۰

از علت گرایش معتادان به محرک‌های کم‌خطر تا اعتراض سفیر چین به هروئین چینی

تاریخ انتشار
سه شنبه ۶ بهمن ۱۳۹۴ ساعت ۲۲:۴۹
پرویز افشار در نشست خبری‌اش با اصحاب رسانه با اشاره به ساماندهی معتادان متجاهر در کلان شهرها به ویژه تهران بزرگ اظهار کرد: همکاری بین بخشی خوبی میان دستگاه‌های ذیربط از جمله شهرداری، ستاد مبارزه با مواد مخدر، بهزیستی، قوه قضاییه، دانشگاه‌های علوم پزشکی و سازمان‌های مردم نهاد برای اجرای طرح ساماندهی ایجاد شده است.

وی ادامه داد: بر اساس این طرح، طی یک برنامه زمان بندی شده، معتادان متجاهر جمع آوری و در مراکز اقامتی ساماندهی شدند و بخشی به علت کمبود ظرفیت‌ها به مراکز ماده 15 بهزیستی منتقل شدند.

وعده شهرداری برای راه‌اندازی هر چه سریعتر «خانه بهاران» در مناطق 22 گانه

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر با بیان اینکه شهرداری مکلف شد تا 44 مرکز تحت عنوان «خانه بهاران» در 22 منطقه شهرداری راه اندازی کند، گفت: ظرفیت این مراکز 6600 نفر بود اما تا کنون طبق گزارشاتی که به ما داده شده است 7 تا 8 مرکز آماده شده‌اند. شهرداری وعده داده است این کار را با فوریت و جدیت دنبال کند زیرا برای ادامه کار لنگ می‌مانیم.

افشار ادامه داد: 8000 نفر از معتادان در قالب این طرح ساماندهی و جمع آوری شده‌اند از این میان تعداد قلیلی از اتباع بیگانه بودند که بخشی در کمپ ویژه افاغنه ساماندهی و بخشی که غیر مجاز بودند برای بازگشت به کشورشان برنامه ریزی‌های لازم انجام شد.

سوداگران مرگ جرایم خشنی را در درگیری‌های مسلحانه مرتکب می شوند

وی در ادامه با اشاره به فضاسازی رسانه‌های غربی در خصوص کمک‌های نهادهای بین المللی برای مبارزه با مواد مخدر اظهار کرد: رسانه‌های غربی اخیرا مطرح می‌کنند که کمک نهادهای بین المللی برای مبارزه با مواد مخدر مصروف اعدام قاچاقچیان می‌شود. ما به صورت شفاف اعلام کردیم که وضعیت مبارزه با مواد مخدر در ایران با همه کشورهای دنیا متفاوت است. ما همسایه بزرگترین تولید کننده مواد مخدر هستیم و مبارزه نفس گیری در این خصوص داریم، این در حالی است که سوداگران مرگ جرایم خشنی را در درگیری‌های مسلحانه مرتکب می شوند.

وی ادامه داد: بیشترین گرایش به اعدام به سمت قاچاقچیانی است که جرایم خشن دارند. بیش از 4 هزار نفر از سربازان ما طی 10 سال گذشته در این راه به شهادت رسیده‌اند و 15 هزار نفر جانباز شده‌اند البته در این میان باید گفت که کمک‌های بین المللی هم بسیار جزئی است.

رشد 16 درصدی کشفیات انواع مواد مخدر در سال جاری

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر در ادامه به اعلام آمار کشفیات مواد مخدر در 10 ماهه اول امسال پرداخت و اظهار کرد: مجموعه کشفیات انواع مواد مخدر ما در 10 ماهه سال جاری 536 تن بوده است که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 16 درصد رشد را نشان می‌دهد. سال گذشته این آمار 461 تن بود.

وی افزود: از مجموع 536 تن کشفیات انواع مواد مخدر، 15 تن هروئین بوده است که 2.7 درصد کل کشفیات را نشان می‌دهد. همچنین مورفین 6.7 تن (1.3 درصد از کل کشفیات)،‌ تریاک 412 تن (77 درصد از کل کشفیات)، حشیش 80 تن (15 درصد از کل کشفیات)، شیشه 1.5 تن (0.3 درصد از کل کشفیات)، گراس و کوکائین 20 تن (3.7 درصد از کل کشفیات) بوده است.

