۰

انتقاد کمیسیون فرهنگی مجلس از کاهش بودجه صداوسیما

تاریخ انتشار
سه شنبه ۱۳ بهمن ۱۳۹۴ ساعت ۱۷:۳۸
انتقاد کمیسیون فرهنگی مجلس از کاهش بودجه صداوسیما
نشست مشترک کمیسیون فرهنگی مجلس با مسئولان سازمان صداو سیما و سازمان مدیریت و برنامه ریزی، در خصوص بودجه سال آینده این سازمان در لایحه بودجه 95 برگزار شد.
معاون امور مجلس و استانهای صدا وسیما در این جلسه با اشاره به اینکه سهم دولت در بودجه 95 نسبت به بودجه 94 ،‌فقط  28. 1 درصد رشد داشته است گفت: این در حالی است که در این لایحه سازمان موظف شده ، تا ‌25 درصد بیشتر از سال 94 از طریق آگهی بازرگانی ،هزینه هایش را تامین کند.
حجت الاسلام موسوی مقدم ادامه داد: متاسفانه نه تنها اعتبارات صدا و سیما متناسب با هزینه های قطعی این سازمان، نادیده گرفته شده بلکه در مقایسه با سایر دستگاه های فرهنگی نیز، عدالت بودجه ای در حق این سازمان رعایت نشده است.
وی افزود : در حالی که سهم دولت در اعتبارات دیگر دستگاه های فرهنگی در بودجه 95 رشد قابل توجهی داشته اند به عنوان مثال سهم دولت در بودجه وزارت ورزش و جوانان 61 .70 درصد ، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی 19 .51 درصد ، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی 4 .31  درصد و سازمان میراث فرهنگی 89 . 44 درصد افزایش داشته است اما بودجه  صدا و سیما فقط 28 .1 درصد رشد داشته است.
(بر اساس لایحه بودجه از سرجمع هزینه های سازمان صدا و سیما ،‌دولت فقط 47 درصد آن را تامین می کند و صدا و سیما موظف است 53 درصد مابقی را از محل پخش آگهی های بازرگانی تامین کند)
وی گفت: همچنین با اینکه اعتبارات عمرانی در بودجه سال آینده کل کشور افزایش 25 درصدی داشته است ،‌بودجه عمرانی صداوسیما 88/20 درصد کاهش داشته و این درحالی است که دولت براساس قانون الحاق موادی به قانون بخشی از مقررات مالی دولت مصوب 1394، موظف گردیده از ابتدای سال 95 سهم بودجه عمرانی سازمان صدا و سیما را با هدف توسعه سیگنال رسانی دیجیتال تلویزیونی افزایش دهد.
معصومی راد، رییس امور فرهنگ, گردشگری و ورزش سازمان مدیریت و برنامه ریزی در پاسخ به این شرایط تدوین بودجه گفت: بودجه سازمان صدا و سیما،‌ یک دوم کل بودجه فرهنگی کل کشور را شامل می شود و این یعنی سهم عمده این سازمان را در معادلات بودجه ای نشان می دهد.
وی همچنین تاکید کرد: سازمان مدیریت و برنامه ریزی به عنوان تدوین کننده لایحه بودجه همه تلاش خود را در جهت رعایت عدالت در اختصاص منابع و اعتبارات به دستگاه ها به کار برده و سازمان صدا و سیما هم از این امر مستثنی نبوده است.
اما این اظهارات معصومی ن‍‍ژاد، با واکنش باالاتفاق اعضا کمیسیون مواجه شد و لاله افتخاری گفت: محدود کردن صدا و سیما به دسته نهادها و سازمان های فرهنگی ،‌دسته بندی غلطی است چرا که توقعات کشور از این دستگاه صرفا توقعات فرهنگی نیست، درجایی که قرار است این سازمان نسبت به آموزش عمومی در همه انواع سلامت ،‌ بهداشت ، سواد ، رفتارهای اجتماعی و حتی سوانح رانندگی اقدام کند ، تاثیرات آن فقط در امور فرهنگی نیست بلکه همه شقوق جامعه را شامل می شود.
