۰

سفر روحانی به اروپا، پایان تحریم‎های سیاسی

تاریخ انتشار
يکشنبه ۴ بهمن ۱۳۹۴ ساعت ۰۸:۲۷
عبدالرضا فرجی راد، سفیر پیشین ایران در مجارستان و نروژ با بیان این مطلب در گفت‌و‌گو با رویداد24 درباره سفر حسن روحانی به ایتالیا و فرانسه که پنجم و ششم بهمن ماه انجام می شود، گفت: پس از دوره اصلاحات که سید محمد خاتمی، رئیس جمهوری سابق ایران سفرهای متعددی به اروپا انجام داد و بالعکس از اروپا نیز روسای دولت های مختلف به ایران سفر کردند، می شود گفت که ایران سفر مهمی به اروپا نداشته و همین مسئله بر اهمیت سفر رئیس جمهوری ایران به اروپا پس از یک دهه می افزاید.

وی افزود: ضمن اینکه این سفر به دو کشوری انجام می شود که یکی شان یعنی ایتالیا همواره روابط خوبی با ایران داشته و دیگری فرانسه است که در طول یک دهه گذشته هم از نظر اقتصادی و هم از نظر سیاسی به ایران فشار می آورد و با مداخله در امور خاورمیانه علیه سیاست های ایران اقدام می کرد. پس از برجام اما سیاست های فرانسه نیز نسبت به ایران تغییر کرده و فرانسوی ها ضمن اینکه با ادبیات بهتری با ایران سخن می گویند، در صدد هستند که روابط اقتصادی و سیاسی خود را با ایران توسعه دهند.

فرجی راد با اشاره به اینکه ایتالیا از جمله کشورهای اروپایی است که همواره سعی داشته روابط حسنه خود با ایران را حفظ کند، در تشریح مزیت های افزایش روابط با ایتالیا گفت: ایران در حال حاضر به خوبی می تواند از این روابط بهره ببرد و توافقات بزرگی با این کشور داشته باشد؛ از همکاری با شرکت نفت انی به عنوان یکی از شرکت های مهم نفتی جهان گرفته تا سرمایه گذاری در بخش های کوچک و متوسط. در حال حاضر ایران به دلیل بیکاری به این نوع سرمایه گذاری ها بسیار نیاز دارد و ایتالیا در این زمینه متخصص است. در دولت اصلاحات نیز بیشتر سعی شد از ایتالیایی ها در این زمینه استفاده شود تا هم تورم کاهش یابد و هم میزان اشغال بالا برود.

این کارشناس مسائل بین الملل با تاکید بر اهمیت گسترش روابط با فرانسه نیز گفت: در فرانسه، ایران باید دست به اقدامات بزرگتری بزند؛ از همکاری های هسته ای گرفته تا فعالیت در بخش های خودروسازی، داروسازی و غیره.

وی در ادامه با اشاره به اینکه سفر به دو کشور ایتالیا و فرانسه می تواند مقدماتی برای پاسخ به سفر روسای آن کشورها به ایران و همچنین مقدمه ای برای سفر به دیگر کشورهای اروپایی باشد تاکید کرد که ایران از همین طریق می تواند روابطی که در گذشته با اروپا داشته را احیا کند.

فرجی راد در ادامه به مسئله مبارزه با تروریسم و تاثیر این گونه سفرها به اروپا بر روند مبارزه با این پدیده شوم پرداخته و گفت: مسلما اروپایی ها از اتفاقاتی که در خاورمیانه رخ می دهد، وحشت دارند چرا که به دلیل همسایگی شان در جنوب مدیترانه و منطقه شام، امنیت شان به خطر افتاده و به دنبال این هستند که هرچه زودتر ثبات را به منطقه بازگردانند.

وی در ادامه افزود: با توجه اینکه ایران هم در لبنان و هم در سوریه و عراق نفوذ دارد می تواند در این زمینه به اروپایی ها کمک های شایانی کند. اروپایی ها به خوبی از این امر آگاه هستند، شاید پیش از این در غرب تلاش می شد این مسئله نادیده گرفته شود اما حال متوجه شده اند که بدون جمهوری اسلامی امکان بازگرداندن ثبات به منطقه وجو ندارد.

او در ادامه تصریح کرد: در این شرایط جمهوری اسلامی به عنوان یک کشور بزرگ در منطقه باید با توجه به شناختی که از مسائل منطقه دارد با کشورهای اروپایی همکاری کند و اروپایی ها نیز باید این همکاری را طلب کنند که می کنند.

سفیر پیشین ایران در مجارستان و نروژ با اشاره به اینکه ایران در گذشته  گفتگوهای حقوق بشری با اروپائیان داشت که توافقاتی را نیز به دنبال داشت، گفت: حال نیز ایران باید گفتگوهای دوره ای ضدتروریستی را با کشورهای اروپایی آغاز کند.

وی اضافه کرد: باید برای تمام مقامات اروپایی در بروکسل و تمام نمایندگان اروپایی مشخص شود که چه آینده خطرناکی برای اروپا و منطقه وجود دارد. در حال حاضر تمرکزها متوجه عراق و سوریه است و پس از بیرون راندن تروریست ها از این دو کشور اوضاغ تفاوت چندانی نمی کند چراکه آنها در کشورهای دیگر دست به عملیات ترویستی خواهند زد به همین دلیل باید ریشه مالی و فکری آنها خشکانده شود.

وی سفر حسن روحانی به این دو کشور اروپایی را زمینه ساز شکل گیری نشست های مبارزه با ترویسم دانست و گفت: همانگونه که ایران و اروپا پیش تر نشست های حقوق بشری برگزار می کردند می توانند به صورت مرتب نشست هایی با حضور نمایندگان کشورهای اروپایی  برگزار کنند و گامی مهم در جهت نابودی تروریسم بردارند.
کد مطلب : ۶۹۶۹۰
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.