۰
نوبخت در نشست خبری مطرح کرد؛

دستور روحانی برای رونق اقتصادی

تاریخ انتشار
سه شنبه ۱۱ اسفند ۱۳۹۴ ساعت ۱۳:۴۹
دستور روحانی برای رونق اقتصادی
سخنگوی دولت در نشست خبری امروز خود در جمع خبرنگاران  با اشاره به انتخابات ۷ اسفند گفت: جا دارد تجلیل و تکریمی که در این خصوص نسبت به مردم داریم را بیان کنیم. به همین جهت طی روزهای گذشته رسانه‌ها به این مسائل پرداختند.

سخنگوی دولت با اشاره به مواضع رسمی دولت گفت: مواضع رسمی دولت نیز توسط آقای رئیس‌جمهور اعلام شد، امروز واکنش دولت در برابر این رخداد بزرگ فراتر از تجلیل و تکریم نسبت به مردم و نقش‌آفرینان این حماسه بزرگ است.

ماموریت کابینه برای بهبود وضع معیشت مردم

نوبخت با بیان اینکه ستاد اقتصادی دولت روز یکشنبه با حضور رئیس‌جمهور تشکیل شد، گفت: در پی این رخداد بزرگ در ستاد اقتصادی رئیس‌جمهور همه اعضای این ستاد را موظف به ارائه برنامه کوتاه مدت اقتصادی برای اشتغال جوانان، رونق اقتصادی و معیشت مردم کرد.

وی افزود: همچنین رئیس‌جمهور به همه وزیران ابلاغ کرد برنامه‌ای برای رونق اقتصادی، معیشت مردم و اشتغال جوانان باید سریعتر ارائه شود، در این بین مجلس نیز می تواند با دولت همکاری داشته باشد.

سخنگوی دولت با اشاره به کسانی که به مجلس راه نیافتند ولی با دولت در راه خدمت به مردم همکاری داشتند، گفت: از آنها می‌خواهیم که به همکاری خود با دولت برای خدمت به مردم ادامه دهند.

نوبخت همچنین با اشاره به نمایندگان فعلی که در انتخاب مردم قرار نگرفته‌اند و از نظر راه و روشی که برای خدمت به مردم و توسعه کشور هماهنگ نبوده‌اند، گفت: از آنها نیز دولت برای همکاری دعوت می‌کند، چرا که آنها سرمایه‌های انسانی این کشور هستند و دولت برای خدمت به مردم، همه این افراد از جمله منتقدان را دعوت به همکاری می‌کند.

اختلاف سلایق و تنوعِ روش برای خدمت بین فرزندان ملت طبیعی است

وی تصریح کرد: واقعیت این است که اختلاف سلایق و تنوعِ روش برای خدمت بین فرزندان این ملت وجود دارد، ولی این موضوع باعث نمی‌شود که بخشی از اینها را حذف کنیم؛ هر چند ما به دلیل عدم رعایت اخلاق از برخی دوستان مکدریم، ولی همه آنها را سرمایه‌های انسانی نظام می‌دانیم و از ایشان دعوت به همکاری می‌کنیم.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور در ادامه سخنانش گفت: با انتخاب مردم در سال ۹۲ زنجیره تحریم از پای اقتصاد ملی برداشته شد و همه باید از فرصتی که برای جبران کندی‌های اقتصادی کشور به وجود آمده، استفاده کنیم.

وی با اشاره به استقبال سرمایه‌گذاران خارجی برای حضور در ایران گفت: تاکنون این استقبال سابقه نداشته و این موضوع بهترین فرصت برای رونق بخشی به اقتصاد کشور است.

نوبخت افزود: دولت ترجیح می‌دهد به جای مباهات به رأیی که مردم به نمایندگان داده‌اند و به جای تحقیر رقبا آنان را تکریم کند؛ چرا که امروز زمان رونق بخشی به اقتصاد کشور است و دولت می خواهد بدون حاشیه به خدمات‌رسانی بپردازد.