وی افزود : حتی در امور نظامی و امنیتی و سیاست خارجی این سازمان تریبون نظام برای اعلام موضع گیریها و اقدامات محسوب می شود و لذا محدود کردن آن در عنوان دستگاه های فرهنگی نادیده گرفتن کارکردهای مهم و ضروری این سازمان است.
افتخاری در پایان سخنانش گفت : عدالتی که نماینده سازمان مدیریت و برنامه ریزی در تدوین لایحه بودجه به آن اشاره کردند ، در افزایش یک درصدی بودجه صدا و سیما دیده نمی شود.
نماینده بعدی بیژن نوباوه بود که به پیش بینی سازمان مدیریت برای افزایش 25 درصدی آگهی های بازرگانی در صدا و سیما اشاره کرد و گفت: مردم و البته مسئولان همیشه به افزایش آگهی ها و همینطور نوع و موضوع بسیاری از آنها انتقاد داشته ایم و از صدا و سیما خواستیم که نسبت به فرهنگ سازی و آموزش عمومی در این آگهی ها توجه بیشتری داشته باشد حالا چطور است که خودمان صدا و سیما را موظف می کنیم از این محل درآمد بیشتری کسب کند ؟
وی افزود : در حال حاضر صدا و سیما بیش از 140 کانال رادیویی و تلویزیونی داخلی و خارجی را برای انتشار پیام فرهنگی نظام جمهوری اسلامی اداره می کند ، و همچنین در بعد داخلی تاثیر گذاری و کارکردهای مهم و حیاتی برای آحاد مردم دارد و باید همراهی بیشتری در دولت و مجلس با این دستگاه وجود داشته باشد.
سید مرتضی حسینی خطاب به نمایندگان سازمان مدیریت و برنامه ریزی گفت : در افواه عمومی و رسانه شایع است که می گویند دولت با صدا وسیما مشکل دارد ،‌اما با دیدن اعداد و ارقامی که دولت در لایحه بودجه درباره این سازمان دیده است ، این فرضیه به اثبات می رسد و کاملا مشهود است که دولت قصد داشته کمیت صداو سیما را لنگ بگذارد.
وی افزود : از دولت می خواهیم به دور از نگاه سیاسی و به عنوان یکی از دستگاه ها و سازمان های این کشور ، نسبت  به اصلاح بودجه صداو سیما اقدام کند.
علی مطهری نیز در این جلسه گفت : افزایش بودجه چشمگیر سایر نهادهای فرهنگی و افزایش یک درصدی بودجه صدا و سیما نشان می دهد ،‌در لایحه بودجه به این سازمان ظلم شده است ،‌البته من معتقدم صدا و سیما هم باید طوری رفتار کند که دولت دست و دلش برای افزایش بودجه این سازمان همراه باشد.
رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس آخرین نماینده ای بود که در این خصوص صحبت کرد و البته در جمع بندی سخنان همکارانش گفت : بر کسی پوشیده نیست که صدا و سیما زبان گویای ملت و نظام است و تقویت آن بر عهده ماست.
وی افزود :از الگوسازی ارزشهای دینی گرفته تا رساندن حرف و خواست مردم به مسوولان و تا ارتقائ سواد و آگاهی های عمومی مردم برای رشد و پیشرفت کشور همگی ، ازوظایفی است که بر عهده این نهاد قرار داده شده است و محدود کردن این دستگاه صرفا به امور فرهنگی اجحاف در حق آن است.
حجت الاسلام سالک ادامه داد : کاهش اعتبارات این سازمان در سالهای گذشته ( که البته کمتر از امسال هم بود ) موجب شد برخی از ماهواره ها تعطیل شود و این یعنی محروم کردن افرادی که در سراسر جهان تشنه دریافت پیام های نظام جمهوری اسلامی ایران هستند.
