۰
عبدالله ناصری:

رای مردم بیانگر «نه» به تندروهاست

تاریخ انتشار
يکشنبه ۹ اسفند ۱۳۹۴ ساعت ۲۰:۵۴
عبدالله ناصری در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی ایلنا در تحلیل نتایج انتخابات دهمین دوره مجلس گفت: از روز گذشته (شنبه) که روند حضور مردم در انتخابات اعلام شد، مشخص بود که اتفاق جدیدی در کشور رخ داده است. 

این فعال سیاسی درباره واکنش رسانه‌های اصولگرا به پیروزی اصلاح‌طلبان گفت: رسانه‌های اصولگرا در این مدت دو خط را پیگیری می‌کردند. اول اینکه مدعی بودند در شهرستان‌ها اصولگرایان پیروز شدند در صورتی که اخبار این مطلب را تایید نمی‌کرد. دومین خط آن‌ها هم بر این مبنا بود که در انتخابات خبرگان، لیست جامعه مدرسین پیروز شده است اما واقعیت این است که در انتخابات خبرگان، اصلاح‌طلبان بعد از رد صلاحیت گسترده امکان انتشار لیست قدرتمند را نداشتند اما اتفاقی که در خبرگان افتاد این بود که لیست امید با حمایت آقای هاشمی و خاتمی رای بالایی آورد. 

او افزود: اصلاح‌طلبان از اول هم فقط به دنبال برنامه‌ریزی برای انتخابات مجلس شورای اسلامی بودند و انتخابات مجلس خبرگان را به افرادی دیگر سپردند. در این انتخابات بسیاری از اصلاح‌طلبان روحانی مجتهد در سراسر کشور ثبت نام کردند و همه رد شدند. 

این فعال سیاسی ادامه داد: در ‌‌نهایت فهرست خبرگان مردم منتشر شد و بر خلاف لیست منتشر شده از سوی جامعه مدرسین، سه فرد حامی جریان تندرو، آیت‌الله جنتی، آیت‌الله مصباح و آیت‌الله یزدی در آن قرار نداشتند اما در ‌‌نهایت این لیست جامعه مدرسین بود که در انتخابات خبرگان تهران رای نیاورد. 

 این استاد دانشگاه گفت: رای مردم در انتخابات روز جمعه حاوی این پیام بود که نه تنها در مجلس بلکه در خبرگان هم علاقه‌ای به حضور تندرو‌ها در مجلس ندارند. 

ناصری عدم رای دادن به این سه نفر را پیامی نسبت به رد صلاحیت آقای هاشمی در سال ۹۲ و رد صلاحیت حاج حسن خمینی و آیت‌اله موسوی بجنوردی در انتخابات خبرگان امسال دانست. 

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب افزود: اصولگرایان در هیچکدام از لایه‌های مختلف اصلا تصور نمی‌کردند که واکنش مردم به انتخابات این گونه باشد. هر چند در نتایج اولیه تهران برخی از نامزدهای اصلاح‌طلب در فهرست‌های اعلام شده بودند اما وقتی که نتایج شمارش آرای مناطق مرکزی و شمال شهر اعلام شد، این افراد از لیست افتادند. این افراد در جنوب شهر نیروهای خود را سازماندهی کردند اما رای مردم بسیار بیشتر از رای‌های سازمان یافته اصولگرایان بود. 

ناصری با اشاره به افرادی که فضاسازی‌هایی را ایجاد می‌کنند، گفت: اصلاح‌طلبان باید این پیروزی را پیروزی ملت بدانند و نهادهای حاکمیتی تصمیم‌گیر نیز باید متوجه باشند که مردم در مقابل برخی رفتار‌ها، تصمیم به جایی گرفتند. 

عضو شورای مشورتی سیدمحمد خاتمی با تاکید براینکه رسانه‌های اصلاح‌طلب به هیچ وجه نباید تحت تاثیر فضاسازی‌ها قرار گرفته و به ادعاهای اصولگرایان پاسخ دهند، گفت: اتفاق بزرگی در تاریخ ایران ثبت شده و از نظر ماهیت در تاریخ بی‌سابقه است چراکه اصلا تصور نمی‌شد میزان مردم در انتخابات به این حد باشد. 

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب تاکید کرد: چون رد صلاحیت نامزد‌ها گسترده بود، نتایج اعلامی انتخابات مجلس، مثل سال ۷۶ بود. با این تفاوت که آن سال رگه‌هایی از پیروزی دیده می‌شد اما پیروزی لیست امید را تا جمعه شب نمی‌شد پیش بینی کرد. 

این استاد دانشگاه با بیان این مطلب که این انتخابات با همه انتخابات‌های جمهوری اسلامی متفاوت است تاکید کرد: بدون تردید بخش قابل توجهی از مردم تحت پیام آقای خاتمی در انتخابات شرکت کردند و این پیام قشر هنرمند و نخبگان خارج کشور را به طور جدی وارد این فضای انتخاباتی کرد. 

ناصری با بیان اینکه مردم تحت تاثیر پیام خاتمی به افرادی رای دادند که منافع ملی و عزت بین‌المللی را بهتر حفظ می‌کند و در انتخابات خبرگان نیز افرادی را برگزیدند که بهتر می‌تواند وظایف مربوط به خبرگان را انجام دهد، تاکید کرد: پیام خاتمی آقای بسیار اثر گذار بود و درس بزرگی برای کسانی بود که او را ممنوع التصویر کردند. 

این فعال سیاسی با اشاره به قرار گرفتن برخی اصولگرایان در لیست اصلاح‌طلبان تاکید کرد: رفتار رهبران اصلاحات به طور چشمگیری افراد زیادی را از جبهه اصلاحات به جبهه اصولگرایی کشاند و این عمق تفکری است که آقای خاتمی رهبری آن را به دوش می‌کشد. 

ناصری با انتقاد از افرادی که اصولگرایان را یار عاریه اصلاح‌طلبان معرفی می‌کنند، گفت: ‌ این اصولگرایان میانه‌رو بودند که برای بقای حیات سیاسی خود ایستادن کنار رهبری اصلاحات را انتخاب کرده و این هنر جریان اصلاحات بود که توانست اصولگریان را جذب جریان اصلاحات کند و پیش بینی می‌کنم بخشی از جریان اصولگرای سنتی تاریخی از فعالیت سیستماتیک خود دست برخواهد داشت و به سمت اصلاح‌طلبان روی خواهد آورد.
کد مطلب : ۷۲۶۰۷
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.