۰

سا کنان خرمشهر همچنان آب می خرند

تاریخ انتشار
دوشنبه ۱۹ بهمن ۱۳۹۴ ساعت ۰۹:۲۲
وقتی که 33 سال پیش رزمندگان ارتش اسلام ، خرمشهر را از اشغال دشمن بعثی درآوردند هرگز فکرنمی کردند که خرمشهر قهرمان رنج ها و سختی هایی را به خود ببیند که به هیچ عنوان در شان پر افتخار ترین شهر ایران نیست .

خرمشهر حتی در ابتدایی ترین ضرورت شهری خود دچار مشکل است که یکی از این مشکلات آب شرب شهریست.شهروندان خرمشهری به دفعات از وضعیت نامناسب آب شرب گله کرده اند.

محمدحسن منعم یکی از شهروندان خرمشهری ساکن در منطقه مولوی از قطع شدن مکرر آب در خرمشهر اظهار نارضایتی کرد و گفت:آب آشامیدنی خرمشهر قطعی های زیادی دارد و برخی مواقع حتی برای انجام کارهای روزمره از جمله برای شست و شوی ظروف و لباس ها نیز با مشکل مواجه هستیم و حتی برای تامین آب آشامیدنی مورد نیاز، آن را بشکه ای خریداری کنیم .

امیر چوپانی یکی دیگر از شهروندان خرمشهری ساکن در منطقه پیش ساخت نیز گفت:شکستگی لوله های آب خیابان های اصلی منطقه را به اداره آب و فاضلاب اطلاع دادیم، ولی برای تعمیر آن اقدام نکردند.

وی افزود:سرریز شدن آب ناشی از شکستی لوله آب علاوه بر قطعی آب آشامیدنی مردم منطقه، تردد شهروندان را نیز با مشکل جدی مواجه کرده است.

حسین کریمی یکی از شهروندان خرمشهری ساکن خیابان 40 متری نیز می گوید:حدود دو ماه است که لوله آب خیابان 40متری شکسته شده که با وجود تماس و مراجعه مکرر شهروندان با اداره آبفا، مشکل برطرف نشده است.

البته روستاهای خرمشهر هم ازاین امر مستثناء نیستند.جمعی از اهالی منطقه روستای محرزی خرمشهر در خصوص قطعی مکرر آب در منطقه خود گفتند:آب آشامیدنی اهالی این منطقه از نهر ششم تا نهر سیزدهم که بیش از یکهزار و 400 خانوار در آن سکونت دارند مکرر قطع می شود و شهروندان، فقط در شبانه روز حدود نیم ساعت فرصت دارند تا آب آشامیدنی مورد نیاز خود را ذخیره کنند.

یکی از اهالی منطقه محرزی گفت:دو سال است که شهروندان ساکن در منطقه با مشکل افت فشار آب مواجهند و با وجود مراجعه مکرر به اداره امور آب و فاضلاب خرمشهر، فرمانداری و سایر سازمان های مربوطه، نتیجه ای حاصل نشده است.

عبدالحسین دریس یکی از اهالی منطقه شنه گفت:به دلیل کمبود آب و قطعی مکرر آب برای شست و شوی لباس، حمام و ظرف و ظروف از آب انهار استفاده می کنیم که این امر باعث شده اکثر خانواده ها بیماری های پوست و مو دچار شوند.

وی گفت:این موضوع با شبکه بهداشت نیز مطرح شده و در جریان بیماری های پوست و مو خانواده ها هستند.

یکی دیگر از اهالی منطقه محرزی گفت:بیشترین بحران بی آبی در انهار 9 و 10 است که 300 خانوار در این منطقه زندگی می کنند.

محسن شیلی زاده یکی از شهروندان مینوشهری از توابع شهرستان خرمشهر نیز از قطعی مکرر آب و مشکلات و کم آبی ابراز نارضایتی کرد و گفت : قطع آب آشامیدنی ساعت ها به طول می انجامد و این امر باعث می شود که مسافت زیادی را تا مرکز شهر برای تهیه آب آشامیدنی طی کنیم.

رییس اداره امور آبفای خرمشهر نیز در پاسخ به این معضل با بیان اینکه 40 درصد شبکه آب آشامیدنی خرمشهر به دلیل فرسودگی هدر می رود، گفت:برای اصلاح شبکه آب شهرستان خرمشهر دوهزار میلیارد ریال اعتبار نیاز است.

عبدالرحیم هلالی شلمچه، شنه، محرزی، قسمت شمالی مولوی، بهروز، ویلا، و کوی کارکنان برق را از مناطق بحرانی خواند و گفت:این مناطق به دلیل نداشتن شبکه و فرسودگی شبکه آب با بحران کم آبی رو به رو هستند.

وی همچنین افزود :ساخت و تکمیل خط انتقال آب از میدان شهید مطهری تا منطقه تجاری شلمچه، طرح آبرسانی در شبکه توزیع منطقه شنه و محرزی و طرح توسعه شبکه آب در نقاط پراکنده از طرح های آبرسانی در دست اجرا است.

رییس اداره امور آبفای شهرستان خرمشهر وسعت شبکه آبرسانی مینوشهر را نیز 80 کیلومتر عنوان کرد و گفت:از این میزان 56درصد شبکه آبرسانی مینوشهر اصلاح شده است.

هلالی میزان اعتبار مورد نیاز برای اصلاح شبکه ابرسانی مینوشهر را 105 میلیارد ریال عنوان کرد و افزود:خط انتقال یکهزار و 700 متر از منطقه دیرفارم تا ایستگاه پمپاژه به قطر 500 میلیمتر باید احداث شود تا مشکل قطعی اب مناطق بحرانی مرتفع گردد.

رییس اداره امور آبفا خرمشهر همچنین با بیان اجرای شبکه آبرسانی منطقه شنه و محرزی گفت:در منطقه شنه و محرزی به خصوص نهر 9 و 10 به دلیل وجود اشتراک غیرمجاز،شبکه آب شرب از نظر فنی کامل نیست و نیاز به اصلاح و توسعه دارد.

هلالی افزود:با توجه به افزایش جمعیت و ساخت و سازهای جدید، اهالی این منطقه اقدام به کشیدن خطوط غیر مجاز به قطر کم از شبکه کرده اند که این مشکل باعث افت شدید آب و قطعی مکرر آب در این شبکه شده است.

وی شمار اشتراک های غیر مجاز در منطقه شنه، محرزی و کوی آریا را سه هزار فقره خواند و گفت:در این مناطق به دلیل نبود شبکه فنی و استاندارد، اهالی رغبتی به خرید انشعاب مجاز ندارد

وی در ادامه گفت: انشعابات غیر مجاز علاوه بر افت فشار آب، آلودگی آب آشامیدنی شهروندان را به همراه داشته و ضایع شدن حقوق مشترکان را به همراه دارد.

رییس اداره امور آبفا خرمشهرافزود : برای حل مشکلات اب شرب شهری خرمشهر باید اعتبار لازم تامین شوددر غیر اینصورت این مشکل به قوت خود باقی خواهد ماند.
مرجع : باشگاه خبرنگاران
کد مطلب : ۷۰۹۶۱
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.