وی با بیان اینکه انتخابات یک فرصت جدید برای ما فراهم کرد، گفت: امیدواریم بتوانیم در سال ۹۵ گزارش مثبتی از نتایج وحدت و همکاری دوستان، خدمت ملت ایران ارائه کنیم.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی انتخابات ۹۴ را گام دوم انتخابات ۹۲ نامید و گفت: انتخابات ۹۲ مشخصه‌ای به نام اعتماد و امید مردم به اظهارات و وعده‌های رئیس‌جمهور داشت.

نوبخت گفت: رئیس‌جمهور گفته بود که تحریم‌های ظالمانه را با حفظ حقوق ملی از مردم دور می‌کنیم و طی سایه این اعتماد، امروز این نتیجه به دست آمد و زنجیرهای تحریم از پای ملت برداشته شد.

سخنگوی دولت تصریح کرد: حتی کشورهایی که اجازه نمی‌دادند مسئولانشان به ایران سفر کنند، امروز می‌بینید روسای جمهور یکی پس از دیگری از کشورهای مختلف به ایران سفر می‌کنند و رئیس‌جمهور ایران را با عزت و احترام به کشورشان دعوت می‌کنند. اگر مردم این اعتماد و گزینش را نداشتند، این فضا امکان نداشت.

وی پیروزی برجام را پیروزی نظام دانست و گفت: این پیروزی، پیروزی دولت نبود، بلکه پیروزی نظام بود و ما همواره از پشتیبانی مقام معظم انقلاب برخوردار بودیم و مردم هم به لیست امید رای دادند و اعتماد کردند.

نوبخت افزود: ما می‌توانیم با فضای جدید و هماهنگی‌های بیشتر بین دولت و مجلس نسبت به بهبود وضع اشتغال، اقتصاد و مسائل اجتماعی کشور اقدام کنیم.

سخنگوی دولت در ادامه توضیح داد: من نسبت به زحمات نمایندگان محترم دوره نهم نیز تشکر می‌کنم، البته در پاره‌ای موارد نیز برخی نمایندگان کارهای بی‌سابقه‌ای انجام دادند که این را به حساب کل مجلس نمی‌گذاریم.

وی ادامه داد: شاید هیچ وقت رئیس قوه‌مجریه از سوی نمایندگان این‌گونه مورد اتهام قرار نمی‌گرفت، این بخشی از واقعیت‌هاست، ولی هویت مجلس نهم درباره کمک به دولت غیرقابل کتمان است و باید قدردان آن باشیم.

نوبخت همچنین در خصوص همکاری دولت و مجلس آینده گفت: اینکه در مجلس آینده همگرایی‌های بیشتری با برنامه‌های دولت صورت گیرد، قابل پیش‌بینی است و ما می‌توانیم سهل‌تر تعامل بین دو قوه را شاهد باشیم.

سخنگوی دولت در پاسخ به این سئوال که با توجه به اینکه دولت و مجلس آینده هم‌جهت و همفکر هستند، چقدر این فضا برای پرداختن دولت به حقوق مدنی فراهم می‌شود، گفت: آقای رئیس‌جمهور در جلسه یکشنبه بر این موضوع نیز تاکید داشت و حمایت گسترده مردم از نظام و دولت فرصت خوبی برای اجرای منشور حقوق شهروندی است.

سخنگوی دولت تصریح کرد: کارمندان و بازنشستگان درباره افزایش حقوق خود نگرانی نداشته باشند و مسائل بودجه‌ای بین دولت و مجلس تا هفته سوم فرروردین برای افزایش حقوق کارمندان و بازنشستگان حل خواهد شد.

 نوبخت همچنین از پرداخت زودهنگام حقوق و یارانه اسفندماه خبر داد و گفت: حقوق و یارانه اسفند زودتر از ماه‌های قبل پرداخت می‌شود.

وی همچنین در مورد سرنوشت لایحه بودجه ۹۵ گفت: با عنایت به اینکه تعدادی از اعضای کمیسیون تلفیق در این انتخابات موفق به کسب رای مردم نشدند و در مجلس دهم حضور ندارند، دیروز با احساس مسئولیت در کمیسیون تلفیق حاضر شدند و بحث بودجه ۹۵ را ادامه دادند و با اکثریت چشمگیر، کلیات لایحه بودجه ۹۵ به تصویب رسید.

