۰

خدمات وزارت بهداشت به اتباع بیگانه

تاریخ انتشار
چهارشنبه ۳۰ دی ۱۳۹۴ ساعت ۱۱:۱۱

دکتر محمود سروش در گفت‌وگو با ایسنا در پاسخ به برخی انتقاد‌ها نسبت به عملکرد وزارت بهداشت در خصوص ارائه خدمت به اتباع غیر ایرانی، در تشریح اقدامات این وزارتخانه برای اتباع کشورهای همسایه ایران گفت: در درون شبکه بهداشتی و درمانی کشور، یک شبکه خاص اتباع وجود دارد. نظام سلامت کشور تفاوتی بین اتباع خارجی و ایرانی در امر خدمات قائل نیست و موظف است همان خدمات را به اتباع ارائه دهد. اگر یک بیمار مبتلا به سل و سل مقاوم به درمان از اتباع افغانستان وارد ایران شود، بر اساس پروتکل درمانی سل، ما تا مرز 250 میلیون تومان به طور رایگان برای آن هزینه می‌کنیم. اگر بخواهیم شهروندان ایرانی سالم بمانند باید از این اتباع مراقبت کنیم که تحت تاثیر بیماری قرار نگیرند.

وی دومین شاخص ارائه خدمت به اتباع را در بخش فلج اطفال عنوان کرد و گفت: ما در منطقه مدیترانه شرقی، کشوری عاری از بیماری فلج اطفال هستیم . در حالی که این بیماری در افغانستان و پاکستان شکسته است؛ یعنی مواردی از فلج اطفال در آنها دیده شده است. در عراق نیز فلج اطفال به خاطر جنگ مشاهده می‌شود. ایمن سازی در سوریه هم از اوائل جنگ با داعش، به 60 درصد رسید.

سروش تاکید کرد: رسالت ما برای حفظ آمار خودمان بسیار سنگین است. ما در مرز‌های مشترک با کشورهای گرفتار فلج اطفال، سیستم نظام مراقبتی محکمی داریم و همه افراد، مخصوصا اتباعی که وارد ایران می‌شوند را تحت تاثیر ایمن سازی قرار می‌دهیم.

"بهداشت سراها" در مهمانشهرها، میزبان اتباع مجاز

رییس اداره مراقبت مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت همچنین درباره نحوه ارائه خدمات بهداشتی و درمانی به اتباع مجاز گفت: درصد عمده‌ای از این اتباع در مهمانشهرها استقرار داده می‌شوند که تحت پوشش اولیه خدمات بهداشتی و درمانی قرار می‌گیرند. به طور کلی 22 واحد بهداشتی تحت عنوان "بهداشت سرا" در کشور و در مهمانشهرها مستقر هستند. این مراکز مثل مراکز بهداشتی درمانی شهرها هستند و هر کدام پزشک، ماما، کارشناس بیماری‌ها و کارشناس بهداشت محیط دارند. چون آنها در این جمعیت مستقر هستند ما هم به آنها خدمات می دهیم. به جای بهورزی که در خانه‌های بهداشت فعالیت می‌کند از جنس خود اتباع ایرانی "به‌بخش‌ها" در بهداشت سراها فعالیت می‌کنند. ما مفتخریم از بین مردم هر اردوگاه و مهمانشهر، تعدا زیادی رابط یا سفیر سلامت انتخاب کرده‌ایم. مثلا در اردوگاه ناصری ساوه حدود 70 رابط سلامت داریم که موظف هستند پیام‌های بهداشتی را به منازل برند. آنها دقیقا مثل اتباع ایرانی خدمت می‌گیرند.

وی افزود: ایمن سازی برای این گروه نیز به طور کامل انجام می‌شود. سطح پوشش ایمن سازی آنها تا 98 درصد است و گاهی تا 100 درصد هم می‌رسد. کسانی که تازه به کشور وارد شده‌اند به سرعت تحت ایمن سازی قرار می‌گیرند و برای آنها کلاس آموزش سلامت گذاشته می‌شود.

کنترل وضعیت مادران باردار اتباع غیرایرانی برای زایمانی ایمن

به گفته سروش، زنان باردار هم به خوبی تحت کنترل قرار می‌گیرند و با هدایت به زایشگاه‌ها از زایمانی امن بهره‌مند شوند. بعد از آن نیز تحت آموزش قرار می‌گیرند که تغذیه با شیر مادر ترویج شود.

