۰

یادداشت روز: تقویم‌ها را کوک کنید

تاریخ انتشار
سه شنبه ۹ شهريور ۱۳۹۵ ساعت ۱۱:۱۱
یادداشت روز: تقویم‌ها را کوک کنید
به گزارش عصر تعادل، پرپر شدن دو امتیاز در تهران مقابل قطر در روزی که بارها به دروازه حریف کوبیدیم. روز لعنتی بیروت که تصویر زیادی از آن به خاطر نداریم چون چیزی پخش نشد. برد شیرین تهران مقابل کره و بعدتر زمانی که باید ازبکستان را در تهران می‌بردیم تا کار یک‌سره شود، امّا تگرگ بارید باختیم و داستان دروازه‌بان آغاز شد. و در نهایت شاهکار خرداد نود و دو، 9 امتیاز از سه بازی در دو هفته؛ 14، 21 و 28 خرداد 92 ما را به برزیل برد. برای ما که با فوتبال زندگی می‌کنیم، و البتّه فوتبال را فراتر از زندگی می‌دانیم، تقویم با فوتبال نوشته می‌شود. جشن عروسی اقوام، تولّد فلان دوست، وعده دیدار کاری، همه را چند روز قبل یا بعد از بازی‌ها هماهنگ می‌کنیم. برای ما انتخابات سال 92 چند روز قبل از صعود به جام جهانی بود، نه برعکس.

به خوبی و مو به مو تمام هشت بازی مقدّماتی 2010 را می‌توانیم مرور کنیم؛ از تساوی امیدبخش در عربستان تا شکست تلخ در تهران؛ آمدن قطبی و گرفتن تساوی خوب امّا ناکافی در سئول و حذف تلخ. تمام شش بازی تیم ملّی برانکو ایوانکوویچ را، از منامه بحرین تا صعود با برد بحرین در تهران و بازی تشریفاتی آخر با ژاپن خوب به یاد می‌آوریم. مقدّماتی 2002 و حذف تلخ تیم دوست‌داشتنی بلاژویچ، از پیروزی‌های شیرین پیاپی تا روز آخر که همه چیز خراب شد و پس از آن تا دوبلین و سکّوهای آتش‌گرفته آزادی. می‌توانیم تقویم‌های خاک‌گرفته گوشه ذهن را فوت کنیم و مرور کنیم همه مقدّماتی‌ها که با آنها خندیدیم و گریه کردیم. همه لحظه‌های صعود که از جا پریدیم و همه وقتهای کشک بادنجان در منامه و ریاض و سئول که نتوانستیم از جا بلند شویم.

برای ما که روزهای قرمز و سبز تقویم‌مان را هیچ موسّسه ژئوفیزیکی نمی‌شناسد، تاریخ پنجشنبه این هفته دوباره آغاز خواهد شد. از یازده شهریور 95 تا چهارده شهریور 96، ده روز رنگی در تقویم سال پیش رو خواهیم داشت. تقویم‌ها را کوک کنید برای قطر و چین، ازبکستان و کره و سوریه، برای روزهای پرالتهاب برای آزادی پر از تماشاگر و بردن حریفان قدیمی. وعده اوّل همین پنجشنبه، 9 شب به صرف دروازه قطری، به یاد مقدّماتی 98 که سه گل زدیم، به یاد مقدّماتی 2006 و فلیپ تروسیه، به میمنت 14 خرداد 92 که در قطر بردیم‌شان و به شیرینی گل بی‌نظیری که در استرالیا به آنها زدیم. یازده شهریور 95 هم در یادمان می‌ماند.
کد مطلب : ۷۸۲۹۳
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.