۰

منافع 4 گانه ورود بانک‌های خارجی به کشور

تاریخ انتشار
پنجشنبه ۲۵ شهريور ۱۳۹۵ ساعت ۰۸:۱۲
به گزارش عصر تعادل، رئیس سابق کارگروه طرح تحول بانکی به ارزیابی آثار ورود بانک‌های خارجی پس از برجام به کشور پرداخت و در این راستا به‌طور ملموس 4 منفعت این حضور را برشمرد.

حسین عیوضلو گفت: به‌صورت کلی ورود و رقابت بنگاه‌های خارجی در ایران به خاطر کارآیی‌ بسیار بالایی که دارند، موفق می‌شوند. در چنین شرایطی بنگاه‌های ایرانی ناچار هستند بهره‌وری و برندهای اقتصادی خود را بالا ببرند. در نتیجه بانک‌های ایرانی یا بنگاه‌هایی که در حوزه بانکی فعالیت می‌کنند ناچارمی شوند تکنولوژی خود را بهتر کنند و کارآیی را افزایش دهند، از این نظر هر بنگاه خارجی در ایران می‌تواند به این کار کمک کند. 

عیوضلو نفع دوم را در ورود تکنولوژی و نرم‌افزارهای جدید دانست و گفت: بانک‌های ایرانی ناچار می‌شوند به این سمت بروند و از این تکنولوژی‌ها استفاده کنند که این هم کمک می‌کند بهره‌وری آنها بالا برود. سومین نفع را وی اینگونه توصیف کرد: بانک‌هایی که به ایران وارد می‌شوند به علت توانایی بالایشان در رقابت با بانک‌های ایرانی که مدیران ناکارآمد و فاقد صلاحیت دارند باعث می‌شوند صاحبان سهام و ذی‌نفعان بانک‌های ایرانی مدیران فاقد صلاحیت را کنار بگذارند و آنها را با مدیران لایق‌تر جایگزین کنند. این حضور هم در حوزه بانکی و هم در جایگاه‌های مدیریتی می‌تواند کمک خوبی به بانک‌ها باشد.

به گفته او از طرفی اکنون کشور ما گرفتار مشکلاتی مانند ناهمواری برقراری ارتباط با بعضی از بانک‌های کشورهای غربی است و اینکه بانک‌های خودمان نمی‌توانند به دلایلی این ارتباط را برقرار کنند، اگر آنها در کشور شعبه داشته باشند از طریق شعبه آنها می‌توان به راحتی تبادل مالی کرد و این موانعی که به نوعی تحریم و خصومت‌ها باعث آن شده است را بانک‌های خارجی می‌توانند کاهش داده و برطرف کنند.

شفافیت در کل اقتصاد ایران مشکل دارد

عیوضلو در ادامه به تشریح شفافیت اطلاعات در نظام پولی کشور پرداخت. به گفته او این شفافیت در کل اقتصاد ایران مشکل دارد و به‌صورت کلی در دسترس مردم و ناظران نیست. وی گفت در دوره تحریم عده‌ای از فضای تحریم سوءاستفاده کردند و همه اطلاعات یا بخشی از اطلاعات را به دست مردم ندادند و این به بدتر کردن وضعیت شفافیت اطلاعاتی در ایران منجر شد.

وی همچنین اشاره کرد: در یکی، دو سال اخیر به علت فشارهایی که دستگاه‌های ناظر بر بخش‌های مختلف اقتصادی به ویژه بانکی آوردند باعث شد اطلاعات بانک‌ها به‌ویژه برای بانک مرکزی شفاف‌تر شود هر چند این شفافیت کامل نیست ولی به‌صورت نسبی خیلی شفاف تر از 5 یا 6 سال گذشته است. شفافیت بالا رفته و نظارت بهتر شده است اما ما نسبت به وضع بهینه شفافیت اطلاعات بانکی که در همه جای دنیا وجود دارد بسیار عقب هستیم. 

حسین عیوضلو ادامه داد: در این مدت بانک مرکزی سیستم‌های نظارتی را تقویت کرده و الزام‌هایی برای بانک‌ها قرار داده است تا بانک‌ها مبادلات مالی خود را به بانک مرکزی اطلاع دهند. اطلاعات برخط مالی زیاد شده است. به گفته او وجود سیستم شبا و سیستم تبادل مالی بین بانک‌ها هم کمک کرده تا مقداری نظارت و توان بانک مرکزی افزایش پیدا کند و نسبت به گذشته بهبود پیدا کند اما نسبت به وضع مطلوب خیلی عقب‌تر است.
کد مطلب : ۸۱۷۵۱
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.