وی به اقدام رئیس سازمان صدا و سیما در تعطیلی برخی دفاتر این سازمان در کشورهای دیگر اشاره کرد و گفت : ما می دانیم که مضایق بودجه ای و اعتباری موجب چنین اقدامی شده است ولی معتقدیم این اقدام موجب کندی ابزار رسانه ای و تضعیف آن می شود و باعث می شود که انزوای بین المللی را به خودمان تحمیل کنیم.
رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس خطاب به معاون توسعه امور علمی و فرهنگی سازمان مدیرت و برنامه ریزی کشور گفت : خواست مصرح کمیسیون فرهنگی از دولت این است که به جای اختصاص فقط چهار درصد از بودجه کل کشور به موضوع فرهنگ ( که مغایر تاکیدات مقام معظم رهبری و نیز سیاست های نظام و قوانین بالادستی است ) حداقل 20 درصد از بودجه کل کشور را به این امر مهم اختصاص دهند تا بخشی از این منابع برای صدا و سیما هم قابل اختصاص باشد.
وی ادامه داد ، نمایندگان سازمان مدیریت خودشان راه حل های این افزایش اعتبار رابه خوبی می شناسند پس بهتر است در این جلسات نمایندگان مجلس را برای تعیین آن در قانون راهنمایی کنند که در غیر اینصورت نمایندگان ناچار می شوند بر اساس اقتضا ضرورت از منابعی دیگر به این امر اختصاص دهند که شاید زیاد کارشناسی شده نباشد ،‌لذا از شما می خواهیم در ارائه نظرات کارشناسی بودجه دریغ نکنید.
واعظ مهدوی، معاون توسعه امور علمی و فرهنگی سازمان مدیرت و برنامه ریزی کشور در این جلسه درباره نظرات ارائه شده و دردفاع از عملکرد سازمانش در تنظیم بودجه گفت :برای این که بودجه سال 95 رابه اندازه سال 94 می نوشتیم ،(‌یعنی هیچ رشدی در نظر نمی گرفتیم ) باید 40 درصد به سرجمع درآمدهای نفتی و مالیاتی اضافه می کردیم.
وی افزود : افزایش درآمدهای نفتی که به دلیل بی ثباتی بازار و نیز سیاست های کلان نظام به هیچ وجه معقول نیست ، پس به ناچار می بایست درآمدهای مالیاتی را افزایش می دادیم که این خود نوعی فشار مضاعف به مردم به حساب می آمد.
واعظ مهدوی گفت : با توجه به شرایط اقتصادی و مضایق مالی کشور به نظر می رسد صداو سیما می تواند در راه اندازی شبکه‌های جدید تدبیر کند ،‌شاید نیازی به این تعداد شبکه وجود نداشته باشد.
سالک در واکنش به سخنان واعظ مهدوی گفت: ورود به مباحث محتوایی فعالیت صدا و سیما را به کمیسیون فرهنگی و مسوولان صدا و سیما واگذار کنید چرا که افزایش شبکه های رادیویی و تلویزیونی بر اساس سیاست ها و قوانین بالادستی، برعهده این سازمان تعریف شده است.
وی همچنین با اشاره به متوقف ماندن بسیاری از پروژه های فیلم و سریال فاخر از جمله حضرت موسی گفت: محدودیت بودجه سازمان صدا و سیما در این سالها موجب شده بسیاری از فعالیت های محتوایی این سازمان متوقف مانده یا ناقص اجرا شود.
واعظ مهدوی در ادامه اشاره کرد رئیس سازمان صدا و سیما تا کنون در جهت اعمال اقتصاد مقاومتی و صرفه جویی اقدامات خوبی انجام داده است که یک مورد آن حذف بیش از 800 پست مدیریت در این سازمان بوده واز این اقدام صدا و سیما تقدیر می کنیم.
