۰
واکنش همایون ارشادی به مواضع اخیر بهروز افخمی

همایون ارشادی:اسم برنامه «هفت» را باید بگذاریم «هفت سیاسی»

اگر من هم بروم آنجا بنشینم باید تابع یک سری شرایط باشم
تاریخ انتشار
شنبه ۸ خرداد ۱۳۹۵ ساعت ۱۵:۱۶
همایون ارشادی:اسم برنامه «هفت» را باید بگذاریم «هفت سیاسی»

عصر تعادل
یک روز پس از روی آنتن رفتن برنامه «هفت» با اجرای بهروز افخمی و انتقاداتی که بار دیگر او و برخی از مهمانان برنامه اش متوجه ماهیت وجودی جشنواره کن کردند، همایون ارشادی،هنرمند سینما که در فیلم طعم گیلاس برنده جایزه نخل طلای کن سال 1997  بازی کرده است ،می گوید برای او این پرسش پیش آمده که اصلا برنامه هفت ، در تلویزیون کشور برای چه تولید شده است؟!
همایون ارشادی طی سخنانی در گفت و گو با عصر تعادل و در پاسخ به سوالی درباره چرایی موضع گیری های اخیر بهروز افخمی اظهار کرد:افخمی تقصیری ندارد او شرایطی را پذیرفته است ، شاید اگر من هم قصد داشتم بروم آنجا بنشینم باید تابع یک سری از شرایط می شدم. موضوعی که در نوع خود جالب است گردش های عجیب غریب دوستان است ؛چه در سینما و چه در جاهای دیگر . فرقی ندارد. تادیروز همه مخالف و معترض بودیم اما امروز همه مدافع منبع قدرت هستیم!
 ارشادی با اشاره به حضور و افتخار آفرینی اصغرفرهادی و فیلم فروشنده در جشنواره کن و مواضعی که کسانی چون بهروز افخمی علیه این جشنواره گرفته اند ، یادآور شد:اصغر فرهادی یک شاهکار سینمایی است.کسی که می تواند داستان و مستند را به این خوبی با هم تلفیق کند قطعا یک تئوریسین و نابغه در امر کارگردانی لقب می گیرد.گاهی از خودم سئوال می کنم که برنامه هفت اصلا برای چه به وجود امده است.آیا برای کمک به سینما و ارتقای سطح آگاهی عوام یا همان مردم کوچه وخیابان تولید شده و یا می خواهد همواره بحثی تخصصی در حوزه سینما داشته باشد؟ به هر حال  و در هر صورت نابلد و ناشیانه رفتار می کند .
به گفته آقای ارشادی ، برنامه هفت خوراک خوبی را برای عده ای مهیا کرده است؛ اینان همان هایی هستند که دست جمعی در کنار هم و از یک سفره تغذیه می کنند و روزگار خوشی را در کنار هم می گذرانند. اسم برنامه هفت را از این به بعد باید هفت سیاسی بگذاریم. برنامه ای که فقط به دنبال بالا بردن و پایین کشاندن فیلمهای مورد نظر یا از پیش توصیه شده است.
این بازیگر سینما در ادامه گفت و گو با عصر تعادل همچنین گفت : در حالی که دنیا شکی در نبوغ کیارستمی و فرهادی ندارد اما جالب است که اسمی هم از آنها نیست. هفت از لابی فیلم فرهادی سخن می گوید، من می گویم فرضا که او لابی دارد ، اما در کنار روابط و لابی ، چیز دیگری هم برای ارائه دارد که خیلی ها ندارند. این نکته مثبت فیلمهای اوست. بعضی از ما گاهی نشان می دهیم که اصلا با ایران و نام وطنمان هم مشکل داریم. آیا فرهادی برای جایی به غیر ازایران افتخار می افریند؟یا اینکه فیلمی بر ضد ایران می سازد؟ جوابی نیست یعنی من جوابی ندارم . پاسخهایی رسا در این چند وقت اخیر به گوشمان رسیده است به گونه ای که مملو از شنیدن شده ایم؛ اسکار ،کن ، برلین و ... فرقی ندارد. فرهادی همه جایزه ها را  می برد؛ نوش جانش! می سازد و درو می کند زیرا می تواند.
ارشادی در ادامه این گفت و گو با اشاره به احتمال غرض ورزی منتقدین سینماگران ایرانی که چهره ای بین اللملی یافته اند همچنین گفت: اگر من نمی توانم باید حسود باشم که هستم ، یعنی همه هستیم .زمانی که جایزه را می برند ما باید خوشحال باشیم یا اینکه اینجا و آن جا جار بزنیم که بابا جان لابی کرده است! به اندازه ای که جامعه ی بین المللی به او اطمینان دارد ما به او اطمینان نداریم چرا؟ در همه جشنواره های معتبر همواره می گویند اصغر این بار چه اورده ای؟ اصلا مگر می شود هیات ژوری لابی کند ؟!مثل این است که بگویید فینال جام جهانی هم به گونه ای لابی است.البته افخمی هم تقصیری ندارد او هم شرایط را پذیرفته است شاید اگر من هم قصد داشتم بروم آنجا بنشینم باید تابع یک سری از شرایط می شدم.
به گفته این هنرمند سینما ،هر فردی مختار است تا هر گونه که می خواهد فکر کند، بنویسد و یا بیندیشد ، اما خوب نیست ارزش و افتخار را زیر سئوال ببرد .
ارشادی در پایان اظهار کرد: سیاست را غالب فرهنگ و هنر نکنید. این یکی را دیگر اجازه دهید به دست خودی ها پیش برود.
کد مطلب : ۷۶۳۳۶
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.