نوبخت افزود: امروز بعدازظهر نیز قرار است وارد جزئیات و درآمدها شویم. همچنین معتقدم احساس مسئولیت نمایندگان مردم فارغ از نتایج انتخابات آن‌چنان است که وقفه‌ای در کار حاصل نشود. اگر بتوانیم بودجه را به وقت تصویب کنیم، افزایش حقوق بازنشستگان و کارکنان از اوایل فروردین اجرایی می‌شود و پیام ثبات به بخش‌های غیردولتی نیز داده خواهد شد.

سخنگوی دولت در مورد چرایی رأی نیاوردن اصولگرایان در مجلس که مورد سئوال خبرنگاری بود، گفت: شاید امروز فرصت خوبی برای تعریف مجدد نیروهای سیاسی باشد.

نوبخت گفت: امروز این واژگان تغییر کرده و فرصتی است که در جمع دیگری در خصوص آرایش جدید سیاسی و عناوین واقع‌بینانه صحبت کنیم.

وی توضیح داد: امروز یک مجموعه‌ای از نیروهای معتدل اعم از اصلاح‌طلب، اصولگرا، میانه و معتدل جمع شده‌اند و جهت خدمت به مردم فکر کردند که می‌توانند به دولت کمک کنند و لیستی را تشکیل دادند؛ اینها همواره دغدغه مردم را دارند.

سخنگوی دولت ادامه داد: این موضوع را که مجلس آینده به دلیل همگرایی و هماهنگی بیشتر با دولت جهت خدمت به مردم وظیفه نظارتی‌اش تقلیل پیدا  می‌کند را مناسب نمی‌دانم. نظارت بر کار دولت، کمک به دولت است. انتقاد سازنده به دولت کمک می‌کند و ما از مجلس برای خدمت به مردم کمک می‌خواهیم.

۳۲ هزار تن پرتقال و ۱۲ هزار تن سیب برای میوه شب عید خریداری شده

نوبخت همچنین در خصوص قاچاق میوه که مورد سئوال یکی از خبرنگاران بود، تصریح کرد: دولت برای تقویت محصولات داخلی ۴۲ هزار تن پرتقال و ۱۸ هزار تن سیب از باغداران داخلی برای تنظیم بازار میوه شب عید برنامه‌ریزی کرد تا بخرد.

وی افزود: ۳۲ هزار تن پرتقال و ۱۲ هزار تن سیب تاکنون خریداری شده است.

سخنگوی دولت با بیان اینکه کیفیت محصولات ایران مناسب و قابل صادرات است، گفت: در سال آینده هزار میلیارد تومان اعتبار برای تقویت صادرات غیرنفتی که بخشی از آن صادرات میوه است، در نظر گرفته شده است.

نوبخت ادامه داد: ستادی هم در این راستا برای مقابله با واردات میوه قاچاق تشکیل شده و دستگاه قضایی نیز حسب جرم اعلام شده برخورد می‌کند تا ما بتوانیم مصارف مورد نیاز جامعه را با میوه داخلی پاسخ دهیم.

وی در ادامه این نشست در خصوص حذف کارت سوخت گفت: هنوز جمع‌بندی کافی در این‌باره نداشته. عده‌ای می‌گویند ممکن است باعث زحمت شود.

سخنگوی دولت تاکید کرد: نظر سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور استمرار وضع موجود است.

پرداخت زودهنگام حقوق و یارانه اسفندماه

نوبخت درباره اما و اگرهایی که این روزها در خصوص افزایش حقوق کارمندان و بازنشستگان وجود دارد، گفت: با توجه به برنامه زمانبندی که کمیسیون تلفیق برای تصویب بودجه ۹۵ اعلام کرد، می‌توانیم تا پایان اسفندماه لایحه را تبدیل به قانون کنیم.

وی تصریح کرد: این آمادگی نیز در دولت وجود دارد که تا هفته سوم فروردین هم اگر بودجه ۹۵ به تصویب برسد چون پرداخت حقوق‌ها در هفته چهارم فروردین صورت می‌گیرد، افزایش حقوق شاغلان و بازنشستگان را در همان ماه نخست سال داشته باشیم.

سخنگوی دولت تاکید کرد: نباید شاغلان و بازنشستگان استرس داشته باشند، ضمن اینکه روحیه دولت این نیست که برای مردم دغدغه ایجاد کند.

