۰

دفاع شدید افخمی از موضع‌گیری‌اش درباره جشنواره کن

تاریخ انتشار
شنبه ۱ خرداد ۱۳۹۵ ساعت ۰۹:۰۰
رنامه سینمایی «هفت» این هفته با دفاعیه بهروز افخمی درباره گفته‌هایشان درباره کلیت جشنواره‌ها و به طور خاص جشنواره کن آغاز شد و افخمی بدون اشاره به حضور خودش در این جشنواره با فیلم «گاوخونی» به دفاع از این رویداد پرداخت.

به گزارش «تابناک»؛ بهروز افخمی که پس از اظهارات قابل تاملش در طول هفته اخیر، با نقدهای جدی همراه شده بود، از امکان حضور در برنامه «هفت» برای دفاع از خود استفاده کرد و در ابتدای برنامه این هفته به تمامی منتقدانش حمله کرد و مشخصاً با نام بردن از هوشنگ گلمکانی سردبیر مجله فیلم، به او طعنه زد. افخمی اما درباره اینکه چطور خود او در جشنواره‌ «کن» حضور یافته، سکوت کرد و ادعا کرد مردم و حتی مسئولان جشنواره کن هم با نظرات او موافق هستند!

او در عین حال ابراز امیدواری کرد فیلم «فروشنده» اصغر فرهادی در کن موفق باشد، عنوان کرد: جشنواره کن امروز جایزه را براساس ارزش های سینمایی تعیین نمی کند. جشنواره زمانی ارزش پیدا می کند که به فیلم های خوب براساس ارزش های سینمایی جایزه دهد نه به فیلم هایی که مطابق با سیاست های خاص خود باشد.

سوال این برنامه «هفت» نیز درباره بین المللی شدن سینمای ایران بود و پرسیده شده بود: «کدامیک از موارد زیر را در بین المللی شدن سینمای ایران موثرتر می دانید؟ 1. نمایش عمومی در سینماهای کشورهای دیگر 2. حضور در جشنواره های جهانی 3. استفاده از داستان هایی با مخاطبان جهانی 4. تولید فیلم های مشترک».

در ادامه این برنامه، افخمی با فریدون جیرانی در خصوص سینمای جشنواره ای گفتگو پرداخت. جیرانی در جریان این گفت و گو خطاب به افخمی گفت: تو از تریبونی در جشنواره ها صحبت می کنی (تلویزیون) که هیچگاه نظر مثبتی درباره جشنواره ها نداشته و هیچگاه خبر مثبتی از موفقیت یک فیلم در جشنواره خارجی نداده، این حرف درست تو، دیده نمی شود. این حرف تو اگر در یک مجله ای زده می شد، شنیده می شد.

وی در بخش دیگری از گفته‌هایش عنوان کرد: حضور فیلم های ایرانی در جشنواره های خارجی همواره موافقان و مخالفات ایدئولوژیک فراوانی داشته است. دعواهای همیشگی ما از تحلیل درست درباره جشنواره های خارجی بازداشته است. عده ای هر جایزه در هر جشنواره ای را بی نظیر می دانند و برخی هر جایزه ای را نفی می کنند. عنوان «فیلم های سیاه نما» بعد از دوران اصلاحات درباره فیلم های آن دوره نسبت داده شد.
 
دفاع شدید افخمی از موضع‌گیری‌اش درباره جشنواره کن!

جیرانی درباره وضعیت جشنواره فیلم فحر نیز اظهار داشت: جشنواره فیلم فجر غیر از 10 سال اول که مدیریت ثابتی داشته دائم در نوسان بوده است. جشنواره فجر بین جشن، اسکار، کن و همه اینها در نوسان بوده است. امروز در سینمای ایران یک بخش سینمای وابسته و علاقمند به سینمای اروپا داریم که سینمای خرده پیرنگ است. و سینمای اصلی و بدنه ما امروز از بین رفته است و خیلی ضعیف شده است. من معتقدم جشنواره فیلم فجر باید شبیه به جایزه اسکار شود و به جریان اصلی سینما بها و خط دهد.

او در پاسخ به این سوال که به نظر شما امروز از طریق جشنواره های خارجی می توان سینمای ایران را تقویت کرد یا از طریق تولید محصول مشترک و نمایش فیلم برای مخاطبان خارجی، گفت: امروز محصول مشترک ساختن متاسفانه تابعی از جریانات سیاسی است. بنابراین وقتی مناسبات ما با کشورهای مختلف دچار مشکل است من بعید می دانم اصلا بتوانیم به سمتش برویم. محصول مشترک با هند هم محصول مشترک به معنای واقعی نیست. من معتقد به تولید محصول مشترک و خرید سینما در خارج از کشور نیستم. تو نمی توانی «بادیگارد» نشان دهی. مجبوری «ابد و یک روز» اکران کنید. وقتی سینمای اروپایی کرایه می کنید، باید فیلم هایی باب طبع مخاطب اروپایی اکران کنید.

در ادامه در بخشی تازه تحت عنوان «نما به نما» در برنامه «هفت» که اتفاق خوبی بود، چند سکانس مهم از فیلم «گلادیاتور» تحلیل شد. سپس محمد پیغمبرزاده انیماتور کشورمان که سابقه کشیدن استوری برد برای فیلم‌های سینمایی ایرانی داشته و اکنون جزو انیماتورهای موفق آمریکا محسوب می‌شود، معرفی و با او گفت و گو شد.

در ادامه این برنامه، مسعود فراستی در میز نقد هفت با حضور وحید جلیلی و سیدجلال دهقانی اشکذری، کارگردان فیلم سینمایی «دلبری» به نقد و بررسی این فیلم پرداختند اما با توجه به آنکه «دلبری» فیلم چندان قابل دفاعی نیست، عمده زمان این نقد نیز به دفاع از برنامه «هفت» در راستای همان ماجرای جشنواره کن سپری شد. 
 
دفاع شدید افخمی از موضع‌گیری‌اش درباره جشنواره کن

در ابتدای ورود به نقد، جلیلی فیلم «دلبری» را با مقایسه اشتباه با «یک حبه قند» بالا کشید، در حالی که «دلبری» به شدت ضعیف است. این برای نخستین بار است که علاوه بر کارگردان، منتقد موافق نیز در کنار کارگردان دعوت می‌شود و فراستی نیز به عنوان منتقد این فیلم، نقدهای محدودی وارد کرد که با کنایه افخمی همراه شد و او را منتقد تقلبی این فیلم خواند.
 
امیرعباس صباغ و سیدسعید هاشم زاده نیز به سراغ کاظم راست گفتار، کارگردان سینما می روند و با او گفتگو خواهند کرد. گفتگو با محمدعلی کشاورز، بازیگر باسابقه سینما و تلویزیون، پخش پشت صحنه فیلم سینمایی "لینا" به کارگردانی رامین رسولی و ... از دیگر بخش های هفت بود.
کد مطلب : ۷۶۰۴۱
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.