۱
۰

از ادعای کلاهبرداری در برنامه «دورهمی»، تا جنگ پنهان احسان علیخانی و علی ضیاء

در سیمای ملی دقیقا چه خبر است ؟
تاریخ انتشار
يکشنبه ۲۳ خرداد ۱۳۹۵ ساعت ۰۹:۵۱
از ادعای کلاهبرداری در برنامه «دورهمی»، تا جنگ پنهان احسان علیخانی و علی ضیاء
عصر تعادل-  مدت‌هاست که کپی‌کاری از برنامه‌های موفق دنیا، سکه رایج صداوسیمای ملی و مجری-تهیه‌کنندگان وطنی قرار گرفته‌است؛ مجریانی که در همه امور خود را کارشناس می‌پندارند و بدتر از آن هرگونه، جسارتی را به مخاطب و مهمان خود روا می‌دارند. اگرچه بغض‌های احسان علیخانی، شیرین‌بازی‌های علی ضیاء، جسارت‌های فرزاد حسنی و...مدت‌هاست که تنها کارکردشان فراهم کردن سوژه طنازی کاربران شبکه‌های اجتماعی است اما ماجرا به همینجا ختم نمی‌شود و آن‌چنان که برخی بیندگان ادعا کرده‌اند کار به کلاهبردای هم رسیده‌است. «عصر تعادل» در ادامه نگاهی اجمالی به این موضوع انداخته است.
 
هزینه‌های میلیاردی برای کپی‌های نعل‌به‌نعل
امروزه دیگر وضعیت بیکاری و آسیب‌های اجتماعی در ایران به حدی از بحران رسیده‌است که حتی مسئولان نیز تلاش نمی‌کنند این وضعیت نابسامان را پشت آمارها و نمودارهای پیچ‌درپیچ پنهان کنند و ضمن اقرار به این شرایط سخن از تلاش برای بهبود وضعیت سخن می‌گویند و صداو‌سیما هم به عنوان بازوی فرهنگی مدیریت کشور، تلاش دارد که با ارائه برنامه‌های طنز برای ساعاتی مردم را از این دغدغه‌ها رها سازد (این موضوع بارها توسط مسئولان صداوسیما و خصوصا دست‌اندرکاران شبکه نسیم مطرح شده‌است). اکنون بسیاری از کارشناسان رسانه و مخاطبان این برنامه‌ها معتقدند که این پروژهای فرهنگی نتوانستند موفقیت چندانی در بر داشته‌باشند و بسیاری نسبت به هزینه‌های میلیاردی صورت‌گرفته برای چنین برنامه‌هایی معترض هستند. مورد دیگری که نباید از آن غافل شد کپی‌های نعل‌به‌نعل این برنامه‌ها از نمونه‌های موفق جهانی است که این سوال را مطرح می‌کند که آیا این همه هزینه برای کپی‌‌کاری ضعیف و در کنار آن تحمل مجریان پرادعا منطقی و قابل‌دفاع است؟ در مورد این کپی‌‌کاری‌ها بدون اشاره به منبع اصلی، پیش از این و به صورت مستدل مطالب فراوانی در رسانه‌های داخلی منتشر شد که آخرین نمونه آن کپی مو‌به‌مو برنامه دورهمی از یک کمدی مشهور هندی به نام «شب‌های طنز با کاپیل/ Comedy nights with Kapil» است که البته دست‌اندرکاران «دورهمی» پیش از خبری شدن این موضوع، کوچترین اشاره‌ای به این تقلید مضحک خود نکردند. طنز تلخ این تقلیدها جایی به صورت عریان بروز می‌یابد که علی ضیاء و احسان علیخانی همدیگر را نه به طور مستقیم که با فضاهایی که در اختیار دارند، متهم به تقلید و کپی‌برداری از کارهای خود می‌کنند (برخی کاربران شبکه‌های اجتماعی در روزهای اخیر مدعی شدند که این دو مجری پرحاشیه به واسطه‌های دریافت‌های باورنکردنی خود از صداوسیما، پروپاگاندای رسانه‌ای خود را در فضای مجازی تشکیل داده‌اند و سعی در تخریب همدیگر دارند تا به این شیوه خود را اثبات کنند). 
 
آیا نوبت به کلاهبرداری این «دورهمی‌»ها رسیده‌است؟
در کنار انتقادات از محتوی برنامه‌های ذکر شده، برخی مخاطبان برنامه «دورهمی» که به كارگرداني و اجرای مهران مديري از شبکه نسیم پخش می‌شود، مدعی کلاهبردای این برنامه و اسپانسر آن از مخاطبان شده‌اند.
به گزارش «عصر تعادل»، مدیری در این برنامه بارها از مخاطبان خواسته‌است که عدد یک را به سامانه ۳۰۸۰ ارسال کنند که ارسال این عدد باعث می‌شود که مبلغ ده‌هزار تومان از حساب مخاطبان به فروشگاه «اول مارکت» که حامی این برنامه است، واریز شود. این موضوع انتقاد بسیاری از مخاطبان این برنامه و کاربران شبکه‌های اجتماعی را به‌همراه داشته است و آن‌ها مدعی شدند که علی‌رغم ادعای «اول مارکت»، امکان لغو این درخواست و برگشت مبلغ اشاره شده به حساب، وجود ندارد.
در کنار مورد اشاره‌شده، برخی کاربران به درآمد شگفت‌آور حامی این برنامه از هزینه‌های دریافتی از مخاطبان اشاره کرده‌اند که با یک محاسبه سرانگشتی حکایت از یک کلاهبردای بی‌سابقه در برنامه تلویزیونی دارد. مطابق موارد مطرح‌شده در مراسم قرعه‌کشی «اول مارکت» برای انتخاب برندگان برنامه دورهمی، می‌توان با یک محاسبه ساده به این جمعه‌بندی رسید که این اسپانسر بیش از ۱۴ میلیارد تومان از مخاطبان دریافت کرده‌است و دو دستگاه خودرو، ۲۰۰ عدد گوشی موبایل و ۶۰۰ عدد تبلت به مخاطبان اهدا کرده‌است. مبلغ این جوایز در بالاترین حالت به ۲ میلیارد تومان می‌رسد که این پرسش جدی را مطرح می‌کند که ۱۲ میلیارد دیگر از پول مخاطبان کجا رفته‌است.
به گزارش «عصر تعادل»، سطح کیفی برنامه‌های صداوسیما روز‌به‌روز در حال پایین آمدن است و افزایش کپی‌کاری، مجری‌سالاری و بی‌احترامی به مخاطبان در این برنامه‌ها تا اندازه‌ای نگاه بازاری و کاملا اقتصادی برخی مجری- تهیه‌کنندگان را نشان می‌دهد؛ موضوعی که به نظر می‌آید از منظر مسئولان صداوسیما تاکنون به‌خوبی دیده نشده و یا تلاشی در جهت برخورد با آن صورت نگرفته‌است.
 
کد مطلب : ۷۶۹۴۷
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

نظرات شما
عصر تعادل کن
۱۳۹۵/۰۳/۲۹ ۱۱:۲۴
اگه اپل باشه درست درمیاد
کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.