به گفته افشار، 0.88 درصد از کل کشفیات از سوی ناجا، 9 درصد کشفیات از سوی وزارت اطلاعات، 2.5 درصد کشفیات از سوی بسیج و مابقی از سوی گمرک و زندان‌ها انجام شده است . همچنین امسال 2086 فقره عملیات انجام شده که این آمار در سال 93، 1931 عملیات بوده است. انهدام باندهای قاچاق نیز نسبت به سال گذشته 5 درصد رشد را نشان می‌دهد و آمار 2605 باند متلاشی شده در 10 ماهه اول امسال به ثبت رسیده است.

انهدام 185 کارگاه ساخت شیشه طی امسال

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر با بیان اینکه 185 کارگاه شیشه در 10 ماهه اول امسال منهدم شده است گفت: این آمار نسبت به سال گذشته که 260 کارگاه منهدم شد 29 درصد کاهش را نشان می دهد.

هلاکت 68 تن از اشرار در 10 ماهه امسال

افشار ادامه داد: 68 نفر از اشرار طی 10 ماهه اول امسال هلاک شدند که نسبت به سال گذشته 13 درصد کاهش را نشان می‌دهد. همچنین مجموع دستگیری‌های ما 298 هزار و 230 مورد بوده که 207 هزار نفر قاچاقچی و 91 هزار نفر معتاد بوده‌اند.

قیمت انواع مواد مخدر و دلیل گرایش معتادان به سمت محرک‌های کم خطر‌

معاون کاهش تقاضای ستاد مبارزه با مواد مخدر در ادامه به اعلام قیمت مواد مخدر پرداخت و گفت: خرده فروشی تریاک به ازای هر مثقال در سال 93، 13 هزار و 420 تومان بود که در دی ماه 94 به 13 هزار و 273 تومان رسیده است و یک درصد کاهش را نشان می‌دهد. در عمده فروشی تریاک نیز دو درصد کاهش قیمت را شاهدیم. در خصوص هروئین افزایش قیمت قابل توجه بوده است و خرده فروشی پنج سانتی هروئین در دیماه 93، 7773 تومان بوده که در دی ماه 94 به 12 هزار و 493 تومان رسیده است. در عمده فروشی هروئین نیز با 23 درصد رشد مواجه هستیم.

افشار افزود: دی ماه 93 قیمت هر گرم حشیش 2223 تومان بوده که در دیماه 94 به 2432 تومان رسیده و 9 درصد افزایش را نشان می دهد اما در عمده فروشی حشیش دو درصد کاهش قیمت را شاهد هستیم. همچنین قیمت شیشه در دیماه 93 به ازای هر گرم خرده فروشی 30 هزار تومان بوده که در دی ماه 94 به 68 هزار تومان رسیده است. قیمت هر کیلو شیشه در سال 93 نیز 19 میلیون تومان بوده که اکنون به 40 میلیون تومان رسیده است.

به گزارش ایسنا، سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر با بیان اینکه چشم انداز‌های ما نشان می‌دهد عدم دسترسی و گرانی شیشه معتادان را به سمت محرک‌های کم خطر‌تر چون حشیش و هروئین هدایت کرده است گفت: امیدواریم این اتفاق بیفتد و الگوی مصرف تغییر کند زیرا هروئین درمان جایگزین دارد و می‌توان با متادون درمانی این اقدام را انجام داد. در همین راستا در شهر تهران 25 مرکز DIC جدید راه اندازی خواهد شد که متادون درمانی در دستور کارشان قرار دارد. به صورت محسوس چشم اندازی مبنی بر تغییر الگوی مصرف وجود دارد اما نیازمند زمان هستیم تا گزارشات دقیق در این خصوص به دست ما برسد زیرا ما به کل معتادان دسترسی نداریم و میزان مراجعه معتادان به کمپ‌ها و قیمت بازار و غیره برای ما قابل استناد است لذا نمی‌توانیم در این خصوص قضاوت زود هنگام داشته باشیم.

وی همچنین در پاسخ به پرسشی درباره افزایش شیشه تزریقی در میان معتادان پس از گران شدن شیشه اظهار کرد: گزارش رسمی مکتوب از کلینیک‌ها درباره شیشه تزریقی نداریم اما احتمال اینکه در برخی افراد این اتفاق بیفتد، وجود دارد.

اعتراض سفیر چین به وجود هروئین چینی در بازار مصرف

افشار همچنین در پاسخ به پرسش دیگر مبنی بر ورود هروئین‌های چینی به بازار گفت: در طول یکی دو هه گذشته با اسامی مواد مخدر به شدت بازی شده است و عنوان هروئین چینی در بازار نیز بازی با اسامی است. پرداختن رسانه‌ها به این موضوع باعث ایجاد حساسیت و اعتراض سفیر چین شده است و باید اعلام کنم گزارشی نداریم که اعلام کند هروئین چینی آمده و این بازی با الفاظ در راستای کنترل بازار است و قاچاقچیان به دنبال حفظ سهم خود در بازار هستند.

