۰

چه کسانی پشت شایعه استعفای لاوروف هستند؟

تاریخ انتشار
سه شنبه ۴ اسفند ۱۳۹۴ ساعت ۱۵:۴۱
چه کسانی پشت شایعه استعفای لاوروف هستند؟
به نوشته روزنامه فرامنطقه‌ای الشرق الاوسط، براساس تحقیقات و جستجویی که حتی نیازی به آن هم نیست می‌توانیم بفهمیم که تمامی شواهد نشان می‌دهد اینگونه شایعات به راحتی تکذیب می‌شوند و نباید به آن توجه کرد. اینگونه شایعات در واقع در راستای حملات رسانه‌ای علیه مهره‌های ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه است.بر هیچ کسی پوشیده نیست که آمریکا و با اذعان برخی مسئولان این کشور، از چند سال پیش و حتی قبل از بحران اوکراین اعلام کرده بود که سرنگونی پوتین "مأموریتی ملی" است تا جایی که یکی از افراد گفته بود اگر بحران اوکراین نبود باید کسی آن را ابداع می‌کرد. از این مسائل می‌توانیم دریابیم که چه کسانی پشت پرده تلاش برای نابودی پایه‌های نظام حاکم روسیه هستند در حالیکه لاوروف یکی از این پایه‌ها است.

اولین جرقه این شایعه را آندره شیبیلوف، یکی از وبلاگ نویسان و روزنامه نگاران روسی زد. وی مدتی برای دستگاه امنیت دولت در اوایل سال‌های اتحاد شوروی سابق کار کرده بود.

وی گفته بود: لاوروف قصد دارد به زودی استعفا کند و پوتین قصد دارد تصمیمش را در این زمینه بگیرد.

این روزنامه نگار روسی اعتراف کرد که این خبر را از منابع دیپلماتیک "موثق" اسرائیلی نقل کرده است.

وی اما با گفتن این اظهارات که "این منبع موثق است اما صد در صد تأیید شده نیست" حرف خود را نقض کرد.

با وجود چنین اعترافی چگونه می‌توان چنین شایعه‌ای را جدی گرفت. این روزنامه نگار خبری را منتشر کرد که منابع رسمی روسی هیچ گونه توجهی هم به آن نکردند.

این روزنامه نگار روسی دلیل این خبر را تغییر لیست دیدارهای لاوروف دانست که شامل دیدار با مدیرکل وزارت خارجه اسرائیل و شخصیت‌های لبنانی بود.

منابع دیگری نیز این خبر را دریافت کردند تا آن را منتشر کنند.

این خبر بدون توجهی به منطقی نبودن آن هم از نظر زمان، هم از نظر اعتبار شخصیتی که درباره آن گفته شده در حال انتشار بوده است. زمان کنونی برای انتشار چنین اخباری به دلیل ملتهب بودن فضا و پیچیدگی مشکلات مناسب نبود.

از سوی دیگر لاوروف آن شخصیتی نیست که کسی که چنین شایعاتی را پخش می‌کند بتواند از وی برای فراهم آوردن فضای مناسب جهت دستیابی به ایجاد آشوب استفاده کرده و وی را به سادگی قربانی دست خود کند.

لاوروف یکی از پایه‌های نظام پوتین و دارای محبوبیت و جایگاه زیادی در روسیه و خارج از آن و مسئول اول پرونده سیاست خارجه روسیه است.

لاوروف در سال‌های ریاست جمهوری دیمیتری مدودف نیز با چنین موقعیتی روبه‌رو شده بود.

شاید مفهوم و محتوای تمامی این شایعات این باشد که منظور خود پوتین باشد پوتینی که هنوز هدفی دست نیافتنی است. با وجود نادرست بودن شایعات اما باید بگوییم که پوتین دستور برکناری سرگئی لاوروف را امضا کرده بود. اما تاریخ برکناری سرگئی لاوروف به هشتم مه 2015 برمی‌گردد. مسئله مهم نیز این است که این سرگئی لاوروف، لاوروف وزیر خارجه روسیه نیست بلکه یکی از ژنرال‌های پلیس و رئیس اداره نظارت فدرال بر مخدرات در جنوب روسیه نیز بوده است.
مرجع : ایسنا
کد مطلب : ۷۲۱۷۱
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.