۰

تجلیلی دیر ولی به‌هنگام

تاریخ انتشار
جمعه ۹ بهمن ۱۳۹۴ ساعت ۱۲:۵۶
تجلیلی دیر ولی به‌هنگام
عصر پنجشنبه ۸ بهمن ماه مراسم بزرگداشت سه نسل از هنرمندان دوبله ایران در رونمایی از کتاب و آلبوم «صد نقش، صد صدا» که به همت امیر اثباتی، آران جاودانی و گروه تحقیق و پژوهش موزه سینما تدوین شده با حضور حجت الله ایوبی رئیس سازمان سینمایی، محمد حیدری دبیر سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر، کتایون ریاحی، مهتاب کرامتی و جمعی از صداپیشگان سینمای ایران برگزار شد.

در ابتدای این مراسم محمد حیدری دبیر سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر متنی را درباره صداهای ماندگار سینمای ایران قرائت کرد.

در ادامه مراسم کلیپی از اعضای انجمن گویندگان و سرپرستان گفتارفیلم پخش شد. بعد از این کلیپ، کلیپی دیگر به یاد درگذشتگان صداپیشه سینمای ایران پخش شد که از جمله افراد نمایش داده شده در این کلیپ می توان به زنده یاد عطاءالله ملکی، زنده یاد احمد رسول زاده، زنده یاد فهیمه راستکار، زنده یاد ایرج ناظریان، زنده یاد عزت الله مقبلی، زنده یاد علی اصغر افضلی، زنده یاد مهدی آژیر، زنده یاد خسرو شایگان، زنده یاد امیر هوشنگ قطعه ای، زنده یاد مهین بزرگی، زنده یاد ژاله کاظمی، زنده یاد حسین معمارزاده و زنده یاد ولی الله مومنی اشاره کرد.

حمیدرضا آشتیانی پور رئیس انجمن گویندگان و سرپرستان گفتارفیلم در حالی که بغض گلویش را گرفته بود، گفت: ما صدای سینما هستیم، حرف مردم و زمزمه عاشقی هستیم. ما شنیدنی هستیم و پیش از آن نادیدنی هستیم. ما شنیدنی ها و دیدنی ها را عرضه می کنیم. با هم سازندگان سرود سخن این سرزمین هستیم و وای بر ما اگر قدر خود را ندانیم، قدر سرزمین خود و مردم خود را ندانیم.

وی در ادامه با عذرخواهی از منقلب شدن حال خود و اینکه حس خوبی از قرار داشتن در چنین شرایطی بیان کرد: امسال محمد حیدری ما را دید و ما از او سپاسگزاریم، این در حالی است که ما عادت به دیده نشدن داریم. از حجت الله ایوبی رئیس سازمان سینمایی هم تشکر می کنم که به محفل ما آمدند هر چند طی دو سال گذشته ما توفیق این را نداشتیم که با او ملاقات کنیم البته هر رفتی، آمدی دارد و امیدوارم ما هم بتوانیم به دیدار ایوبی برویم.

رئیس انجمن گویندگان و سرپرستان گفتارفیلم افزود: همه تلاش ما این است که برای حفظ این مرز و بوم و حفظ و نگهداری کلام مردم این سرزمین تلاش کنیم. ما سعی کرده ایم که حمایت هایی را جلب کنیم تا این کشتی که توفان به آن صدمه زده است را حفظ کنیم. چندی پیش با محمد حیدری قرار گذاشتیم تا در آینده و هر دو هفته یک بار مراسم بزرگداشتی از بزرگان صدای سینمای ایران داشته باشیم که این مراسم ها همراه با جلسه نقد و بررسی فرهنگ کلامی در موزه سینما برگزار شود.

در ادامه مراسم حجت الله ایوبی رئیس سازمان سینمایی گفت: در جشنواره فیلم فجر معمولا عوامل فیلم ها دیده می شوند اما بخش بسیار مهمی که سینمای ایران را ایجاد کرده اند و جزو فرهنگ این کشور به شمار می رود فرصتی برای دیده شدن نداشته اند اما ما امشب به آرزوی خود رسیدیم.

وی افزود: شما اهالی صدا که صدای فرهنگ ایران هستید تمایلی به دیده شدن ندارید اما باید دیده شوید. من با انجمن شما هم سن هستم و هر دو در سال ۱۳۴۲ متولد شده ایم.

رئیس سازمان سینمایی با اشاره به اینکه صدا یکی از رازهای خلقت است، بیان کرد: صدا مانند اثر انگشت است و افراد را می توان با صداهایشان شناخت. ممکن است که از دیدن یک اثر هنری خسته شویم اما هیچگاه از شنیدن صداهای ماندگار خسته نمی شویم. صدا در ادبیات های مختلف تعریف های خاصی دارد و صدا به معنای شخصیت است. صدا یعنی هویت، نگاه و دیدگاه. صداها همیشه در ذهن و خاطره مردم قابل دیدن است. مردم ایران بخش عمده ای از فرهنگ و تمدن خود را با صدای شما احساس و درک کردند.

ایوبی ادامه داد: از اینکه در جشنواره فیلم فجر این فرصت را پیدا کردیم تا صدای شما را بشنویم بسیار خوشحالم. جشنواره فیلم فجر جشن سینمای ایران، سال تحویل سینمای ایران و نوروز سینمای ایران است. امیدوارم کسانی که در مسابقه جشنواره فیلم فجر حضور دارند این جشن را تنها برای خود ندانند. از آنهایی که در خلق صدای سینمای ایران نقش داشته اند تقدیر و تشکر می کنم.

