۰

زمان اعلام نهایی صلاحیت داوطلبان انتخابات مجلس

تاریخ انتشار
جمعه ۲ بهمن ۱۳۹۴ ساعت ۱۵:۵۹
سیامک ره پیک در مصاحبه با خبرگزاری صدا و سیما افزود: از 26 دی که نظر هیات مرکزی را اعلام کردیم بر اساس قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی ، 20 رو ز فرصت برای اعلام شکایات و رسیدگی شورای نگهبان تعیین شده است یعنی تا 16 بهمن.
 
وی گفت : یک مرحله دیگر بعد از این برای رسیدگی به شکایات تعیین شده است که این مرحله برای کسانی است که در مراحل قبلی تایید صلاحیت شده اند اما شورای نگهبان  به علت مستندات جدیدی  که به دستش رسیده ، آنان را رد کرده است. 
 
ره پیک افزود: ممکن است داوطلبانی در هیات های اجرایی ، نظارتی و هیات مرکزی تایید شده باشند اما به علت گزارش جدیدی که در پاسخ به استعلام ها برای شورای نگهبان ارسال و برای این شورا محرز می شود که تایید صلاحیت آن داوطلبان درست نبوده است، در این صورت صلاحیت آنان رد می شود و این داوطلبان اجازه دارند در زمانی به مدت 3 روز شکایت کنند و شورای نگهبان به یک هفته مهلت رسیدگی به شکایت این افراد را دارد.
 
وی درباره طرح برخی موضوعات از قبیل امکان افزایش تایید صلاحیت شده ها اظهار داشت: آمارهایی که داده می شود باید به آن دقت کرد مثلا گفته می شود در دوره گذشته 60 درصد تایید صلاحیت شده اند و این دوره 40 درصد در حالی که به این آمارها دقت نمی شود .
 
سخنگوی هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات مجلس افزود: 40 درصدی که در حال حاضر اعلام شده مربوط به هیات مرکزی نظارت است در حالی که 60 درصد گفته شده مربوط به نظر نهایی شورای نگهبان در دور قبل است.
 
وی گفت: معمولا در ادوار گذشته بین این دو مرحله یعنی اعلام نظر هیئت مرکزی و اعلام نظر شورای نگهبان فاصله است کسانی که صلاحیتشان احراز نمی شود فرصت دارند در مهلت پیش بینی شده مراجعه و اسناد و مدارکشان را ارائه کنند و در این فاصله بخشی از عدم احراز صلاحیت ها تبدیل به احراز صلاحیت می شود ، بنابراین باید آمار نهایی را مقایسه کنیم که 27 بهمن مشخص می شود. 
 
ره پیک تاکید کرد: در دوره قبل آمار تایید صلاحیت شده ها در هیات مرکزی نظارت 46 درصد و در دوره انتخابات مجلس هشتم 40 درصد بود یعنی به اندازه این دوره از انتخابات.
 
ره پیک افزود : نظر هیات مرکزی مهم است و بسیاری از کسانی که رای نهایی را دریافت می کنند بر اساس نظر این هیات است اما نظر این هیات قطعی و نهایی نیست و باید صبر کنند تا مدارک بررسی شود و شورای نگهبان نظر بدهد بنابراین میان آمار هیات مرکزی نظارت و شورای نگهبان تفاوت وجود دارد.
 
وی درباره نتیجه بررسی صلاحیت داوطلبان مجلس خبرگان رهبری نیز گفت: برای داوطلبان این مجلس یک ماه فرصت بررسی صلاحیت تعیین شده است که 5 بهمن پایان می یابد و در روز 6بهمن باید نتایج اعلام شود. 
 
ره پیک همچنین در پاسخ به پرسشی درباره رایزنی رئیس مجلس شورای اسلامی با آیت الله جنتی درباره رد صلاحیت برخی نمایندگان کنونی مجلس گفت: خیلی از افراد شامل مقامات و شخصیت ها به صورت شفاهی و کتبی ارتباط برقرار می کنند و طبعا شخصیت های مهم که هم افراد را می شناسند و هم اطلاعات بیشتری دارند تماس می گیرند اما این تماس ها با دبیر شورای نگهبان یا برخی اعضا برقرار می شود.
 
این عضو حقوقدان شورای نگهبان تاکید کرد: بعضی جاها عنوان شده است که با شورای نگهبان جلساتی داشته یا رایزنی کرده اند در حالی که در شورا جلسه ای برگزار و رایزنی نشده است اما با اشخاص و اعضا روزانه ده ها ارتباط تلفنی ، شفاهی و مکتوب برقرار می شود. 
 
سخنگوی هیئت مرکزی نظارت با انتقادات از بیان این مطلب که « همه 12 هزار داوطلب مجلس شورای اسلامی بلاشک تخبگان سیاسی» هستند، گفت: قطعا ًبخش عظیمی از کسانی که نام نویسی کرده اند با انگیزه های مناسب و برای خدمت بوده است اما نمی شود گفت همه این افراد شرایط لازم را برای نمایندگی و ورود به مجلس دارند به این علت که هیات های اجرایی نیز 800 نفر را رد کردند و این یعنی این تعداد از نظر این هیات ها صلاحیت نداشته اند.
 
وی افزود: در هیات های نظارت و هیات مرکزی نظارت هم تعداد بیشتری رد شده و یا صلاحیتشان به علل قانونی احراز نشده است، حدود 700 نفر از مجموعه داوطلبان مجلس محکومیت کیفری دارند و تعدادی از آنان از نظر دستگاه های امنیتی صلاحیت ندارند. گروه دیگری نیز ممکن است به جهات مختلف که در قانون آمده است مشکلاتی داشته باشند که به این معنی است که با توجه به قانون مجلس صلاحیت ندارند که البته این نافی دیگر صلاحیت افراد نیست اما به هر حال بخشی از کسانی که در این گروه بودند کسانی هستند که صلاحیت های قانونی را نداشته اند.
 
ره پیک خاطرنشان کرد: کسانی هم هستند که سابقه خاصی در فعالیت های اجتماعی سیاسی ندارند و هیچ اطلاعات قابل توجهی از آنان برای تصمیم گیری وجود نداشته است ؛ این ها افرادی هستند که برای نخستین بار وارد این عرصه شده اند. تعداد کسانی که سابقه اجرایی نداشته اند حدود 8 هزار و 700 نفر هستند، بنابراین 3 هزار و 300 نفر سابقه نمایندگی مجلس در ادوار گذشته را دارند و 8 هزار و 700 نفر و شاید بیشتر هیچ سابقه ای ندارند و حتی اینها نه فقط سابقه ای برای مجلس بلکه در موقعیت های دیگر اجرایی نیز ندارند .
مرجع : روزنو
کد مطلب : ۶۹۵۶۷
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.