۰

قاچاق کالا به ایران از شاهراه گمرک!

تاریخ انتشار
شنبه ۱۳ شهريور ۱۳۹۵ ساعت ۰۸:۱۰
به گزارش  عصر تعادل،گمرک هر کشوری محل ورود کالا به شکل قانونی است اما متأسفانه گمرک کشور در دولت یازدهم گویی علاوه بر ارائه خدمات برای ورود کالای وارداتی به شکل قانونی به قاچاقچیان نیز برای وارد کردن کالای قاچاق نیز سرویس و خدمات می‌دهد.
 
براساس آمارهای رسمی سالانه در حدود  55 تا 60هزار میلیارد تومان کالای قاچاق وارد ایران می‌شود، که عمده کالای قاچاق از مبادی رسمی یعنی گمرک جمهوری اسلامی ایران وارد می‌شود.

در آخرین نشست خبری ستاد مبارزه با قاچاق کالا ارز وقتی خبرنگار روزنامه «جوان» از سخنگوی ستاد سؤال کرد که عمده کالای قاچاق از چه طریقی وارد کشور می‌شود وی عنوان داشت: برآوردهای گذشته نشان می‌داد که 50 تا 60 درصد کالای قاچاق از گمرک وارد می‌شود که کمی این مقوله تعدیل شده است.
 
حال اگر تنها نیمی از رقم 55 تا 60 هزار میلیارد تومان کالایی که در سال به شکل قاچاق وارد ایران می‌شود از گمرکات کشور وارد شود، باید عنوان داشت که سالانه بیش از 25هزار میلیارد تومان کالای قاچاق از گمرک به عنوان مبادی رسمی کشور وارد ایران می‌شود که این حجم از کالا باید با هزاران کانتینر از گمرک وارد شود.
 
در این بین در شرایطی گمرک ایران به عنوان مبادی رسمی ورود کالا به طور طبیعی شناخته می‌شود که از این پس گمرکات را باید به عنوان شاهراه ورود کالای قاچاق به ایران دانست زیرا در سال بیش از 25هزار میلیارد کالا با هزاران کانتینر از این محل وارد کشور می‌شود.
  
قاچاق به مثابه خنجر پشت نظام است
 
آمار بیش از 55 هزار میلیارد تومانی قاچاق به شکل ورودی‌اش چنان آمار هولناکی برای اقتصاد ایران به شمار می‌رود که شنیده‌ها حاکی است حدود 95 درصد از این حجم قاچاق، ‌مربوط به قاچاق کالا و ارز به شکل ورودی به کشور است.
 
در این بین چندی پیش رهبر معظم انقلاب اسلامی و ولی امر مسلمین از قاچاق به عنوان پدیده‌ای زشت نام بردند که همانند خنجری به پشت نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران است و بعد از بیان این تشبیه، عنوان داشتند که نظام از جوانان بیکار شرمنده است.
 
از سخنان رهبر معظم انقلاب می‌توان متوجه شد که ایشان به خوبی از برآورد حجم و تناژ بالای قاچاق آن‌هم به شکل ورودی‌اش به کشور مطلع هستند که همین کالاهای قاچاق موجب بسته شدن بسیاری از بنگاه‌های تولیدی کشور شده است و به نوعی قاچاق در بیکاری جوانان ایرانی دست مستقیم دارد. 
 
در این بین در شرایطی که انتظار می‌رفت پس از دقت نظر مقام‌معظم رهبری روی حجم بالای قاچاق و اثر این پدیده شوم در تعطیلی بنگاه‌های کشور، نهادهای مبارزه‌کننده با قاچاق کالا و ارز، بر همت خود برای مبارزه با قاچاق کالا و ارز بیفزایند، تا بنگاه‌های اقتصادی ایران از شر قاچاق کالا رهایی یابند و به واسطه بسته شدن دکان قاچاق کالا و ارز، جوانان این مرز و بوم به سر کار بروند.
 
متأسفانه حجم قاچاق در کشور بالاست و قاچاقچیان به دلیل کاهش بهای اغلب کالاها در بازار جهانی، کالای بیشتری را به ایران قاچاق می‌کنند. در حالی قاچاق کالا و ارز در کشور جزو فعالیت‌های غیرقانونی سودآور به شمار می‌رود که نیاز است با این پدیده شوم از طریق اصلاح ساختار قیمتگذاری کالا در کشور و همچنین کارهای پلیسی و امنیتی برخورد شود که عمده این اصلاح ساختار و برخورد پلیسی باید با شاهراه قاچاق در ایران یعنی گمرکات صورت گیرد.
 
اگر امروز در کار مبارزه با قاچاق و تخلفاتی که در گمرکات به رویه تبدیل شده کوتاهی کنیم بی‌شک قاچاق کالا تعداد بیشتری از بنگاه‌های اقتصادی را به ورطه نابودی و ورشکستگی خواهد کشاند./روزنامه جوان
 
کد مطلب : ۷۹۱۰۰
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.