۰

دریاچه ارومیه بزرگترین زیستگاه آرتمیای جهان/ بحران کم‌آبی و شوری نابودکننده آرتمیای ایرانی

تاریخ انتشار
چهارشنبه ۱۰ شهريور ۱۳۹۵ ساعت ۱۳:۴۹
به گزارش عصر تعادل،  ناصر آق، در گفت‌وگویی با خبرنگار ، درباره جاندار آرتمیا در دریاچه ارومیه که حیات آن سال‌هاست به خطر افتاده، اظهار داشت: از سال 1374 تحقیقات خود را درباره آرتیما در دریاچه ارومیه شروع کردیم زیرا دریاچه ارومیه یکی از بزرگترین زیستگاه‌های طبیعی جاندار آرتمیا در دنیا بود به طوریکه میزان آرتمیای تولید شده در این دریاچه، سالانه بیش از کل آرتمیایی بود که در سایر نقاط دنیا تولید می‌شد؛ البته ما در دنیا دریاچه‌ها و زیستگاه طبیعی بزرگ دیگری نیز داریم مانند دریاچه بزرگ نمک امریکا یا دریاچه‌های بزرگ نمک در چین و ترکیه.
 
پژوهشکده ارومیه جزء بهترین مراکز پژوهشی و پرورش آرتمی و آبزیان در سطح دنیا
این متخصص و پژوهشگر در زمینه موجودات آبزی و آرتمیا که از سال 1378 پژوهشکده آرتمیا و آبزیان ارومیه را تاسیس کرده و در حال حاضر مسئولیت این پژوهشکده را برعهده دارد، گفت: درحال حاضر پژوهشکده ارومیه جزء بهترین مراکز پژوهشی آرتمی و آبزیان در سطح دنیا است که در گذشته  میزان تولید آرتمیا در آن، بیش از مقداری بود که در کلیه دریاچه‌های دنیا تولید می‌شد.
 
آرتمیا موجود استراتژیک در صنعت آبزی‌پروری
وی موجود آرتمیا را اینچنین توضیح داد و گفت: آرتمیا یک سخت پوست کوچکی است که در آب‌های شور و بسیار شور زندگی می‌کند؛ این سخت پوست کوچک غذای زنده در صنعت آبزی پروری محسوب می‌شود و برای تغذیه میگو، ماهی‌های دریایی، ماهی‌های خاویاری و زینتی نقش بسیار استراتژیک دارد.
 

 
شکست پروژه پرورش موجودات آبزی با از بین رفتن آرتمیا
آق، افزود: آرتمیا محصول استراتژیک در صنعت آبزی‌پروری است زیرا حیات و تغذیه چهار گروه آبزیان که از نظر اقتصادی، درآمدزایی و اشتغال اهمیت زیادی دارند، به شدت وابسته به آرتمیا است؛ یعنی اگر آرتمیا به عنوان غذای زنده در صنعت آبزی‌پروری استفاده نشود، پروژه پرورش آبزیان چهار گروه‌ ذکر شده با شکست مواجه و متوقف می‌شود؛ حتی می‌توان گفت تولید میگوی سالم دنیا به وجود آرتمیا بستگی دارد.
 
این عضو هیئت علمی دانشگاه ارومیه، با بیان اینکه در کشور ما هزاران نفر هستند که در صنعت آبزی‌پروری مشغول به کار هستند و هزاران میلیارد تومان سرمایه گذاری در این بخش وجود دارد، افزود: برای اولین بار در سال 1376، بهره‌برداری صنعتی آرتمیا از دریاچه ارومیه مطرح شد اما متاسفانه در این سال‌ها سازمان محیط زیست به علت اینکه دریاچه ارومیه پارک حفاظت شده بین المللی است و بیم آن می‌رفت که با بهره‌برداری و شروع فعالیت‌های اقتصادی ممکن بود این پارک ملی لطمه ببیند، با طرح یاد شده مخالفت کرد.
 
ارزش اقتصادی آرتمیا قابل توجه است
وی گفت: در سالهای 74 و 75 میزان آرتمیا برآورد شد و ما به این نتیجه رسیدیم که آرتمیای تولید شده طی 5 سال در دریاچه ارومیه، معادل 10 میلیارد دلار ارزش اقتصادی داشته و این رقم بسیار قابل توجه است؛ چنانچه 10 الی 15 درصد از این مقدار آرتمیا بهره‌برداری و در بازارهای داخلی و خارجی عرضه می‌شد، می‌توانست درآمد بسیار خوبی را برای استان آذربایجان غربی و اشتغال‌زایی زیادی را برای جوانان منطقه ایجاد کند .
 
آق، ادامه داد: متاسفانه طرح بهره برداری عملی نشد و اعطای مجوز به سال  79-80 موکول شد درحالیکه در سال 80 ، تقریبا بحران کم آبی دریاچه ارومیه، آرتمیای آن را به شدت تحت تاثیر قرار داده بود؛ در واقع کم آبی دریاچه از سال 76 آغاز و تا امروز ادامه داشته است و در سال 80-81 دریاچه ارومیه چند متر از آب خود را از دست داد و شوری آن بیشتر شد، بنابراین تعداد آرتمیا خود به خود کاهش پیدا کرد.
 
این موسس پژوهشکده آرتمیا و آبزیان ارومیه، گفت: این روند ادامه داشت تا اینکه تقریبا از سال 91 به بعد آرتمیای زنده در دریاچه ارومیه مشاهده نشد؛ هرچند تخم آرتمیا تا سالیان سال می‌تواند در آبهای شور و در میان نمک‌ها باقی بماند و هر زمان که شرایط بهتر شد، تخم گشایی صورت گرفته و نوزاد آرتمیا خارج و زندگی ان مجدد شروع شود.
 
وی خاطرنشان کرد: امسال با توجه به بارش‌های خوب و اقدامات ستاد احیای دریاچه ارومیه در خصوص انتقال و تسهیل ورود  آب رودخانه‌ها به این دریاچه، آب به میزان کافی وارد دریاچه ارومیه شده و مجددا آرتمیا تخم گشایی شده است؛ براین اساس، امسال بعد از 60 سال، آرتمیا را مجددا مشاهده کردیم؛ اما متاسفانه دوباره شوری آب دریاچه افزایش پیدا کرده و اکنون درحال از دست دادن آرتیما هستیم و باید تا سال بعد صبر کنیم تا شرایط بهینه شود.
 
 
کد مطلب : ۷۸۵۶۳
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.