۰

جاری‌شدن خون تازه در سینمای ایران توسط جوانان

تاریخ انتشار
شنبه ۱۲ دی ۱۳۹۴ ساعت ۰۸:۴۹
فرهاد توحیدی فیلمنامه‌نویس سینما و رئیس سابق هیئت مدیره متولد 24 آذر سال 1335 است. در کارنامه هنری وی فیلم‌هایی چون «مرد عوضی»، «گاهی به آسمان نگاه کن»، «توکیو بدون توقف»، «مجردها» و «شهر موش‌ها» دیده می‌شود. در آستانه سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر با این فیلمنامه‌نویس به گفتگو نشستیم. توحیدی امسال با سه فیلم در جشنواره فجر حضور دارد.
 
 
* آقای توحیدی چند سالی است که جشنواره فیلم فجر جوان‌گرا شده و حضور بزرگان سینما در عرصه فیلمسازی کمرنگ شده است. این اتفاق را چطور ارزیابی می‌کنید؟
 
حضور جوان‌ها همیشه و در هر عرصه‌ای خوب است. استقبال فیلمسازان جوان در سینما جذاب است و موجب جاری‌شدن خون تازه در رگ‌های سینما می‌شود. در این 5.6 سال اخیر نسل جوان با نگاه، ایده، فیلمنامه، ساخت و فرم جدید به سینما کمک کرده‌اند. به نظرم سینما به این خون تازه، جریان مدام و زنده و زایا نیاز دارد.
 
 
* اما برخی از بزرگان سینما نسبت به این موضوع اعتراض دارند که جشنواره با جوان‌گرایی مطلق برگزار شود؟
 
 حضور جوانان برای من جذاب است و فکر نمی‌کنم بزرگان و پیشکسوتان سینما هم ناراضی باشند. امسال چند فیلم خوب از فیلمسازان جوان در راه است و من منتظرم که آن‌ها را تماشا کنم. امیدوارم فیلمسازان جوان بدرخشند.
 
 
* از فیلم‌هایی که با فیلمنامه شما در جشنواره حضور دارد بگویید. امسال، پر کار بوده‌اید؟
 
من برای جشنواره امسال چهار فیلمنامه نوشته بودم که  سه فیلم به جشنواره می‌رود. فیلنامه «امکان مینا» ساخته کمال تبریزی، «انتهای خیابان مهر» به کارگردانی کامران قدکچیان و «خماری» که با داریوش غذبانی که فیلم اولی است همکاری داشته‌ام. و همچنین «پنجاه کیلو آلبالو» ساخته مانی حقیقی را که در جشنواره نیست.
 
 
* از فضای داستان این سه فیلم بگویید.
 
«امکان مینا» یک عاشقانه سیاسی و روایتگر دهه 60 است. «امکان مینا» را خودم در فیلمنامه و ساخت خیلی دوست دارم و امیدوارم فیلم تماشاگر پسند شود. فیلنامه دیگرم «خماری» است که راجع به یک جوان علاقه‌مند به موسیقی است. این فیلمنامه را به داریوش غذبانی داده‌ام. عده ای در گوشه و کنار می‌گویند چرا فیلمنامه‌ات را به یک فیلم‌اولی داده‌ای؟ ولی به نظر من به ریسکش می‌ارزد و امیدوارم نتیجه کار خوب باشد.
 
 
* امسال با کامران قدکچیان هم همکاری داشته‌اید. از این تجربه برایمان بگویید؟
 
فیلمنامه «انتهای خیابان مهر» را خیلی دوست دارم، «انتهای خیابان مهر» و «خماری» فیلمنامه‌های اقتباسی هستند؛ ولی «امکان مینا» اصلی و برای خودم است. «انتهای خیابان مهر» کمدی رمانتیک است و توجه مخاطب را جلب می‌کند.
 
 
* چرا «پنجاه کیلو آلبالو» در جشنواره فجر حضور ندارد؟
 
«پنجاه کیلو آلبالو» را به جشنواره ندادیم؛ چون می خواهیم برای اکران عید در سینماها به نمایش دربیاید. فیلم دیگر مانی حقیقی «اژدها وارد می‌شود» به جشنواره امسال ارسال شده است.
 
 
*پیام شما برای سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر؟

امیدوارم جشنواره سی و چهارم بسیار متنوع، گرم و موفق برگزار شود. امسال اولین سالی است که می‌توان نتیجه مدیریت و عملکرد، مدیریت دوره جدید فرهنگی را در جشنواره دید.
 
 
* به عنوان یک سینماگر، انتظار شما از رئیس سازمان سینمایی چیست؟
 
ما سینماگران از آقای ایوبی انتظارات زیادی داریم. ضمن اینکه باید در نظر بگیریم امکانات ایشان محدود و با این وضعیت تحریم‌ها دست دولت بسته است. انشاء الله سینماگران تا پایان دی و لغو برخی تحریم‌ها صبوری می‌کنند تا نتیجه را ببینند. به دلیل مشکلات و موانع، مطالبات سینماگران انباشته شده‌اند؛ اما سینماگران توقع دارند در حوزه‌هایی که مربوط به امور اقتصادی نیست و دست دولت باز است، فکری اساسی به حال آن‌ها کنند؛ حوزه‌هایی مثل امنیت شغلی و دفاع از پروانه نمایش فیلم‌ها. کارگردان‌ها انتظار دارند مسئولان فرهنگی و سینمایی پای مجوزهای نمایشی که صادر کردند، بایستند.
 
 
* برای سینما و جشنواره فیلم فجر چه آرزویی دارید؟
 
 آرزو دارم جشنواره فیلم فجر گرم و با استقبال پر شور مخاطبان برگزار شود و سینمای ایران در سال 95، با فیلم‌های محصول سال 94 پر رونق شود و با شرایط مطلوب اقتصادی سال 95 آغاز شود و به پایان برسد. موفقیت فیلم‌ها چه داستانی، چه مستند، چه هنر و تجربه را در بخش‌های مختلف سینما آرزو می‌کنم.
مرجع : باشگاه خبرنگاران
کد مطلب : ۶۷۹۲۹
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.