۰

"بریتانیا" دروازه خود را به اتحادیه اروپا می بندد؟

تاریخ انتشار
پنجشنبه ۳ تير ۱۳۹۵ ساعت ۱۶:۳۳
در ساعت ۸ بامداد به وقت محلی شعبه‌های اخذ رای در سراسر بریتانیا کار رای‌گیری در همه‌پرسی عضویت در اتحادیه اروپا را آغاز کردند و اخذ رای تا ساعت ۲۳ شب ادامه خواهد داشت. هوای اکثر نقاط بریتانیا در صبح پنجشنبه بارانی و مرطوب است.

طبق قوانین بریتانیا، برای شرکت در هرگونه رای‌گیری لازم است افراد واجد شرایط پیشاپیش نزد مراکز محلی ثبت نام کرده باشند. طبق آمار منتشر شده، ۵۷حدود میلیون و پانصد هزار نفر برای شرکت در همه‌پرسی عضویت در اتحادیه اروپا ثبت نام کرده‌اند که در نوع خود، یک رکورد محسوب می‌شود. جمعیت بریتانیا امروز کمی بیش از ۷۶ میلیون و یکصد هزار نفر تخمین زده شده است.

همه‌پرسی در مورد عضویت بریتانیا در اتحادیه اروپا بخشی از برنامه انتخاباتی حزب حاکم محافظه کار به رهبری دیوید کامرون، نخست وزیر در انتخابات پارلمانی سال ۳۱۲۶ بوده است. آقای کامرون شرایط عضویت بریتانیا در اتحادیه اروپا را منصفانه ندانسته و گفته بود تلاش خواهد کرد تا شرایط بهتری را کسب کند و سپس، از مردم درباره عضویت در این اتحادیه نظرخواهی خواهد شد.
 

وی گفته است که مذاکرات او با سایر کشورهای عضو اتحادیه به نتایج مناسبی رسیده و در نتیجه، اکثر اعضای دولت از ادامه عضویت در اتحادیه اروپا حمایت می‌کنند اما شمار دیگری از اعضای دولت و همچنین اعضای برجسته حزب محافظه کار، از جمله بوریس جانسون، شهردار سابق لندن و عضو کنونی پارلمان، خواستار خروج از اتحادیه اروپا شده‌اند.


رهبری حزب کارگر، حزب اصلی مخالف دولت نیز، خواستار ادامه حضور در اتحادیه اروپاست هرچند شماری از اعضای این حزب با خروج از اتحادیه موافق هستند.تبلیغات برای ماندن یا خارج شدن از اتحادیه اروپا از چهار ماه پیش آغاز شد و محورهای اصلی آن را سهم بریتانیا از بودجه اتحادیه اروپا، آزادی مهاجرت شهروندان سایر کشورهای عضو اتحادیه به این کشور و لزوم تبعیت اعضای اتحادیه از برخی قوانین و مقررات مشترک این نهاد تشکیل داده است.
 

مخالفان عضویت در اتحادیه اروپا گفته‌اند که مقررات مصوب نهادهای اروپایی به معنی سلب حاکمیت از پارلمان بریتانیا بوده و قواعدی نامناسب را بر شرایط کسب و کار در این کشور تحمیل می‌کند. آنان پرداخت حق عضویت - یا همان سهم بریتانیا در بودجه اتحادیه اروپا - را به منزله هدر دادن منابع مردم این کشور توصیف کرده و گفته‌اند که با این بودجه می‌توان امکانات داخلی از جمله در بخش بهداشت و درمان را بهبود بخشید.
 

مهاجرت شهروندان سایر کشورهای عضو اتحادیه به بریتانیا نیز یکی از مهمترین محورهای مخالفت با ادامه عضویت بوده است. به گفته مخالفان، آزادی ورود و اقامت شهروندان کشورهای اروپایی باعث مهاجرت گسترده نیروی کار ارزان از برخی از کشورهای کم درآمدتر به خصوص کشورهای شرق اروپا شده و نه تنها فرصت‌های شغلی را از نیروی کار داخلی گرفته، بلکه مهاجران با استفاده از امکانات رفاه اجتماعی، فشاری بیش از اندازه را بر این امکانات وارد کرده‌اند. به گفته آنان، اتحادیه اروپا همچنان در صدد افزایش شمار کشورهای عضو است و نتیجه آن افزایش مهاجرت به بریتانیا خواهد بود.

در مقابل، طرفداران عضویت در اتحادیه اروپا بر دسترسی به یک بازار آزاد گسترده تاکید نهاده و گفته‌اند که بریتانیا در صورت خروج از این اتحادیه، به تنهایی قادر به کسب موقعیتی مطلوب در جهان نخواهد بود. آنان قواعد و مقررات مشترک اتحادیه به خصوص در زمینه‌هایی مانند محیط زیست، حقوق اجتماعی و حقوق بشر را مطلوب و مناسب دانسته و در مورد اتهام سلب حاکمیت از دولت ملی نیز گفته‌اند که اکثر تصمیمات مهم اتحادیه اروپا مستلزم موافقت تمامی کشورهای عضو است و بریتانیا، یا هر عضو دیگری، می‌تواند مانع از تصویب قوانین و مقررات خاص شود.
 

در مورد حق عضویت در اتحادیه اروپا نیز این گروه معتقد است که بخش قابل توجهی از این مبلغ به صورت حمایت‌های مالی اتحادیه از بریتانیا به عنوان یک کشور عضو به این کشور باز می‌گردد و هزینه‌ای هم که پرداخت می‌شود در برابر خدماتی که دریافت می گردد توجیه پذیر است.به گفته این گروه، در مورد آثار مهاجرت از سایر کشورهای عضو اتحادیه اغراق شده و در هر حال، قرار است دولت اقداماتی را برای کنترل این روند به اجرا بگذارد.
 

یک روز پیش تر، بسیاری از شهروندان بریتانیا به دلیل نگرانی از تداوم سقوط ارزش پوند، به خرید یورو و دلار آمریکا روی آوردند. بازارهای مالی اروپا نیز پس از ماه ها نگرانی و انتظار اکنون چشم به نتیجه همه پرسی بریتانیا دوخته است.نتیجه این همه پرسی اروپا تاثیر به سزایی در ادامه تاریخ شصت ساله اتحادیه خواهد داشت.
 

نظرسنجی‌های انجام شده در مورد نتیجه همه‌پرسی امروز نتایج متفاوتی را داشته است. طی هفته‌های اول تبلیغات، بیشتر نظرسنجی‌ها حاکی از پیشتاز بودن طرفداران عضویت بود اما در هفته‌های اخیر، بر شمار مخالفان افزوده شده و براساس برخی از نظرسنجی‌ها، فاصله بین دو طرف بسیار کم است. در یکی از این نظرسنجی‌ها که نتیجه آن روز پنجشنبه منتشر شد، ۶۲ درصد از شرکت کنندگان در نظرسنجی از ادامه عضویت و ۵۰ درصد از خروج از اتحادیه اروپا حمایت کرده‌اند.

ینس استولتنبرگ، دبیر کل ناتو، خود در مصاحبه‌ای با گاردین گفته است «بریتانیایی قوی در اتحادیه اروپایی قوی، هم برای بریتانیا و هم برای ناتو خوب است چرا که ما همه در برابر چالش‌های امنیتی بسیار مهمی قرار داریم که تروریسم از جمله آنها است».
 
 
 
کد مطلب : ۷۷۵۲۸
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.