۰

ماجراجویی سعودی در لبنان

تاریخ انتشار
پنجشنبه ۱۳ اسفند ۱۳۹۴ ساعت ۲۱:۰۶
ماجراجویی سعودی در لبنان
بیانیه شورای همکاری خلیج فارس، حزبی را تروریستی معرفی کرده است که:- 16 نماینده و حداقل 43 هم پیمان در پارلمان دارد.

- در قالب اصل "توافق طایفی" عضوی مهم از ارکان تشکیل دهنده دولت قانونی لبنان است.

- هر دو کاندیدای اصلی ریاست جمهوری لبنان "میشل عون" و "سلیمان فرنجیه" از هم پیمانان حزب الله هستند.

- در یک حساب سرانگشتی حداقل نیمی از مردم،جریانات سیاسی و حزبی لبنان اعم از شیعی و سنی،پشت سر این حزب هستند.

- موفق شده است از سال 2000 تا کنون در قالب "مقاومت اسلامی لبنان" بخش اعظم این کشور را از اشغال ارتش رژیم صهیونیستی آزاد کند.

- اکنون در حال گفتگوی سیاسی با "حزب المستقبل" هم پیمان سعودی درلبنان با هدف جلوگیری از فتنه شیعی- سنی و ورود لبنان به بحران امنیتی جدید است.

- عملیات نظامی ارتش اسرائیل موسوم به ریشه کنی حزب الله در جنگ 33 روزه در سال 2006 نه تنها ریشه این حزب را نکند که موفق شد ضربات سنگینی به اسرائیل وارد کند.

- با ارتش در شرق لبنان جبهه متحدی را تشکیل داده و مانع از نفوذ نیروهای داعش و جبهه النصره به داخل لبنان شده است.

اقدام پیشدستانه سعد حریری از پاریس در کاندیداتوری سلیمان فرنجیه ،سیاست جدید پادشاهی سعودی در سوریه و اخیرا در برابر لبنان و حزب‌الله، بازگشت سعد حریری به لبنان و حملات مداوم به حزب الله، توقف کمک مالی به دولت لبنان برای خرید تسلیحات، توصیف حزب‌الله به سازمانی تروریستی، ،تهدید به قطع پروازهای مسافرتی از منطقه خلیج فارس به بیروت و کشیدن اموال سعودی و دیگر کشورهای عربی خلیج فارس از بانک‌های لبنانی افزایش فشار سیاسی رو به تزاید علیه حزب الله لبنان را نشان می‌دهد و اگر تصور کنیم که اینها همه تصادفی در کنار هم قرار گرفته است حتما کمی ساده لوحانه خواهد بود کما این که تصور توقف این روند تا سقف مرحله سیاسی و جنگ روانی نیز نوعی سطحی نگری است و این داستان همچنان با کارت‌های جدیدی ادامه خواهد داشت.

اما آیا اقدام اخیر شورای همکاری خلیج فارس می تواند حزب‌الله را در گوشه رینگ مخالفانش در لبنان قرار دهد؟

1- حزب الله از نظر سازمانی و سیاسی همچنان دست برتر را در لبنان دارد و موضع شورای همکاری نمی تواند آن را در لبنان منزوی و از صحنه سیاسی خارجش کند.

2- بدون حزب‌الله پرونده ریاست جمهوری لبنان حل نخواهد شد؛ در حالی که همه در لبنان معترفند حزب‌الله بازیگر اصلی حل و فصل بحران است.

3- جلسات پارلمانی بدون حضور و "تصمیم بر حضور" حزب‌الله و هم پیمانانش حد نصاب قانونی پیدا نمی کند و اگر روزی حزب‌الله و هم پیمانانش تصمیم بگیرند در جلسات شرکت نکنند "مصداق توافق طایفی" پارلمان سقوط می کند و مشروعیت خود را از دست می‌دهد.

4- افکار عمومی لبنان در سایه تحولات سوریه به سه دسته بدون موضع و خویشتن دار، همراه نظام و مخالف نظام سوریه تقسیم شده در حالی که حتی بی تفاوت‌ها با همراهان حزب‌الله اجماع دارند که اگر حزب‌الله با تکفیری‌ها در سوریه وارد جنگ نمی شد داعش در شمال لبنان امارت خویش را تاسیس و در اطراف بیروت با مخالفانش می جنگید.

5- با توجه به تحولات عراق و سوریه و کوچ مسیحیان از بخش‌های مهمی از این دو کشور، اکثریت افکار عمومی مسیحیان لبنان از اقدام حزب الله در سوریه حمایت می کنند و معتقدند بدون اقدامات این حزب آینده مسیحیان در لبنان به خطر می افتاد.

در چنین شرایطی روشن است که پادشاهی سعودی در لبنان نیز همچون یمن و سوریه، در حال برداشتن گام های اشتباه و فاجعه امیز است و تنها ابزاری که می تواند به داد سعودی برسد بازی با فتنه مذهبی در لبنان و برافروختن آتش درگیری بین شیعه و سنی است همان چیزی که سید حسن نصرالله بر آن صحه گذارده و تاکید کرده است که سعودی پشت صحنه تلاش برای برافروختن فتنه بین شیعیان و اهل سنت در منطقه و لبنان است.

اقدامات سعودی و بیانیه شورای همکاری خلیج فارس بیش از هر طرفی، اسرائیل را خوشحال کرده است و این امر می تواند چتر اقدامات نظامی جدید و ارتش اسرائیل علیه مقاومت اسلامی باشد.

هم زمانی صدور بیانیه شورای همکاری خلیج فارس و وزرای کشور کشورهای عضو اتحادیه عرب در تونس مبنی بر تروریست بودن حزب الله با حضور نمایندگان هم پیمان با حزب المستقبل سعد حریری و شخص وی در پارلمان لبنان گرچه ممکن است تصادفی باشد اما آن قدر روند مواضع اخیر سعودی علیه حزب الله و لبنان منظم و سریال مانند بوده است که این شائبه را ایجاد می کند که حزب المستقبل لبنان در کنار هم پیمانانش در 14 مارس به مهره‌هایی برای برهم خوردن امنیت لبنان تبدیل شده‌اند. افق همراهی دیگر کشورهای عربی با سعودی نیز جای بحث ویژه دارد و احتمالا بسیاری از این کشورها نمی دانند در چه حلقه‌ای از بازی‌های خطرناک سعودی علیه لبنان قرار گرفته‌اند.

پیدا است این جنگ تبلیغاتی، سیاسی و اقتصادی سعودی علیه لبنان به این جا ختم نمی شود و هر چه هست به تحولات سوریه و برنامه های موسوم به طرح "ب" در این کشور مربوط است اما شواهد و قرائن آنگونه روشن نیست که با جزم و اطمینان بگوییم لبنان در کجای این طرح قرار دارد اما طرف هایی که برای اجرای نقشه هایشان در سوریه تا کنون حدود 300 هزار کشته و دهها هزار نفر مجروح در سوریه روی زمین گذاشته‌اند و این کشور را تا آستانه نابودی کامل اقتصادی و صنعتی پیش برده‌اند، برای انجام ماجراجویی در لبنان نیز درنگ نمی کنند.در این میان بعد از استقبال تل‌آویو از بیانیه شورای همکای خلیج فارس باید دید در این برنامه‌ها، اسرائیل کدامیک از پازل‌های بازی آمریکایی – سعودی – ترکیه را در لبنان و سوریه تشکیل خواهد داد.
مرجع : ایسنا
کد مطلب : ۷۲۹۵۸
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.