نوبخت گفت: ان‌شاء‌الله با مجلس این مشکل را حل می‌کنیم و رسما هم اعلام می‌کنم که هیچ نگرانی در این خصوص وجود ندارد.

دولت انتظاری از مجلس دهم جز اجرای قانون ندارد

وی همچنین در خصوص انتظار دولت از مجلس دهم گفت: دولت انتظاری از مجلس دهم جز اجرای قانون ندارد.

سخنگوی دولت درباره هماهنگی دولت و مجلس با توجه به ترکیب مجلس آینده، گفت: ما در حد هماهنگی‌های قانونی با مجلس قانعیم.

نوبخت در مورد وضعیت قیمت خودرو در سال آینده تصریح کرد: دولت مصمم است با واقع‌بینانه شدن قیمت خودرو و افزایش قدرت خرید مردم، خواسته‌های مردم محقق شود.

وی همچنین در خصوص نظارت بر قراردادهای نفتی افزود: درباره سامانه قراردادهای نفتی معاون امور زیربنایی سازمان مدیریت مسئول این امر شده و واحد نظارتی نیز در ساختار جدید تعریف شده است.

درباره اتهاماتی که به دولت وارد شد، خویشتن داری می کنیم

نوبخت درباره اتهامات وارد شده به دولت توسط برخی کاندیداهای مجلس گفت: این اتهامات از لحاظ حقوقی قابل تعقیب است.

سخنگوی دولت افزود: بخش حقوقی دولت نیز این مسایل را به مراجع قضایی منعکس کرد. البته طبیعی است عکس ۶ در ۴ برخی افراد با همین اتهامات قرار بود روی شاخه های درختان قرار بگیرد. عده ای فکر می کردند با این اتهام وارد کردن ها، خیری به آنها برسد یا توجهی به آنها جلب می شود.

وی تصریح کرد: از همه کسانی که نسبت به شخص حقیر مطلبی دارند، خواهش می کنم به جای تشویش اذهان عمومی، مسایل را به مرجع قضایی منعکس کنند. من آماده ام درباره مسئولیت فعلی، ۱۶ سالی که در مجلس بودم و زمانی که در حزب اعتدال وتوسعه هستم، پاسخگو باشم. مرجع قضایی می تواند در چهارچوب قانون قضاوت کند و قضاوت او، مناط است.

نوبخت تاکید کرد: ما فکر کردیم بهتر است درباره اتهاماتی که به دولت وارد شد، خویشتن داری کنیم و راه قانونی را پیش بگیریم.

درباره اتهامات وارده به دولت شکایتی به مرجع قضایی صورت گرفت

سخنگوی دولت درباره سوالی که خبرنگاری درباره اتهاماتی که علیرضا زاکانی به دولت وارد کرده، گفت: شاید به صورت کم سابقه، شخص اول قوه مجریه مورد خطاب بود. اگر دیگرانی نیز مشمول محبت و لطف دوستان قرار گرفتند، به دلیل انتساب به  روحانی بود. اقدامی که دولت باید انجام می داد، در هفته گذشته شکایت به مرجع قضایی صورت گرفت. اما اینکه افراد شکایت کرده باشند، نیازی نیست.

نوبخت درباره تغییر ترکیب کامل نمایندگان مجلس از حوزه تهران گفت: من سعی کردم واکنش دولت نسبت به این رخداد را از مسیر تحلیل بیرون بکشم و فراتر از تحلیل سخن بگویم. بهتر از همه، مردم می دانند به چه کسانی رای دادند. مجلس نیز ترکیب خود را مشخص کرده. ضرورتی ندارد دولت در این شرایط نسبت به کسانی که در طول انتخابات، مواضع متفاوتی داشتند در موضع انتقام گیری باشد. موضع ما فقط این است: تکلیف خود را می دانیم، رقابتهای انتخاباتی تمام شد و فقط باید خدمت کنیم. از مجلس آینده نیز فقط انتظار داریم به دولت برای بهبود معیشت مردم، توسعه اقتصادی و افزایش اشتغال کمک کند.

