۰

مطالبه دو میلیاردی شهرداری از دولت

تاریخ انتشار
يکشنبه ۱۳ دی ۱۳۹۴ ساعت ۰۹:۴۶
بعد از حضور شهردار تهران در بين خبرنگاران و پاسخ به سوالات آنها، ديروز نوبت رييس شوراي شهر تهران بود تا به بهانه ارايه گزارشي از فعاليت سه ماهه شوراي شهر درجمع خبرنگاران حاضر شود و به سوالات آنها پاسخ دهد.

به گزارش اعتماد، همان‌طور كه پيش‌بيني مي‌شد، موضوع جنجالي «حسابرسي» از شهرداري، نخستين محوري بود كه از سوي خبرنگاران مطرح شد و چمران در مورد آن اينگونه توضيح داد: در چند ماهه گذشته حسابرسي شركت‌ها به پايان رسيده است و هم‌اكنون حسابرسي سازمان‌ها در صحن شورا مورد بررسي قرار گرفته است كه پس از آن نوبت حسابرسي مناطق و معاونت‌هاي شهرداري خواهد بود.

به گفته وي، قبل از سال ٨٢ حسابرسي خاصي از شهرداري صورت نمي‌گرفت و نخستين گزارش حسابرسي هم سال ٨٤ بيرون آمده است. فروش اراضي عباس آباد يكي از شايبه‌هاي مطرح شده در بحث حسابرسي بود؛ موضوعي كه چمران در توضيح آن با تاكيد براينكه اين معامله‌ها هيچ ربطي به شركت عباس آباد ندارد و از طريق اداره املاك انجام شده است، گفت: از نظر من كه در حوزه شهر‌سازي سال‌هاست فعاليت دارم آنجا مشكل شهر‌سازي دارد اما از نظر شوراي‌عالي شهرسازي و معماري ساخت ساختمان «تي.‌او.‌دي» (مجتمع‌هاي چند منظوره) در ٧-٦ طبقه اشكال ندارد.

چمران در خصوص تكميل ساختمان ميدان سپاه نيز اينچنين توضيح داد: پيشنهاد ما حذف چهار طبقه از ساختمان نزديك به ساختمان قديمي و نيز حذف يك طبقه از ساختمان ديگر در حال ساخت بود كه متاسفانه حذف طبقات همچنان بلا تكليف مانده، به همين دليل درحال تهيه نامه‌اي هستيم تا از دوستان دست‌اندر‌كار اين موضوع كه به شورا آمدند و قول‌هايي مبني بر پيگيري موضوع دادند، سوال كنيم كه چرا هنوز اين تصميمات بر زمين مانده است؟

رييس شوراي اسلامي شهر تهران در ادامه و در پاسخ به اظهارات شهردار كه گفته بود حسابرسان شورا گريد «ج» دارند، گفت: البته گفته شهردار تهران اين نبوده ولي بايد بگويم حسابرسان ما از گريد «الف» انتخاب شده‌اند كه بالاترين گريد است. در ادامه جلسه چمران در پاسخ به اين پرسش كه آيا شما معتقديد حل معضل آلودگي هوا راهكار عملي ندارد‌؟ اظهار كرد: كسي قادر نيست با حركت فوري و آني آلودگي هوا را از بين ببرد؛ همچنان‌كه در شهرهاي بزرگ دنيا نظير لندن هم شاهد بوديم كه وضعيت سبب جان سپردن بسياري از شهروندان شد، در طول چند روز نمي‌توان با سرعت آلودگي هوا را از بين برد چرا كه براي اين امر نياز به برنامه چندين‌‌ساله داريم.

چمران با تاكيد بر اجرايي شدن مصوبات و برنامه‌ها گفت: مصوبه‌هاي اين موضوع به ١٧، ١٨ بند هم مي‌رسد كه نخستين و مهم‌ترين آن توسعه حمل و نقل عمومي بوده است تا پياده‌روي و دوچرخه سواري اما همچنان شاهد هستيم كه اقدام عملي در اين زمينه صورت نمي‌گيرد.

وي خاطرنشان كرد: مهم‌ترين اولويت در اين بخش توسعه حمل و نقل عمومي (مترو-اتوبوس) است اما همچنان از سال ٨٢ كه اين برنامه‌ها پيش‌بيني شد ما شاهد وجود شش، هفت هزار دستگاه اتوبوس در ناوگان حمل و نقل عمومي هستيم، حال آنكه براساس طرح جامع تعداد اتوبوس‌ها بايد به ١١ هزار دستگاه مي‌رسيده است.

وي با بيان اينكه سهم آلودگي هوا ٢٠ تا ٢٢ درصد براي موتوسيكلت‌ها و ١٢ درصد نيز به دليل نبود معاينه فني‌ها ارتباط دارد، گفت: حتي بايد اتومبيل‌هاي نو و خارجي نيز داراي معاينه فني باشند چرا كه اتومبيل‌هاي خارجي براي شرايط آب و هوايي كشور ما ساخته نشده است اما با اين حال مي‌بينيم كه همچنان معافيت خودروها از معاينه فني پنج سال است حال آنكه خودروهاي نو از بدو ورود از كارخانه دچار مشكل هستند. همچنين به گفته چمران پيشنهاد شده تا ٢٠ هزار عدد از آمارطرح ترافيك كاسته و به صورت روزانه فروخته شود و به تعداد اصلي كارت‌هاي طرح ترافيك اضافه نشود.

