۰

ذخایر طلای ایران و کلاه گشادی که بر سرمان رفت!

تاریخ انتشار
پنجشنبه ۲۴ دی ۱۳۹۴ ساعت ۲۱:۴۱
دولت احمدی نژاد در نخستین ماههایی که اعمال تحریم‌های شدید مالی و بانکی، نفس اقتصاد کشور را به شماره انداخته بود، تصمیم گرفت به منظور ضربه زدن به آمریکا و سلطه دلار بر اقتصاد جهانی، به سمت حذف دلار از مبادلات ارزی ایران حرکت کند.

 معلوم نیست دقیقا این ایده کدام شخصیت دولت احمدی نژاد بود که " بهتر است به جای دلار، در برابر صادرات نفت، طلا دریافت کنیم " و از همان زمان حرکت هواپیماهای پر از طلا از دوبی و ترکیه به مقصد تهران آغاز شد.

 قیمت هر اونس طلا در آن زمان حدود 1800 دلار بود و پس از مدتی به سمت 2000 دلار هم رفت. بسیاری از کارشناسان در آن زمان این اقدام دولت را کاملاً اشتباه دانستند و نسبت به دریافت طلا در هنگامی که قیمت آن در اوج است، هشدار دادند. اما محمود بهمنی، رئیس کل وقت بانک مرکزی، سرمست از سود 10 درصدی خریدهایش، از تصمیمش به شدت دفاع می‌کرد.

 پس از چند ماه روند نزولی طلا آغاز شد و قیمت هر اونس طلا هم اکنون حدود 1100 دلار است. در این فاصله در مقاطعی قیمت هر اونس طلا به حدود 1000 دلار هم رسیده بود.

به عبارت دیگر، ما به جای دلار، طلایی دریافت کرده‌ایم که در این فاصله حدود 40 درصد ارزش خود را از دست داده است!
مرجع : پارسینه
کد مطلب : ۶۸۹۶۳
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.