۰

میدان دادن به جوانان در پساتحریم

تاریخ انتشار
دوشنبه ۲۸ دی ۱۳۹۴ ساعت ۱۴:۲۳
احمدرضا دستغیب طی نطق میان‌دستور خود در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی ضمن تبریک موفقیت بزرگ ایران اسلامی در موضوع هسته‌ای گفت:‌ به همگان از جمله مسوولین توصیه می‌کنم از اعتماد به جوانان هراسی به دل راه ندهند چراکه این شایستگان مسوولیت‌ها را بهتر، متعهدانه‌تر و سریع‌تر پیش می‌برند.

وی گفت: از تلاش‌های مجدانه دستگاه دیپلماسی و مقاومت پایدار آحاد ملت در لغو تحریم‌های ظالمانه خدا را شاکرم که صحبت‌های بنده در جلسه دفاع از وزیر امور خارجه خیلی زود جامه عمل به خود پوشید و در زمان کوتاهی وزارت خارجه توانست وعده‌ها را محقق کرده و اعتماد رهبری معظم را جلب نماید.

وی افزود: در تصویب برنامه ششم با شرایط جدید باید نهایت دقت را به خرج داد و جایگاه و نقش جوانان باید پررنگ‌تر شود؛ به راستی اگر به برنامه ششم به عنوان مجموعه‌ای از احکام که خلع‌های قانونی مورد نیاز دستگاه‌ها را مرتفع می‌کند نگاه شود اطلاق برنامه بلندمدت به آن چه سودی دارد؟ لازم است مجموعه احکام برنامه ششم در یک انسجام و به‌هم‌پیوستگی معنادار در مدتی پنج ساله به طور عینی منجر به افزایش راه، کاهش فقر، تحرک بخش خصوصی و دولتی و ارتقاء سلامت و معنویت جامعه شود.

دستغیب تاکید کرد: به طور خاص توجه به خانواده و جلوگیری از تزلزل جایگاه زن و دختر در جامعه در فرآیند تصمیم‌گیری باید مورد توجه قرار گیرد و به تعلیم و تربیت به عنوان یک مجموعه یکپارچه و متشکل نگاه شود که متاسفانه تصمیم‌گیری‌های مقطعی شتاب زده و کوتاه‌مدت پیامدهای ناگواری را متوجه این موضوع کرده است و نادیده گرفتن موتور محرکه این پیکره یعنی معلمان عزیز یکی از اصلی‌ترین نگرانی‌های نظام تعلیم و تربیت است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با انتقاد از بهره‌وری پایین نظام آموزشی گفت: چرا فارغ‌التحصیلان ما به انبوهی از مطالب غیرکاربردی با بن‌بست اشتغال مواجه‌اند. امروز روح دانش‌آموزان در تسخیر مطالب حفظی ناملموس و حجیم است و جای خالی ایده‌های خلاقانه و تفکر به شدت احساس می‌شود و دانشگاه‌ها نیز از این قاعده مستثنی نیستند و مدرک به جوانان نه انگیزه می‌بخشد و نه تخصص لازم می‌دهد و آیا زمان توسعه آموزش‌های فنی و حرفه‌ای متناسب با نیازهای امروز کشور نرسیده است؟

نماینده مردم شیراز تصریح کرد: فکر سالم در بدن سالم است. اما امروز در هوای پیرامونی ما آلودگی بیداد می‌کند. امنیت غذایی به شدت در کلاف سودجویی و نادانی تولیدکنندگان در استفاده بی‌رویه از کودهای شیمیایی در خطر است و به راستی برگزاری همایش‌های میلیونی چه کمکی به ارتقای این مشکل کرده است. فضای سبز در هوس سودجویی زمین خواران محو شده و مایع تاسف و تعجب است که برخی از نمایندگان به دنبال توسعه صنایع آلوده‌ساز، پالایشگاه و پتروشیمی در ورودی شهر شیراز که محور گردشگری است، هستند.

وی ادامه داد: گردشگری بهترین جایگزین درآمد نفتی است. فارغ از ایجاد زیرساخت‌ها و حفاظت از آثار خلق و آفرینش جایگاه و جاذبه‌های جدید حائز اهمیت است. چند سال پیش در رفع مشکلات صنایع دستی در حد وسع خویش قانونی را در مجلس در چارچوب بودجه سالانه به تصویب رساندیم اما در اجرا با مشکلات فراوانی مواجه شدیم و اینک صاحبان مشاغل صنایع دستی چشم‌انتظار وضع قوانین برای برون‌رفت از شرایط سخت کنونی است.

این عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه تولید نیازمند رهایی از بروکراسی و پیچ و خم قوانین دست و پاگیر است، گفت: اگر انبوهی از قوانین مصوب منبعث از کمیسیون اصل 44 موثر بود امروز نمی‌بایست شاهد تعطیلی کارخانه کاشی حافظ و شرمسار معوقات کارکنان صبور آی‌تی شیراز باشیم؛ امید است خبر پایان تحریم‌ها نوید پایان سوءاستفاده، اختلاس‌ها و رانت‌های دولتی را به ارمغان آورد و دست کاسبان تحریم و چپاولگران بیت‌المال را قطع کند و سریال دنباله‌دار و غم‌انگیز اختلاس‌ها را به پایان برساند.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفت: متاسفانه طی چند روز گذشته برخلاف توصیه‌های رهبری شاهد اقدامات تخریبی برخی از نزدیکان نمایندگان بودیم. اما با توجه به ضرورت حفظ وحدت از همکاران محترم خویش در هیات‌رئیسه می‌خواهم از شکایت خویش در این زمینه صرف‌نظر نمایند و از همکاران نماینده می‌خواهم در نحوه استفاده از فضای مجازی از سوی طرفداران خویش، اخلاق و تقوای سیاسی را متذکر شوند.

دستغیب در پایان تصریح کرد: نسبت به ورود منابع نامشروع از رانت و قاچاق و واردات کالاهای لوکس و انتفاع حاصل از قراردادهای پیمانکاری و سود حاصل از خرید و فروش زمین‌های سواحل خلیج فارس در پوشش طرح اتصال قویاً هشدار می‌دهم. اقداماتی که به ثروتمند شدن افراد کمک می‌کند، فاصله طبقاتی را افزایش می‌دهد و ثروت سرشار و نامشروع آن کاندیداهای مجلس را ارتزاق می‌کند.
مرجع : ایسنا
کد مطلب : ۶۹۲۴۶
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.