۰

سه دلیل تغییر رویکرد کانادا

تاریخ انتشار
يکشنبه ۱۸ بهمن ۱۳۹۴ ساعت ۱۴:۳۲
سه دلیل تغییر رویکرد کانادا
این یادداشت در ادامه آورده است: در همین ارتباط دولت «جاستین ترودو» در تصمیم جدید خود اعلام کرده است که در پی اجرای توافق هسته ای ایران و تایید سازمان ملل متحد، بخشی از تحریم های خود علیه دولت ایران را لغو می کند و به دنبال از سرگیری گفت وگو با ایران است.
به گفته دولت کانادا این بازنگری شامل برداشته شدن تحریم های فراگیر در حوزه های خدمات مالی، واردات و صادرات خواهد شد. دولت کانادا گفته است که علاوه بر رفع تحریم های سازمان ملل، در تحریم های یکجانبه خود علیه قانون «تدابیر ویژه اقتصادی» هم بازنگری می کند.
در تبیین این تصمیم جدید دولت کانادا باید به سه عامل مهم اشاره کرد:عامل اول به تغییرات قدرت در کانادا بر می گردد. دولت لیبرال جاستین ترودو که اخیرا قدرت را به دست گرفته برخلاف دولت قبلی محافظه کاران که دیدگاه تک بعدی به دنیا داشتند و متاثر از محافل محافظه کار آمریکایی بودند و نه تنها روابط با ایران، بلکه فضاهای اقتصادی را که می توانست به بهبود وضعیت اقتصادی کانادا منجر شود، بسته بودند.
با پیروزی لیبرال ها تصمیم گرفته شد تا کانادا مجددا مناسبات اقتصادی خود را با دنیا گسترش دهد. در مبارزات انتخاباتی به این موضوع اشاره شده بود. نکته دیگر اینکه حضور چند ایرانی در پارلمان کانادا و به طور کلی گرایش چند فرهنگی دولت جدید لیبرال ها باعث شد تا اتاوا میل به ارتقای روابط با ایران را در دستور کار خود قرار دهد.
عامل دوم که اهمیت بیشتری دارد به تاثیرپذیری کانادا از سیاست های عمومی آمریکا و بریتانیا در نظام بین الملل برمی گردد. در واقع با توجه به لغو تحریم های آمریکا و اتحادیه اروپا و عملیاتی شدن برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) در فاز اجرایی از یک طرف و ارتقای روابط ایران با اتحادیه اروپا و سفر وزیر امور خارجه ایران به لندن و سخنرانی در پارلمان انگلیس که به گشایش در بخش کنسولی در هفته های آینده منجر خواهد شد، می توان گفت که اتاوا نیز متاثر از چنین فضایی دست به این اقدام برای برقراری تماس ها با ایران زده است.عامل سوم هم به مسائل اقتصادی بر می گردد.
در زمان محافظه کارها، کانادا با بیکاری و بحران اقتصادی روبه رو شد که دلیل آن نیز تصمیمات تک بعدی دولت هارپر بود. تصمیم برای عقب نماندن از رقبای بین المللی در دولت جدید لیبرال ها باعث شده تا تقویت اقتصادی در دستور کار دولت قرار بگیرد. بنابراین این سه عامل باعث شده تا دولت کانادا تحریم هایش علیه ایران را لغو کند و زمینه برای ارتقای سطح مناسبات و تبادل سفیر هم فراهم شود. دولت پیشین کانادا اواخر تابستان سال 1391سفارت خود را در تهران تعطیل کرد و از دیپلمات های ایرانی نیز خواست که خاک آن کشور را ترک کنند.
اتاوا روز جمعه اعلام کرد، امیدوار است با مقام های ایرانی درباره احتمال ازسر گرفتن روابط دیپلماتیک هم گفت وگو کند. به نظر می رسد که این تصمیم هم تا حد زیادی متاثر از گشایش روابط سیاسی بریتانیا با ایران خواهد بود.
 
کد مطلب : ۷۰۹۰۳
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.