وی در ادامه گفت: تحلیل ها را برای رسانه ها می گذاریم و ما فقط به مردم خدمت می کنیم. اما اگر برخی رسانه ها نسبت به اختیارات قانونی خود تخطی کردند باید تحت تعقیب قرار گیرند. در این زمینه نمی شود گفت چون انتخابات تمام شد، پیگیری قانونی هم تمام شد.

پیش بینی نرخ تورم ۱۱ درصدی و رشد ۵ درصدی برای سال ۹۵

نوبخت در ادامه نشست خبری در مورد پیش بینی دولت از اقتصاد سال ۹۵ گفت: برای سال آینده پیش بینی می کنیم نرخ تورم زیر ۱۱ درصد باشد.

وی افزود: در لایحه بودجه پیش بینی ما ۱۱.۲ درصد بود که این موضوع اصلاح شده و هم اکنون ۱۰.۵ درصد است.

سخنگوی دولت همچنین رشد سرمایه گذاری برای سال آینده را ۴.۵ تا ۵ درصد پیش بینی کرد.

وی با بیان اینکه رشد اقتصادی در سال آینده بین ۵ تا ۶ درصد خواهد بود، گفت: این آمارها بر اساس لایحه بودجه ای است که به مجلس دادیم که بخشی از آن مربوط به فعالیت مالی دولت است و بخشی دیگر مربوط به سرمایه گذاری خارجی.

کمیسیون تلفیق برنامه از فرصت ریل گذاری برای برنامه ۵ سال آینده کشور استفاده کند

وی ادامه داد: انتظار داریم کمیسیون تلفیق برنامه ششم نیز مانند کمیسیون تلفیق بودجه کار تصویب برنامه را آغاز کند.

نوبخت ادامه داد: رئیس کمیسیون تلفیق شخصیت بسیار فاضلی هستند اما از همکاری ایشان در مجلس آینده محرومیم. برای ایشان و دیگر اعضای کمیسیون تلفیق فرصت استثنائی برای ریل گذاری ۵ ساله آینده کشور است و بهتر است از این فرصت استفاده کنند.

وی گفت: قبلاً به دولت اتهام می زدند که مایل نیست برنامه ششم را به این مجلس را بدهد. ما تمام برنامه را به مجلس نهم دادیم و همه اهل فکر و نظر را دعوت کردیم که برنامه را تبیین کردند. اگر هم به هر دلیلی کمیسیون تلفیق برنامه فرصت نکرد که برنامه ششم را بررسی کند، مجلس تازه نفسی با هماهنگی بیشتر این برنامه را به تصویب خواهد رساند.

سخنگوی دولت همچنین در مورد ابطال آراء کرج گفت: درباره این موضوع بی خبرم و از وزیر کشور سوال خواهم کرد. البته در پایان این جلسه نامه استانداری کرج قرائت شد که ابطال برخی از آراء این حوزه انتخابیه را تکذیب کرد.

وی همچنین در مورد قراردادهای حج سال آینده گفت: مقرر شده است در آینده نزدیک ملاقات هایی با وزیر حج کشور عربستان داشته باشیم و جزئیات اطمینان مسئولان ایرانی برای سلامت، کیفیت و بهبود وضعیت حج هماهنگ شود.

نوبخت گفت: این جلسه هنوز تشکیل نشده است.

قدرت خرید مردم را افزایش می دهیم

وی در پاسخ به سوالی در مورد برنامه دولت برای بهبود معیشت مردم و اینکه شاخص های این بهبود چیست؟ گفت: یکی از این شاخص ها افزایش قدرت خرید مردم است.

سخنگوی دولت گفت: یکی از علت های تضعیف قدرت خرید مردم، بیکاری و تورم است. لذا باید تورم تقلیل یابد تا قدرت خرید مردم حفظ شود.

وی تاکید کرد: تورم نباید با رشد اقتصادی و سیاست های خروج از رکود، جمع باشد.

نوبخت با بیان اینکه بخشی از جامعه و جوانان بیکار هستند، گفت: در اثر این بیکاری قدرت خرید بخشی از جامعه کاهش یافته است و برای افزایش قدرت خرید آنها باید فرصت شغلی به آنها داده شود و مسئله افزایش اشتغال نیز باید در صدر فعالیت ها قرار گیرد.

