۰

دولت فربه شده، چاره‌ای جز کاهش کارمندان ندارد

تاریخ انتشار
سه شنبه ۱۵ دی ۱۳۹۴ ساعت ۰۹:۵۴
سعید لیلاز در گفت وگو با ایرنا درباره موارد مطرح شده در لایحه برنامه ششم توسعه از جمله کوچک شدن ١٥ درصدی بدنه دولت افزود: با اینکه ماجرای بیکاری از طریق اشتغال دولتی جمع نمی شود و حتی قابل تخفیف نیز نخواهد بود اما بدلیل اینکه دولت از نظر مالی تحت فشار است، نمی تواند تا ۱۰ سال آینده درصد قابل توجهی از نیروی کار موجود در بازار کار جمع کند.
استاد دانشگاه شهید بهشتی با تاکید بر اینکه باید فکرمان را متمرکز و از این روزمرگی خارج شویم، افزود: اگر دولت بخواهد سالی ۷۰۰ تا ۹۰۰ هزار شغل که همان کف استخدام است، ایجاد کند، معتقدم حتی ۱۰ درصد این مشاغل نیز در دولت نخواهد بود.
وی ادامه داد: از یک طرف درآمد مالیاتی نداریم، از یک طرف قیمت نفت به کمتر از ۳۰ دلار در هر بشکه رسیده و از طرف دیگر قیمت دلار به مجض افزایش در بازار با واکنش روبرو می شود و صدای همه درمی آید؛ اگر صدای کسی هم درنیاید، افزایش قیمت دلار نیز ظرفبتی دارد؛ در نتیجه منابع درآمدی دولت بسیار محدود است.
لیلاز تاکید کرد: اگر قرار است سالی ۸۰۰ هزار نفر وارد بازار کار شوند و بخواهیم فقط ۸۰ هزار نفر اینها را در دولت جذب کنیم، به این معنی است که سالی ۴۰۰ هزار نفر باید از دولت خارج شوند که غیرممکن است.
وی افزود: به فرض اینکه سالی ۳۰۰ هزار نفر از کار خارج شوند که نسبت معقولی است، فقط می توانیم ۶۰ هزار نفر در دولت جذب کنیم زیرا غیر از این عملی نخواهد بود و اقتصاد ایران برای حل مشکل، راهی جز افزایش سرمایه گذاری در بخش خصوصی داخلی و خارجی ندارد.
این کارشناس اقتصادی افزود: حال اگر دولت بتواند به جای اینکه کارمند بیشتری داشته باشد و حقوق کارمند بدهد، این مبالغ را به وزارت راه بدهد و راه آهن تهران - خانقین را احداث کند که این همه اتوبوس ها در این راه با سوانح مواجه نشوند، کمک بیشتری به اقتصاد می شد زیرا راه آهن سودده است و اول هر سال نیز درآمدی از آن عاید دولت می شود؛ امسال بلیت اتوبوس در اربعین به ۱۵۰ تا ۲۰۰ هزار تومان رسید و اگر راه آهن داشتیم، مبلغ اینقدر بالا نمی رفت.
این تحلیلگر اقتصادی افزود: اکنون صادرات قابل توجهی به عراق داریم که بدلیل حمل با کامیون فوق العاده گران تمام می شود در حالی که در همه جای عراق شبکه حمل ونقل ریلی گسترده است؛ در نتیجه اگر راه آهن تهران - همدان را وصل کنیم، علاوه بر اینکه از همدان به خانقین تا سامرا، بغداد، نجف، کربلا و بصره نیز راه آهن داشتیم و می توانستیم مراکز جمعیتی بزرگ عراق را پوشش دهیم، قیمت تمام شده کالای صادراتی نیز پایین می آمد و مردم نیز سرکار می رفتند و راه آهن می ساختند؛ بنابراین این طرح ارتباطی به ارز ندارد.
لایحه ششم توسعه قرار است همراه با لایحه بودجه سال آینده در این روزها به مجلس ارائه شود. براساس لایحه پیشنهادی برنامه ششم توسعه که قرار است در سال های ١٣٩٥ تا ١٣٩٩ اجرا شود، تصمیم های قابل توجهی برای مدیریت کشور در پنج سال آینده گرفته شده که حذف ٥٠ درصد معافیت های مالیاتی و کوچک شدن ١٥ درصدی بدنه دولت از جمله آنهاست.
براین اساس دولت موظف شده که برای کاهش هزینه های جاری کشور از هرگونه استخدام جدید اعم از پیمانی، قراردادی، رسمی، شرکتی و غیره تا پنج سال آینده پرهیز کند و برای رفع بحران صندوق بازنشستگی کشور، سن بازنشستگی را بالا ببرد و بازنشستگی های پیش از موعد تا پنج سال آینده لغو شود.
کد مطلب : ۶۸۲۰۱
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.