۰

مظنونان به جاسوسی حق تاسیس یا عضویت در احزاب را ندارند

تاریخ انتشار
يکشنبه ۴ بهمن ۱۳۹۴ ساعت ۱۰:۱۶
در جلسه علنی روز یکشنبه مجلس شورای اسلامی بررسی ایرادات شورای نگهبان به طرح نحوه فعالیت احزاب و گروه های سیاسی در دستور کار مجلس قرار گرفت.نمایندگان با اصلاح بندی از این طرح، در خصوص اشخاصی که از حق تاسیس حزب یا عضویت در آن محرومند مقرر کردند مظنونان به جاسوسی حسب تشخیص وزارت اطلاعات یا سازمان اطلاعات سپاه پاسداران تا قبل از صدور حکم برائت از دادگاه صالح از حق تاسیس حزب یا عضویت در آن محروم هستند.

پیش از این تاکید شده بود که جاسوسان از حق تاسیس حزب یا عضویت در آن محروم هستند.

علاوه بر این اصلاح بند دیگری نیز در دستور کار مجلس قرار گرفت.

شورای نگهبان تبصره ای از این طرح را مورد ایراد قرار داده بود که بر اساس آن دو نماینده مجلس با حق رای در کمیسیون ماده ۱۰ احزاب عضویت خواهند داشت.

شورا معتقد بود دو نماینده مجلس چون ناظر هستند، نباید حق رای داشته باشند. اما در طرح نحوه فعالیت احزاب و گروه های سیاسی، مجلس تاکید داشت که این دو نماینده باید حق رای داشته باشند.

مقیمی معاون سیاسی وزیر کشور نیز که در صحن علنی مجلس حضور داشت، اعلام کرد با نظر شورای نگهبان مبنی بر حق رای نداشتن دو نماینده مجلس در کمیسیون ماده ۱۰ احزاب موافق است، اما مجلس بر مصوبه خود اصرار ورزید و با تصویب نمایندگان این تبصره برای تعیین تکلیف نهایی به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارسال شد.

امروز علاوه بر این گزارش کمیسیون آئین نامه داخلی در مورد رفع ایراد شورای نگهبان به  طرح اصلاح موادی از قانون آئین نامه داخلی مجلس نیز در دستور کار صحن علنی قرار گرفت.

شورای نگهبان به ماده ای ایراد گرفته بود که در صورت تصویب نهایی آن، ۵۰ نفر از نمایندگان می توانستند در صحن علنی مجلس تقاضای تصویب کل یا بیش از مجموع ۵۰ ماده یا تبصره یا جزء را بدهند.

در نهایت کمیسیون در راستای رفع ایراد شورای نگهبان پیشنهاد حذف این ماده را داد که نمایندگان نیز با این پیشنهاد موافقت کردند.
مرجع : مهر
کد مطلب : ۶۹۷۰۰
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.