وی با بیان اینکه افزایش اشتغال با سرمایه گذاری ممکن است، گفت: برداشتن تحریم ها و تمام شدن وضعیت بلاتکلیفی تبدیل به فضای مطمئن شد.

سخنگوی دولت تاکید کرد: پشتیبانی مردم برای خارجی ها نیز این پیام را داشت که مردم هستند و در صفهای طویل نمایندگان خود را به مجلس می فرستند. همانطور که در سال ۹۲ صف کشیدند و این دولت را انتخاب کردند.

وی ادامه داد: برای خارجی ها هم مشخص شد که این کشور بر پایه رای مردم اداره می شود و در کشور ما آشوب و درگیری نیست. اگر هم اختلاف سلیقه ای وجود دارد، در اجرای قانون است.

نوبخت گفت: ما از اختلاف سلیقه هم با دعوت از منتقدان خود فرصت بهتری برای خدمت به مردم مهیا کردیم.

سخنگوی دولت درباره دیر اعلام کردن آمار انتخابات در شهرهای بزرگ گفت: باید هماهنگی‌هایی صورت می‌گرفت و من دلایل اصلی آن را نمی‌دانم که جزئیات را بیان کنم. واقعیت این است که یکی از ویژگی‌های انتخابات آرامش مجریان و هماهنگی بین هیات‌های نظارت و اجرایی بود که بدون اختلاف توانستند نتایج را اعلام کنند.

نوبخت افزود: شاید یک نظم و امنیت فراگیر متفاوت و بیش از گذشته را در این انتخابات شاهد بودیم.

سخنگوی دولت گفت: هیات عالی نظارت بر قراردادهای نفتی نیز با حضور معاون دادستان کل کشور تشکیل شده و حتی چارچوب‌های قراردادی نیز در این هیات عالی قبل از تبدیل شدن به قرارداد عملیاتی مورد بررسی قرار می‌گیرد.

نوبخت در ادامه این نشست خبری با اشاره به امنیت  و مردم‌سالاری حاکم در ایران گفت: امنیت ایران در منطقه و دنیا بی‌نظیر است. کشورهای سرمایه‌گذار برای این موضوع اهمیت زیادی قائلند.

وی با بیان اینکه مردم‌سالاری برای نظام جمهوری اسلامی امر مهمی است، گفت: مردم صف‌های طویل را تشکیل دادند و نمایندگانشان را انتخاب کردند.

سخنگوی دولت همچنین در پاسخ به این سئوال که فکر می‌کنید با توجه به نتایج انتخابات مجلس دیگر اختلاف بین دولت و مجلس را شاهد نباشیم، گفت: تفاوت نظر بین همه وجود دارد و در مجلس نیز اصل تخالف وجود دارد و بین دولت و مجلس نیز این موضوعه پذیرفته شده است؛ ولی اختلاف به معنی برخورد سیاسی و جناحی حتما در مجلس آینده کمتر خواهد بود، اما تفاوت نظر برای ارائه راه‌حل‌های بهتر برای پیشرفت کشور لازم است.

نوبخت در مورد ورود کالاها بدون اقدامات گمرک گفت: این اقدامات در حال بررسی است.

وی با اشاره به سفر اخیر رئیس‌جمهور آذربایجان به ایران در مورد توافق‌های راهبردی بسته شده میان دو کشور توضیح داد: بین دو کشور ایران و آذربایجان فراتر از قراردادها، موضوع اراده‌ها برای اجرای آن توافق‌ها مطرح است. اینکه اراده از لحاظ بسط روابط وجود دارد یا خیر صحبت‌هایی می‌شود، ولی در حد همان گفتگو و صحبت متوقف می‌ماند.

سخنگوی دولت افزود: دیداری که روسای جمهور ما و آذربایجان داشتند توافق‌ها از جنس توافق راهبردی بود و در آینده نزدیک شاهد تحولاتی در روابط راهبردی با جمهوری آذربایجان خواهیم بود و این محور نیز زمینه‌ای برای بسط توسعه با کشورهایی مانند روسیه است.

نوبخت گفت: از جمله دستور رئیس‌جمهور برای ریل‌گذاری بین آستارا و آستاراخان نیز صادر شده است.

مرجع : مهر
کد مطلب : ۷۲۷۶۸
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.