثیرات این دگرگونی تشکیلاتی می توان به کم شدن اختیار مدیران شبکه ها در تصمیم گیری های مربوط به برنامه های نمایشی اشاره کرد که به اعتقاد برخی کارشناسان و منتقدان، این تغییر ساختاری به کاهش فضای رقابتی در میان شبکه های سیما و متعاقب آن مسئولیت ناپذیری مدیران شبکه ها در ارتباط با پخش سریال های تولید شده در مرکز امور نمایش سیما خواهد انجامید.

همچنین منتقدان معتقدند اکنون با وجود اشکالات و نواقصی که ناشی از اجرای شتابزده این تغییرات اساسی در ساختار مدیریت امور نمایشی سیماست، اختلافات تا جایی بروز کرده که منجر به کناره گیری تخشید از مدریت مرکز امور نمایش سیما شده است.

همچنین به نظر می رسد سرافراز رییس سازمان صداوسیما بر ادامه اجرای این تغییرات اصرار دارد و اجازه بازگشت به سیستم و روال قبلی را که در آن مدیر هر شبکه ای مسئول مستقیم سریال های تولیدی اش بود، نداده است.

علاوه بر این با تاسیس مرکز گسترش فیلمنامه نویسی رسانه ملی که اخیرا زیر نظر مستقیم سرافراز راه اندازی شده است روند بررسی و تصویب فیلمنامه و به تبع آن چرخه تولید سریال بیش از پیش مورد مداقه قرار می گیرد که برخی آن را امری مثبت و کارشناسانه می دادند و برخی تهیه کنندگان و مدیران نیز از این روند ناراضی هستند.

گذشته از این گویا سرافراز با هدف بهبود کیفیت فیلمنامه ها طی دستورالعملی، مرکز امور نمایشی سیما را از کلید زدن سریال در زمان قبل از نگارش، اصلاح و تصویب نهایی تمامی قسمت های فیلمنامه های مربوطه منع کرده که در صورت عملی شدن چنین تصمیمی ممکن است توقف مقطعی تولید و پخش سریال از شبکه های داخلی را شاهد باشیم. البته ظاهرا هم تخشید و هم بیشتر تهیه کنندگان سیما با چنین رویکردی موافق هستند و اتمام فیلمنامه ها پیش از آغاز تولید یک سریال را امری لازم و ضروری می دانند که در نهایت به ارتقای کیفیت تولیدات نمایشی کمک شایانی خواهد کرد اما در عین حال این طیف از منتقدان نگران احتمال خالی شدن ناگهانی آنتن شبکه ها از سریال های تولیدی هستند. به همین دلیل تخشید خواستار اعمال تدریجی این تصمیم بوده که به نظر می رسد نظر وی نیز مورد پذیرش واقع نشده است.

آنچه بیش از موارد گفته شده در تصمیم تخشید برای کناره گیری موثر بوده ورود مرکز گسترش فیلمنامه نویسی رسانه ملی به عرصه تولید سریال بوده است که به نوعی راسا وارد مذاکره با تولیدکنندگان سریال ها می شود و به نظر می رسد با این حساب مرکز امور نمایشی سیما کارکرد قبلی خود را از دست داده است.

گرچه براساس شنیده ها سرافراز و پورمحمدی معاون سیما با استعفای تخشید مخالفت کرده و با اصرار وی ناچار به پذیرش آن شده اند، اما با توجه به محدودیت های پیش آمده و تاسیس مرکز گسترش فیلمنامه نویسی و باز گذاشتن دست این مرکز برای تولید سریال و برنامه های نمایشی که نوعی مدیریت موازی با مرکز نمایشی امور سیما تلقی می شود در نهایت راهی جز خداحافظی تخشید از ماموریت او وجود نداشته است.

به هرحال با خروج تخشید از سازمان باید منتظر ماند که در طول ماه های آتی شاهد سریال هایی باشیم که محصول هدایت و مدیریت مستقیم امین صدیقی رییس مرکز گسترش فیلمنامه نویسی رسانه ملی خواهند بود و آن زمان بهتر می توان درباره درست یا نادرست بودن تصمیمات اخیر قضاوت کرد.
کد مطلب : ۶۷۰۰۶
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.