افشار در ادامه به برگزاری جلساتی با سازمان مدیریت و برنامه ریزی، بیمه سلامت و وزارت رفاه اشاره کرد و گفت: از عدم انجام وظایف وزارت رفاه گلایه‌هایی داشتیم که حمایت اجتماعی از معتادان بی بضاعت و ایجاد پوشش بیمه درمان اعتیاد برای معتادان از جمله آنها بود. طی جلساتی که با محوریت سازمان مدیریت انجام شد قرار بر این شده است تا اصلاحیه‌ای در این خصوص داشته باشیم. باید پوشش بیمه‌ای گسترش یابد و عمومیت پیدا کند تا برای انواع اعتیاد و معتادان قابلیت بهره برداری داشته باشد.

بازنگری در آیین نامه مراکز ماده 15

وی همچنین به موضوع بازنگری در آیین نامه مراکز ماده 15 اشاره کرد و گفت: بیش از دو دهه از عمر مراکز درمان رسمی اعتیاد می‌گذرد و نیازمند بازنگری جدی در اهداف و ماموریت‌های این مراکز هستیم. بازنگری در آیین نامه مراکز ماده 15 در حال نهایی شدن است و تا پایان سال تغییر جدی در رویکردمان خواهیم داشت. به عنوان مثال در راه اندازی مراکز اقامتی تخلفاتی وجود داشت که در آیین نامه بازنگری شده پروانه تاسیس این مراکز به تیم تخصصی متشکل از روانشناس، پزشک و معتاد بهبود یافته داده می‌شود و راه اندازی مراکز جدید صیانت و اشتغال بهبود یافتگان نیز در شمولیت مراکز ماده 15 قرار می‌گیرد.

افشار ادامه داد: البته این مراکز کماکان شان غیر دولتی خود را حفظ می کنند اما بیمه‌ها باید از آنها حمایت کنند که اگر این اتفاق بیفتد پیش بینی می‌کنیم که 60 درصد معتادان روی خط درمان باقی بمانند.

وی در ادامه درباره زمان نگهداری از معتادان متجاهر در مراکز ماده 15 که در راستای طرح ساماندهی معتادان متجاهر جمع آوری شده بودند، گفت: تعدادی از مراکز ماده 15 قرار بود از محل اعتبارات شهرداری تامین شوند اما به هر حال کمبود اعتبار وجود دارد. از آنجایی که طی تعهد شهرداری بنا بود خانه‌های بهاران راه اندازی شوند مراکز ماده 15 موظف بودند یک ماه معتادان متجاهر را نگهداری کنند اما اکنون این یک ماه سپری شده ولی سعی می‌کنیم ادامه درمان را داشته باشیم تا مراکز بهاران هرچه زودتر راه اندازی شوند.

وضعیت نگهداری زنان معتاد در مرکز شفق نسبت به سایر مراکز بهتر است

وی در ادامه درباره انتقاداتی که در خصوص مرکز شفق و ساماندهی زنان معتاد مطرح می شود اظهار کرد: نزدیک به 400 نفر از زنان معتاد در شفق ساماندهی شدند و 60 نفر از آنها دارای خانواده‌هایی بودند که از آنها حمایت می‌کردند و ما آنها را به خانواده‌هایشان تحویل دادیم. اکنون 340 زن معتاد در مرکز شفق نگهداری می‌شوند و طی بازدیدهایی که از این مرکز داشتیم مشخص شد وضعیت بهداشت، نظافت و غیره نسبت به سایر مراکز بهتر بود البته یکی از ایرادات این است که فضایی برای حرفه آموزی در این مرکز ایجاد نشده و ما اقداماتی برای استفاده از ظرفیت‌های موجود انجام دادیم.

وی افزود: همه افرادی که در این مرکز نگهداری می‌شوند دارای پرونده شده‌اند و وضعیت آنها، مهارتهایی که دارند و توانمندی‌هایشان به ثبت رسیده است. در این مدت نشانی از بیماری جدی در مرکز وجود نداشته و گزارش مکتوبی راجع به سوء رفتار، سوء تغذیه یا نارضایتی از مسئولان در شفق به دست ما نرسیده است.

مرجع : ایسنا
کد مطلب : ۶۹۹۲۳
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.