۰

امید مرعشی به حوصله شورای نگهبان

تاریخ انتشار
يکشنبه ۱۳ دی ۱۳۹۴ ساعت ۱۶:۳۱
امید مرعشی به حوصله شورای نگهبان
حسین مرعشی با اشاره به رشد ثبت نام ها در این دور از انتخابات مجلس و خبرگان گفت: من این استقبال را ناشی از توجه عامه مردم به نهادهای مهم قانونی کشور می دانم. آقای جنتی درنماز جمعه نکته ای را در مورد خبرگان گفتند که نشان می داد این عدد ۸۰۰ نفر خیلی برایشان بزرگ جلوه کرده بود. در حالی که ما در ایران چیزی حدود سیصد هزار نفر روحانی و طلبه داریم که ۸۰۰ نفر، حدود ۲۶ صدم درصد این تعداد است. یعنی کمتر از سه دهم درصد از کسانی که در ایران روحانی هستند، مجتهد متجزی هستند. بنابراین این عدد خیلی بالایی نیست. در مجلس هم همینطور است.

مرعشی با بیان اینکه تلقی مثبتی از تعداد بالای ثبت نام کنندگان دارد، ادامه داد: برداشت من این است که ملت گام اول را در انتخابات با صلابت برداشتند و نشان دادند که جامعه ایران هم به اهمیت جایگاه خبرگان واقف است و هم به اهیمت جایگاه مجلس.

وی درباره پیش بینی خود از نحوه مواجهه شورای نگهبان با کاندیداهای اصلاح طلب، اظهار داشت: همه کسانی که احتمال می‌رفت دوستان اصولگرا آنها را در معرض اتهام قرار بدهند، خودشان داوطلبانه نیامدند! به همین دلیل از اسامی و چهره های مشهور اصلاح طلب کمتر در میان ثبت نام کنندگان بودند.

مرعشی با اشاره به اینکه شخصیت هایی از دانشگاهیان، پزشکان، مهندسان، کشاورزان، هنرمندان و روحانیون و از گروه های مختلف وارد عرصه انتخابات شده اند، اظهار داشت: خوب است که اجازه بدهند یک انتخابات رقابتی و پرشور شکل بگیرد. امیدوارم شورای نگهبان کاملا با رعایت قوانین و مقرارت و با رعایت مصالح عالی نظام درباره صلاحیت ها تصمیم گیری کند. مشارکت قشرهای مختلف و صاحبان سلیقه های سیاسی مختلف در انتخابات به مصلحت نظام است و امیدورام شورای نگهبان متناسب با این نیاز و با رعایت قانون موضوع صلاحیت ها را بررسی کرده و دچار کم حوصلگی و بی حوصلگی نشود.

وی با اشاره به کاندیداتوری اطرافیان احمدی نژاد در انتخابات مجلس، گفت: حامیان آقای احمدی‌نژاد هم حق حضور در انتخابات را دارند. اما تعدادی از آنها در پرونده هایی مثل پرونده بابک زنجانی درگیر هستند. پرونده کسانی که دستشان در دوره آقای احمدی نژاد به بیت المال آلوده شده است، حتما باید رسیدگی شود. چون مسئله فساد برای نظام ما خیلی مسئله مهمی است. انتظار ما این است که شورای نگهبان در مورد کسانی که دستشان آلوده به فساد بوده است، قاطع برخورد کند.

مرعشی در واکنش به برخی گمانه زنی ها درباره رد صلاحیت نامزدهای اصلاح طلب از سوی شورای نگهبان، اظهارداشت: تجربه اصلاح طلبان و تجربه مردم ایران این است که نبودشان در انتخابات همیشه به ضررشان تمام شده است. در هر شرایطی از اهمیت انتخابات کم نمی شود. ما اصلاح طلبان در هر شرایطی دست به انتخاب خواهیم زد. ما قبلا هم بازی در زمین محدود را تمرین کرده ایم. الان هم مردم از ما انتظار یک بازی حرفه ای دارند تا یک بازی صرف سیاسی.

وی افزود: ما امیدواریم شورای نگهبان با رعایت قوانین با موضوع برخورد کند. مطمئن هستیم در صورتی که شورای نگهبان در چهارچوب قانون برخورد کند، دست ما در تهیه لیست ها خیلی باز خواهد بود. اما شرایط هر چه باشد، حتما اصلاح طلبان با لیست واحد خواهند آمد.

مرعشی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به عدم نام نویسی محمدرضا باهنر در این دور از انتخابات مجلس گفت: آقای باهنر آدم باهوشی است. او می داند وضعیت در اردوگاه اصولگرایی چگونه است. او قاعدتا از رای نیاوردن نمی ترسد اما با این تشتتی که در جبهه اصولگرایی وجود دارد، من هم اگر جای باهنر بودم کاندید نمی‌شدم.

مرعشی ادامه داد: به طور کلی یک سیاستمدار هم باید بداند چه زمانی وارد عرصه سیاسی شود و هم بداند چه زمانی باید بیرون برود. اما نیامدن آقای باهنر در این دوره به معنی ترک عرصه سیاسی نیست. او هم دبیرکل یک تشکل سیاسی است و هم ممکن است در دوره های بعد در معرض پذیرش مسئولیت های جدید تقنینی باشد. بنابراین من این تصمیم باهنر را یک استراتژی برای خداحافظی از سیاست نمی دانم بلکه این یک حرکت تاکتیکی برای ایشان است.
مرجع : خبرآنلاین
کد مطلب : ۶۸۰۶۶
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.