رییس اداره مراقبت مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، همچنین از ارائه برنامه آموزش نحوه زندگی سالم و کنترل بیماری‌های غیرواگیر برای این دسته از اتباع خبرداد و تصریح کرد: ما افراد مسن، میانسالان، کودکان و نوجوانان را نیز مطابق دستورالعمل‌های حوزه خانواده تحت پوشش و کنترل داریم و بین آنها و یک مرکز بهداشتی درمانی که جمعیت ایرانی را پوشش می‌دهد، هیچ تفاوتی نمی‌کند.

تشکیل پرونده پزشک خانواده، برای اتباع مستقر در روستاها

سروش، پایگاه‌های بهداشتی خارج اردوگاهی را مرکزی برای ارائه خدمات بهداشتی و درمانی به اتباع در اردوگاه‌ها معرفی کرد و گفت: ما در این مناطق پایگاه بهداشتی خارج اردوگاهی داریم که به طور اختصاصی در وسط منطقه قرار دارد. مثلا در کرمان و دشت زحمتکشان و منطقه سیم خاردار این مراکز تحت عنوان پایگاه وحدت و فخاران فعالیت می‌کنند. برای آنها نیز تسهیلات زایمانی طراحی کردیم. در استان خراسان رضوی در گلشهر پایگاه اردوگاهی داریم که محل تجمع اتباع است. در اصفهان، بیرجند و هر نقطه‌ای که آنها تجمع دارند خدماتی دقیقا مثل خدمات مراکز بهداشتی درمانی شهری و روستایی با همان امکانات ارائه می‌شود.

وی ادامه داد: برای اتباعی که در روستاها همراه با خانواده‌های روستایی ایرانی زندگی می‌کنند نیز در خانه‌های بهداشت پرونده خانوار طراحی می‌شود و از پزشک خانواده استفاده می‌کنند و تحت پوشش قرار می‌گیرند. در طرح پزشک خانواده حاشیه شهری نیز برای آنها هم برنامه ریزی شده است. اتباع داخل شهرها نیز همان خدماتی را می‌گیرند که ایرانی‌ها دریافت می‌کنند.

مهاجران غیرمجاز، معضلی جهانی

سروش، مهاجران غیرمجاز را معضلی جهانی خواند و گفت: اگر این مهاجران وارد کشور شوند تا زمانی که هستند از خدمات ما بهره‌مند می‌شوند، اگرچه آنها فرار می‌کنند. بزرگ‌ترین اقدامی که انجام شد ایمن سازی و واکسیناسیون آنها بود. چهار مرحله ایمن سازی برای آنها در حال انجام شدن است. در کل توانستیم حدود 45 هزار دانش آموز را از این جمعیت بگیریم و اتباع غیر مجازی که نترسیدند دولت آنهارا اخراج کند، وارد مدارس شدند. آنها می‌توانند خدمات بهداشتی درمانی اولیه را در هر مرکز بهداشتی و درمانی و خانه بهداشت و در اردوگاه‌ها میز دریافت کنند.

وی نداشتن مدارک مستدل و رد مرز شدن اتباع غیر مجاز را معضل بزرگی برای وزارت بهداشت عنوان کرد و ادامه داد: ما سعی می‌کنیم وقتی آنها وارد ایران می‌شوند تا جایی که ممکن است کودکان آنها را حداقل در بحث سرخک و فلج اطفال ایمن سازی کنیم. در همان تجمعاتی که می‌خواهند رد مرز شوند نیز بیماریابی می‌کنیم. چون ما از سال 2012 مجری مقررات بهداشتی بین‌المللی هستیم، نمی‌توانیم به اتباع خدمات ندهیم.

رییس اداره مراقبت مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت ضمن اشاره به اینکه اگر موردی که مبتلا به بیماری است از طریق ما به کشورهای اروپایی برود، آنها می‌توانند از ما شکایت کنند، افزود: ما سعی می‌کنیم خروجی‌هایمان نیز سالم باشند. حدود چهار سال پیش که آنها وبای شدیدی را از طریق افغانستان به پاکستان و بعد ایران وارد کردند، ما با انتخاب 12 بخش درمان بستر از زاهدان تا ایرانشهر و کرمان و مشهد حلقه بزرگی ایجاد کردیم و تمام موارد وبای مشکوک را درمان کردیم و همه را پاک به افغانستان تحویل دادیم.

کد مطلب : ۶۹۳۹۹
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.