۰
چهارشنبه سوری؛ زندگی به قیمت یک لحظه شادی

هزینه 2 میلیارد تومانی تخت سوختگی!

تاریخ انتشار
يکشنبه ۹ اسفند ۱۳۹۴ ساعت ۰۹:۱۸
هزینه 2 میلیارد تومانی تخت سوختگی!
چهارشنبه آخر سال همواره آبستن حوادث بسیاری بوده و بطور یقین امسال نیز از این فرجام تلخ مستثنی نخواهد بود،فرجامی که اگرچه دامنگیر همه نمی شود،آما ترکش های آن خیلی ها را نیز به دشواری می اندازد.

سه کشته،22 مورد قطع عضو،دو مورد تخلیه چشم و بیش از 400 مجروح با سوختگی های شدید،فقط گوشه ای کوچک از تلفات چهارشنبه سوری سال گذشته است،خیالی بیهوده و عبث است که گمان کنیم امسال شاهد چنین حوادثی نخواهیم بود،خوش خیالی که اگرچه شیرین است اما متاسفانه نزدیک به محال است.

بطور طبیعی لازمه مهار چنین آسیب هایی در مرتبه نخست نه درمان بلکه پیشگیری استلازمه چنین امر خطیری نیز نه قوه قهریه بلکه فرهنگ سازی و آموزش است و درکنار آن تامین زیرساخت ها و امکانات لازم برای پیگیری امر درمان،ضرورت اجتناب ناپذیر دیگری است که در حال حاضر با نقصان ها و ضعف های جدی و قابل توجهی در هر دو عرصه روبرو هستیم.

در حوزه فرهنگ سازی زمان،عنصر حائز اهمیتی است که باید بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد،زیرا هر فرهنگ سازی موفقی مستلزم زمان است و به عبارت دیگر یکی از خصوصیات فرهنگ سازی،زمان بر بودن آن است و با چنین اوصافی می طلبد در همین روزها پخش برنامه های آگاهی بخش کلید بخورد تا در زمینه سازی و بسترسازی لازم برای مهار و پیشگیری از وقوع حوادث تلخ همچون سوختگی موفق عمل کرد.

از سوی دیگر امکانات سخت افزاری و تامین آن،عنصر حائز اهمیت دیگری است که در این بخش نیز با نارسایی ها و کمبودهای بسیاری مواجه هستیم.

هر ساله در شب چهارشنبه سوری برای پوشش درمانی مطلوب افراد دچار شده به شیطنت های خودخواسته و یا گریز ناپذیر و تصادفی، با مشکلاتی خاص مواجه می شویم.

**کمبود تخت بیمارستانی،همچنان بر بار مشکلات درمانی موجود می افزاید

یکی از نارسایی ها و کاستی های این عرصه مشمول کمبود تخت بیمارستانی می شود،طبق آمار منتشر شده در رسانه ها،با قریب به 150 هزار مورد سوختگی در سال مواجه هستیم که به گفته مسئولان ذیربط با 800 تخت ویژه سوختگی،در حال حاضر به یک هزار و 300 تخت برای بیمارستان سوختگی و حداقل 300 تختنیاز داریم.

چندی پیش رئیس بیمارستان سوختگی شهید مطهری، به هزینه 2 میلیارد تومانی هر تخت سوختگی اشاره کرد که این عدد و رقم موید هزینه های سنگینی است که برای تامین سخت افزاری تجهیزات مورد نیاز باید فراهم شود.

** فوت 3 هزار نفر در کشور بر اثر سوختگی

بطور طبیعی در شرایطی که امکانات لازم برای ارائه خدمات مهیا نیست،ضریب آسیب های احتمالی نیز افزایش می یابد و امکان ارائه خدمات به متقاضیان دریافت آن با دشواری هایی روبرو می شود.

میزان سوختی ها در کشور نیز از دیگر مشکلات موجود این عرصه است،بطوریکه محمد هادی ایازی،قائم مقام وزیر بهداشت و درمان در امور مشارکت های اجتماعی و مردمی با صراحت از فوت و درگذشت 3 هزار نفر در سال بر اثر سوختگی خبر می دهد.

** ترقه استاندارد نداریم

اورژانس تهران هر ساله برای پوشش احتمالی حوادث،با حضور در مناطق پر تردد،پرتراکم و حادثه ساز شهر،تلاش می کند تا نسبت به ارائه خدمات به موقع و اورژانسی،اقدامات لازم را عملیاتی کند.

حسن عباسی،رئیس اورژانس تهران در این خصوص معتقد است یکی از دلایل وقوع حوادث در این شب،به حجم انبوه جمعیت باز می گردد که بر اثر پرتاب ترقه به ناگاه پراکنده می شوند و در این فرار و گریز است که عده ای در زیر دست و پا دچار آسیب می شوند.

وی می افزاید:یکی از راهکارهای موثر در پیشگیری از وقوع چنین حوادث تلخی به عدم حضور در مناطق پر تردد و پرتراکم در سطح معابر در شب چهارشنبه سوری باز می گردد.

عباسی با اشاره به موضوع دیگری،هشدار لازم را به خانواده ها می دهد،به عقیده وی،ترقه استاندارد نداریم و اقلامی که با چنین عنوانی خرید و فروش می شوند،تبلیغاتی واهی و بی پایه است که امکان خطرآفرینی آن وجود دارد و نباید خانواده ها فریفته چنین تبلیغاتی شوند.

**محدودیت در برخورداری از نیروهای متخصص

فریده افتخارزاده،پزشک و متخصص بیماریهای عفونی از فقدان امکانات لازم برای پوشش دچارشدگان به سوختگی خبر می دهد و در این خصوص می افزاید:بطور طبیعی در چنین شرایطی عدم حضور در مناطق مستعد خطر و حادثه،نقش موثری در پیشگیری از وقوع سوانح و حوادث احتمالی ایفا می کند.

این متخصص بیماری های عفونی با بیان محدودیت در برخورداری از متخصصان این امر می گوید:در حوزه استفاده از پانسمان های نوین سوختگی و کادر آموزش دیده برای این کار نیز از شرایط مطلوبی برخوردار نیستیم.

**فوت سالانه 10 تن از دچارشدگان به سوختگی

در واقع امر تامین امکانات و زیرساختهای سخت افزاری در این عرصه صرفا راهکار برون رفت از برخی مشکلات و کاستی ها نیست،زیرا افزایش امکانات مستلزم تامین نیروی انسانی مناسب است که در این حوزه کمبودهایی جدی احساس می شود.

علیرضا فهیم زاده،فوق تخصص بیماری های عفونی و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی معتقد است در کنار پزشک متخصص باید نسبت به الزامات تخت سوختگی بیمارستانی در سوانح سوختگی نیز اقدام شود که اتاق ایزوله از نمونه های آن به شمار می رود زیرا در غیر اینصورت امکان عفونی شدن بیمار،بالا است.

مجموع این کمبودها و برخی کم توجهی ها نسبت به ایمنی،باعث شده تا در سال قریب به 10 تن بیمار سوختگی فوت کنند.

امید آن می رود دستگاه های ذیربط با ورود به این عرصه،با همیاری مضاعف و فزاینده نسبت به فرهنگ سازی و تامین اقدامات لازم،تمهیدات مرتبط با این ضرورت اجتناب ناپذیر را بیندیشند تا تلفات و جراحات سوختگی به حداقل ممکن کاهش یابد.

مرجع : باشگاه خبرنگاران
کد مطلب : ۷۲۵۴۱
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.