حجت الله ایوبی با اشاره به هنرمندانی که آثار آنها در سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر حضور ندارد، تصریح کرد: کسانی که برای حضور در این جشنواره انتخاب نشده اند باید بدانند که این جشنواره به خاطر حضور این افراد و داوری آثار آنها برگزار می شود. امیدوارم در جشنواره فیلم فجر مهمترین رویداد فرهنگی کشور روزهای خوبی داشته باشیم و آرزو می کنم که سال آینده سال درخشانی برای سینمای ایران باشد سالی که همراه با افزایش تماشاگران، استقبال مردم و تماشای فیلم در سالن های مناسب با امکانات خوب باشد.

در ادامه این مراسم حجت الله ایوبی، حمیدرضا آشتیانی پور و محمد حیدری با تقدیر از نسل اول صدای ایران روی سن آمدند.

ایرج رضایی از جمله صداپیشگان سینمای ایران بعد از تقدیر خود گفت: همه ما مسافر هستیم و برای اینکه در این سفر تنها نمانیم یک نسخه خوب دارم که امیدوارم همیشه به خاطر داشته باشیم و آن این است که در همه لحظه ها بگویید من خدا را دارم.

منوچهر اسماعیلی از دیگر پیشکسوتان صدای ایران بیان کرد: سالیان درازی است که در خدمت مردم بودیم و هیچ انتظاری نداشتیم و همیشه در پس پرده تلاش می کردیم و هیچگاه انتظار دیده شدن نداشتیم اما اینکه امروز ما را به زور جلو هل می دهند که دیده شویم از آن اتفاق ها است که بیایم جلو و با سماجت بگوییم که ما هستیم.

خسرو خسروشاهی نیز بیان کرد: از اینکه برای ما این مراسم را گرفتند جا خوردم و از اینکه در این مراسم شرایطی را ایجاد کرده اند که تا ما را به جامعه معرفی کنند بسیار متعجب هستیم. برگزاری چنین مراسمی خیلی دیر بود اما ایرادی ندارد.

جلال مقامی نیز با اشاره به اینکه استاندانش، منوچهر اسماعیلی و خسرو خسروشاهی همه چیز را درباره برگزار این مراسم گفته اند بیان کرد: از حجت الله ایوبی، محمد حیدری و آشتیانی پور به خاطر برگزاری این مراسم تشکر می کنم هر چند در گذشته هجمه هایی بر علیه صداپیشگی در سینمای ایران به وجود آمد که بگویند کیفیت صدا در صحنه از کیفیت صدای دوبله بهتر است و هجمه های زیادی بر علیه دوبله به وجود آوردند اما باز هم باید بگویم که دوبله همیشه ماندگار است.

شهلا ناظری نیز که برای تقدیر روی سن آمده بود بیان کرد: دلم می خواست خیلی زودتر از اینها از ما قدردانی می شد ولی این اتفاق نیفتد.

در بخش بعدی این مراسم که به تقدیر نسل دوم صداپیشگان سینمای ایران اختصاص داده شده بود محمد حیدری، کتایون ریاحی و حسین عرفانی از علی همت مومیوند، بیژن علیمحمدی، امیرمحمد صمصامی و شوکت حجت تقدیر کردند.

علی همت مومیوند گفت: ناراحتم که بین همکاران ما افراد بسیاری هستند تا از من برای تقدیر شدن شایسته تر هستند.

بیژن علی محمدی نیز گفت: امیدواریم این بزرگداشت ها ادامه پیدا کند و ما همچنان چیزهای زیادی را از اساتید خود یاد بگیریم.

امیر محمد صمصامی نیز توضیح داد: زمانی که پیشکسوتانمان را نگاه می کردم که این مسیر را طی می کردند و کرشمه سالیان عمر در راه رفتن آنها دیده می شد به این نتیجه رسیدم که باز هم مثل گذشته این هنرمندان مانند شیر می توانند دیالوگ بگویند. مردم بارها از ما می پرسند که صدای ما خوب است اما من باید بگویم که خدا صدای بد نیافریده است. ما صدای خوب، صدای پرورش یافته و صدای تربیت شده داریم.

در بخش پایانی این مراسم بزرگداشت نسل جوان صداپیشگان با حضور مهتاب کرامتی، محمد حیدری و علی همت مومیوند برگزار شد و از فریبا رمضان پور، شروین قطعه ای، منوچهر زنده دل و افشین زینوری تقدیر شد.

فریبا رمضان پور گفت: ما همیشه از سوی مردم قدر دیده ایم و امشب را محمد حیدری برای تقدیر از ما در نظر گرفته است و من از او به خاطر این مراسم تشکر می کنم و امیدوارم بتوانیم وظیفه خود را به خوبی انجام دهیم.

شروین قطعه ای نیز توضیح داد: دوبله اولین فیلم‌فارسی در سال ۱۳۲۴ توسط زنده یاد کوشان و دکتر زاهد انجام شد و ما امروز نتیجه تلاش این بزرگان هستیم. من جایزه خود را به روح پدرم امیر هوشنگ قطعه ای تقدیم می کنم چون اگر تلاش های او نبود من امروز اینجا نبودم.

منوچهر زنده دل نیز ادامه داد: امشب برای من افتخار بزرگی است که در حضور اساتیدم قرار دارم و امیدوارم درس های خود را به خوبی پس داده باشم.

افشین زینوری نیز در پایان این مراسم گفت: خوشحالم در حضور اساتید خودم این جایزه را دریافت می کنم. امشب در طی این مراسم بغض می کردم چرا که بزرگانی بودند که این راه را هموار کردند تا من امشب اینجا باشم و در نهایت جایزه خود را به همه اساتید خودم که در این مراسم حضور تقدیم می کنم.

مرجع : مهر
کد مطلب : ۷۰۱۳۱
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.