۰
پادشاه اردن:

فشار ناشی از پناهجویان، مردم را به نقطه جوش رسانده است

تاریخ انتشار
سه شنبه ۱۳ بهمن ۱۳۹۴ ساعت ۱۸:۴۴
ملک عبدالله در مصاحبه با بی‌بی‌سی گفته است که فشار ناشی از حضور بیش از ششصد هزار پناهجوی سوری در اردن، مردم کشورش را "به نقطه جوش" رسانده و ادامه این روند با امکانات فعلی امکانپذیر نیست.
پادشاه اردن که قرار است در نشست کشورهای کمک کننده به آوارگان سوری در لندن شرکت کند، گفته است که در صورت ادامه شرایط کنونی "دیر یا زود این سد شکسته خواهد شد."
در حال حاضر، بیش از چهار میلیون و نیم شهروند سوریه تحت عنوان پناهجو نزد کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل در خارج ثبت نام کرده‌اند و از این تعداد، بیش از دو میلیون و سیصد هزار نفر در ترکیه، بیش از یک میلیون نفر در لبنان و حدود ششصد و سی هزار نفر در اردن به سر می‌برند.
مقامات اردنی گفته‌اند که با احتساب پناهجویانی که قبل از آغاز ناآرامی‌های سوریه به دلایل سیاسی از آن کشور به اردن پناهنده شده بودند، بیش از یک میلیون شهروند سوری در این کشور سکونت دارند که به حدود ۱۳.۵ درصد جمعیت اردن بالغ می‌شود.
علاوه بر این، اردن پذیرای شمار قابل توجهی از پناهجویان و مهاجران از سایر نقاط از جمله فلسطینیان و مصری‌هاست که در مجموع، بیش از ۳۰ درصد جمعیت این کشور را تشکیل می‌دهند. ملک عبدالله توضیح نداده است که در صورت "رسیدن به نقطه جوش" چه روی خواهد داد اما ظاهرا منظور او واکنش منفی مردم کشورش نسبت به پناهجویان است.
پادشاه اردن گفته است که آن کشور تاکنون هرگز از پناه دادن به آوارگان، چه فلسطینی، چه عراقی، چه لبنانی و چه سایر کشورها، خودداری نکرده اما ورود تعداد قابل توجهی پناهجوی سوری بر خدمات اجتماعی و عمومی اردن تاثیری شدید گذاشته و قطعا باعث نارضایی و واکنش مردم این کشور می‌شود. وی گفته است که در شرایط کنونی، لازم است اردنی‌ها مشاهده کنند که جامعه جهانی آماده کمک به پناهجویان سوری، و همچنین به مردم اردن برای میزبانی از آنان است.
ملک عبدالله یادآور شده است که ورود حدود یک میلیون پناهجو به کشورهای اروپایی شاید باعث شده باشد که آنان مشکلات اردن، به عنوان یک کشور کوچک را بهتر درک کنند. وی هشدار داده است که ممکن است به زودی، اردن اعلام کند که ناگزیر است مرزهای خود را به روی پناهجویان بیشتر ببندد هرچند چنین تصمیمی را با اکراه اتخاذ خواهد کرد.
پادشاه اردن انتقاد برخی نهادهای حمایت از آوارگان را رد کرد که گفته‌اند دولت آن کشور از پذیرش حدود شانزده هزار آواره سوری را که در مناطق بیابانی نزدیک مرزهای شمالی اردن سرگردانند خودداری می‌ورزد. وی گفت که عناصر وابسته به گروه داعش در میان پناهجویان فراری از مناطق تحت تسلط این گروه حضور دارند و لزوم بررسی این افراد باعث می‌شود که هر روز بتوان فقط به بین پنجاه تا یکصد نفر اجازه ورود داد.
وی خطاب به منتقدان گفت: "اگر از نظر اخلاقی نگران وضعیت اینها هستید، می‌توانیم همه را به یک پایگاه هوایی ببریم و با هواپیما به کشورهایتان منتقل کنیم، چون به گفته شما فقط شانزده هزار نفر بیشتر نیستند."
همزمان، روزنامه تایمز مالی متن مصاحبه با عبدالله نسور، نخست وزیر اردن را منتشر کرده که گفته است کشورش هنوز مایل به پذیرش پناهجویان سوری است مشروط بر اینکه امکانات مادی لازم برای این منظور را در اختیار داشته باشد. او تاکید کرده است که بسیاری از پناهجویان سوری در اردن بیکار هستند در حالیکه اقتصاد این کشور قادر به تامین شغل برای تمامی شهروندان اردنی جویای کار هم نیست.
روز پنجشنبه این هفته، نشست لندن به میزبانی بریتانیا، آلمان، نروژ، کویت و سازمان ملل کار خود را آغاز خواهد کرد. هدف از این نشست، جلب کمک جهانی برای حمایت از حدود چهارده میلیون شهروند بیجا شده سوری در داخل و چند میلیون نفر دیگری است که به خارج از آن کشور گریخته‌اند.
به گزارش رویترز، انتظار می‌رود اتحادیه اروپا دو میلیارد یورو را برای کمک به آوارگان سوری تعهد کند. در اجلاس کمک به آوارگان که سال گذشته در کویت برگزار شد، میزان کمک اتحادیه اروپا تنها یک میلیارد یورو بود. اجلاس لندن انتظار دارد سایر کشورها نیز مبالغی را برای حمایت از پناهجویان تعهد کنند.
نشست لندن در حالی برگزار می‌شود که نمایندگان دولت سوریه و مخالفان در اجلاس ژنو برای پایان دادن به جنگ داخلی آن کشور شرکت دارند. پادشاه اردن ابراز امیدواری کرد که تهدیدی که داعش متوجه جهان کرده است دولت سوریه و مخالفان آن و همچنین حامیانشان در "مسکو و واشنگتن را قانع کند که به یک راه حل سیاسی فوری در سوریه نیاز است."
مرجع : ایسنا
کد مطلب : ۷۰۵۲۰
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.