رييس شوراي اسلامي شهر دربخش ديگري از سخنان خود ضمن اشاره به مصوبات شوراي شهر در مورد ساخت وساز در باغ‌ها و جريمه‌هاي سنگين در نظر گرفته شده براي قطع درختان گفت: متاسفانه دوستان شورا به جاي ارايه راهكار‌ها صحبت از خريد باغ‌ها مي‌كنند حال آنكه ما با پيش‌بيني بودجه غيرنقد ٥٠٠ ميليارد توماني تهاتري حتي نتوانسته‌ايم بخش كوچكي از باغ‌هاي كن را خريداري كنيم چه رسد به باغات مناطق ١ و ٢ و٣. چمران در پاسخ به سوال ديگري مبني بر اينكه با ساخت و ساز‌هاي بلند مرتبه در كريدور بادي غربي تهران ديگر شاهد جابه‌جايي و تبادل هوا نخواهيم بود گفت: من حتي سه هفته پيش اعلام كردم كه بايد در طرح تفصيلي منطقه ٢٢ بازنگري صورت گيرد. در خصوص بلند مرتبه‌سازي هم همچنان منتظر تصويب قانون توسط شوراي‌عالي شهر‌سازي و معماري هستيم كه مدت‌هاست اين مهم را پاسخ نداده‌اند. گرچه به شخصه معتقدم در هرجايي از تهران نمي‌توان بلند‌مرتبه‌سازي كرد، بلكه بايد بر اساس تراكم منطقه اين مهم صورت گيرد.

به گفته وي، غرب و جنوب غربي تهران (بادهاي شهريار) و نيز دره‌هاي شمال نظير‌ دار آباد و مواردي از اين قبيل كريدور بادي تهران هستند اما در عين حال معتقد است كه اصولا باد از كف حركت نمي‌كند و در سطح خاصي حركت مي‌كند. از اين‌رو نمي‌توان با قطعيت گفت كه بلند مرتبه‌سازي در جريان باد تاثيرگذار است. چمران همچنين براين باور است كه آناليز بادي معمولا از ارتفاع ٨٠ متر محاسبه مي‌شود اما درعين حال بايد تحقيقات و بررسي‌هاي بيشتر در اين زمينه صورت گيرد.

رييس شوراي اسلامي شهر تهران با اشاره به بودجه سال ٩٥ شهرداري تهران كه بايد انقباضي بسته شود اظهار داشت: شهرداري در سال آينده پروژه جديدي را آغاز نخواهد كرد مگر اينكه خيلي مهم باشد. البته پروژه‌هايي كه ٥٠ درصد به بالا پيشرفت داشته باشند در اولويت قرار مي‌گيرند.

وي در ادامه و در پاسخ به پرسش ديگري در خصوص كاهش سطح درآمد شهرداري در سال جاري و اينكه شورا در بررسي بودجه سال ٩٥ شهرداري چه سياستي را اتخاذ خواهد كرد؟گفت: همان‌طور كه در هفته‌هاي پيشين و در جريان ارايه عملكرد شش ماهه اول سال جاري از بودجه اعلام شد تنها در اين مدت ٦/٤٥ درصد از بودجه شهرداري تخصيص يافته، مي‌توان پيش‌بيني كرد كه ركود فعلي در بودجه سال آينده نيز تاثيرگذار باشد. چرا بخشي از درآمدهاي امسال مربوط به وصول بدهي‌هاي سال گذشته بوده است. بنابراين پيش‌بيني و توصيه ما اين است كه بودجه سال آينده شهر انقباضي تهيه و تصويب شود. وي گفت: شوراي‌عالي شهرسازي مطرح كرده است افزايش تراكم در كل شهر را براي اينكه ارزش ملك گران نشود مطرح كردند در صورتي كه اگر ساختمان بيشتري ساخته شود قيمت ملك افزايش كمتري پيدا خواهد كرد.

وي درباره بهره‌برداري از هتل اسپيناس نيز اظهار داشت: پرونده هتل اسپيناس در كميسيون‌هاي مختلف مورد بررسي قرار گرفت و مشخص شد اقدامات اين هتل براساس پروانه ساخت بوده است البته آشپزخانه كوچكي نيز در طبقه آخر اين هتل ساخته شده و يك بركه آب با عمق ٧٠سانتي نيز براي آن پيش‌بيني شده است و اگر احتمال تخلفي وجود داشته باشد در كميسيون ماده ١٠٠ جريمه خواهد شد و در حال حاضر نمي‌دانم كه اين هتل پايان كار دارد يا خير. البته سازمان ميراث فرهنگي در اين خصوص و براي افتتاح هر چه سريع‌تر اين هتل تلاش زيادي را كرد و قطعا اگر تخلفي صورت گرفته باشد با پرداخت جريمه يا تخريب دنبال خواهد شد.

وي درباره پاساژ علاءالدين اظهار داشت: طبقه هفتم پاساژ علاءالدين نيز بر اساس حكم كميسيون ماده ١٠٠ بايد تخريب شود. چمران با بيان اينكه كمبود نقدينگي شهرداري تهران مشكل اصلي در گسترش حمل و نقل عمومي است، ادامه داد: وقتي شهرداري‌ها چنين مشكلاتي دارند نمي‌توانند اقدامات موثري انجام دهند و دود اين اقدام به چشم مردم مي‌رود و مردم نيز از نظام توقع دارند كه اين مشكل حل شود.

وي با بيان اينكه سال ٨٢ مطالبه شهرداري تهران از دولت ٤٠٠ ميليارد تومان بوده اما حالا مبلغ ٢٠٠٠ ميليارد تومان را مطرح مي‌كنند، گفت: اين مطالبات روي هم انباشته شده است و زماني براي حل آن بايد اختصاص داده شود. چمران در خصوص سرانجام لايحه مديريت يكپارچه شهري نيز گفت: بررسي آن هنوز در زير كميسيون‌هاي هيات دولت در حال انجام است و هنوز به دست هيات دولت نرسيده است.
کد مطلب : ۶۸۰۲۵
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.