مجتهد معاون برنامه ریزی و منابع مالی نیز در این جلسه به سخنان معاون سازمان مدیریت و برنامه ریزی درباره راه اندازی شبکه های جدید اشاره کرد و گفت: در دو سال اخیر تعدادی از شبکه های تلویزیونی ادغام شده و به کانال تبدیل شده اند تا صرفه جویی در هزینه ها و مصارف و نیروی انسانی باشد.
وی همچنین اشاره کرد: در بحث آگهی های بازرگانی نیز تلاش کردیم اثرات مصرف گرایانه را تا حد امکان کنترل کنیم.
مجتهد گفت: دولت حقوق کارمندان را در سال 95 ،‌دوازده درصد افزایش خواهد داد ولی از آنجا که صدا و سیما باید حقوق و دستمزد کارکنان را خودش پرداخت کند ، با توجه به کاهش بودجه 95 قطعا نمی تواند هم اندازه سایر دستگاه های دولتی این افزایش را اعمال کند.
وی ادامه داد: همچنین سازمان صداوسیما 70 میلیارد تومان نیز در قالب معوقات سنوات به بازنشستگان بدهکار است و این در حالی است که دولت پرداخت سنوات بازنشستگان دیگر دستگاه ها را تعهد کرده است.
معاون رئیس سازمان صدا و سیما گفت: دولت در سالی که گذشت پرداخت کمک ارزی به این سازمان را نیز متوقف کرده و در سال آینده نیز لحاظ نکرده است که این امر موجب کاهش تولیدات این سازمان شده است.
مجتهد گفت: استفاده از تولیدات قبلی هم در رضایت مخاطب از آنتن اثر گذار است و هم انجام نشدن پرو‍ژه های جدید  تعدادی بازیگران را به سمت پروژه های پول ساز آن طرف آبی سوق داده و اخیرا شاهد پیوستن برخی از آْنها به شبکه های ماهواره ای بوده ایم.
در بخشی از این جلسه معصومی راد ، رییس امور فرهنگ , گردشگری و ورزش سازمان مدیریت و برنامه ریزی کل کشور به اعتبارات تخصیصی سازمان صدا و سیما اشاره کرد و گفت : به نظر می رسد چنانچه در مدیریت این اعتبارات تدبیر بیشتری خرج می شد ،‌کفاف هزینه های تولید سازمان را می داد ،‌اما نماینده دیوان محاسبات که حاضر در جلسه بود در واکنش به این اظهار نظر گفت : بر اساس بررسی های بودجه ای دیوان محاسبات و حسابرسی های انجام شده در دیوان ، سازمان صدا و سیما بیشترین استفاده محتوایی و تولیدی را از اقل منابع و اعتبارات داشته است ودر دیدار سال گذشته مقام معظم رهبری با مدیران رسانه شاهد بودیم که از پاکدستی و تدبیر مالی مدیران رسانه در این دیدار تقدیر شد.
در پایان این جلسه حجت الاسلام آقا تهرانی نیز با اشاره به ضرورت توجه وی‍ژه به منابع اعتباری و مالی صدا و سیما و کاهش چشم گیر بودجه این دستگاه در سال آینده با توجه به مسوولیت های خطیر این سازمان از مسوولان سازمان مدیریت خواست در جلسه خصوصی و کارشناسی بین دو دستگاه و اعضا کمیسیون ، ردیف های درآمدی لایحه بودجه 95 برای رفع مشکل منابع مالی این سازمان احصا شود.
وی افزود: زمان بسیار کوتاهی تا بررسی و تصویب پیشنهادات در کمیسیون تلفیق باقی مانده و بهتر است امروز در جلسه متمرکزتری راه حل این مسئله بررسی و پیشنهاد شفاف و دقیقی برای ارائه به کمیسیون تلفیق آماده شود  اما این پیشنهاد از سوی معاون و مدیرکل فرهنگی سازمان مدیریت و برنامه ریزی پذیرفته نشد.
مرجع : تسنیم
کد مطلب : ۷۰۵۱۴
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.